۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
فناوری اطلاعات؛ موتور رشد اقتصادی در مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

فناوری اطلاعات؛ موتور رشد اقتصادی در مازندران

ساری - فناوری اطلاعات با ایجاد بسترها زمینه ساز تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین است و توجه ویژه به آن همانند موتوری رشد اقتصادی را در مازندران شتاب می بخشد.

بازار؛ گروه استان ها: افزایش سرعت و دقت، کاهش حجم فیزیکی سیستم های ذخیره اطلاعات، شفافیت در فراینده، امکان دورکاری، گاهش هزینه های صمرفی از جمله رهاوردهای فناوری اطلاعات به شمار می رود.

با توجه به سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، فناوری اطلاعات و ارتباطات در تحقق و ایجاد تولید دانش بنیان نقش اساسی دارد زیرا فناوری اطلاعات از زمان پیدایش در جهان، تاثیر ویژه و چشمگیری بر زوایای کسب و کار گذاشت و نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می کند.

علی محمدی کارآفرین و فعال در حوزه دانش بنیان با بیان اینکه امروزه کارآفرینی و کارآفرینان به شدت به بسترها و فضاهای ایجاد شده توسط فناوری اطلاعات وابسته هستند و از آن بهره زیادی بردند، افزود:فناوری اطلاعات موتور توسعه کارآفرینی ور شد اقتصادی است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار ادامه داد: نتایج نشان می دهد که فناوری اطلاعات، تاثیر مثبت و چشمگیری بر کارآفرینی و اشتغال در کشورها دارد و میزان تاثیرگذاری و ضریب نفوذ اینترنت در گروه کشورهای منتخب و توسعه یافته با درآمد بالا بییشتر از کشورهای دارای درآمد متوسط و کارایی محور است.

اقتصاد جهانی جایگزین اقتصاد ملی شده است
وی افزود: امروزه به صورت فراگیر اقتصاد جهانی جایگزین اقتصاد ملی شده و در این زمینه کشورهایی موفق هستند که فرصت های شغلی را در چارچوب جغرافیایی محدود نسازند بلکه فضای کاری به وسعت جهان در ذهن و طرح های خود داشته باشند.

فناوری اطلاعات؛ موتور رشد اقتصادی در مازندران

بررسی ها نشان می دهد که پربهره ترین نوع تولید، تولیدی است که بر پایه دانش شکل گیرد. زیرا این دانش است که همواره و به صورت بالقوه قابلیت ارتقا و رشد حداکثری داشته و تمامی ملزومات خویش را همزمان و همگون رشد می دهد. صحرایی تولیدکننده و کارآفرین فعال در صنایع پلیمری مازندران با بیان اینکه در تهیه اقلام و مواد اولیه و همچنین تامین نیروها دارای نگرانی هستیم، گفت: نگران آن هستیم که نتوانیم کار و پروژه بگیریم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه یکی از بخش های خدمات دهنده به صنعت هستیم، گفت: اگر صنعت رونق نداشته باشد طبیعتا کار این شرکت و مجموعه دانش بنیان و تولیدکننده دستگاه های صنعتی دچار مشکل می شود.

وی تعدیل نیروهای حرفه ای و ماهر را از جمله دغدغه ها دانست و گفت: اگر این نیروها را از دست دهیم جبران ان سخت و مشکل خواهد بود.

زمانی که در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی تولید بر مبنای ارزش آفرینی و ارزش دهی به منابع تولید باشد خواه ناخواه موجبات رفاه فراهم می گردد، می توان به اقتصاد دانش بنیان که در مسیر تولید دانش بنیان است قدم برداشت.زینب بنی شیخ الاسلام مدرس دانشگاه در چالوس گفت: در عصر حاضر با عنصرهای شتابدهنده ای که وجود دارد و رویکرد کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته با تقاضا برای نیروی کار ماهرمشخص می شود، کشورهایی که در مسیر توسعه اقتصادی هستند تمایل دارند دانش فشرده با تکنولوژی بالا در بخش های تولید و اشتغال رشد پویا داشته باشند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار ادامه داد: همین تمایل آنان را به سمت نیروی کار آموزش دیده و کاهش نیروهای غیرماهر سوق داده است. زمانی که سیاست های دولت باعث افزایش نیاز به سرمایه انسانی از طریق ترویج دسترسی به طیف وسیعی از مهارت ها باشد تلاش ها نیز معطوف به بکارگیری از نیروی کار دانشی بر پایه افزایش تولید بوده و شرایط برای تغییر ساختار اقتصادی و سعی در برطرف کردن نیاز بدنه اقتصاد فراهم خواهد شد.

شیخ الاسلامی تصریح کرد: طبق بررسی های صورت گرفته در اقتصادهای دانش بنیان داشتن مدارک عالی تحصیلی لازم اما کافی نیست بلکه نیاز به مهارت یا "صلاحیت" در ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری بوده و گاهاً این صلاحیت توانسته ظرفیت مناسبی برای اشتغال آفرینی را خلق کند.

طبق بررسی های صورت گرفته در اقتصادهای دانش بنیان داشتن مدارک عالی تحصیلی لازم اما کافی نیست بلکه نیاز به مهارت یا "صلاحیت" در ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری بوده و گاهاً این صلاحیت توانسته ظرفیت مناسبی برای اشتغال آفرینی را خلق کند

وی افزود: تولید اگر بر مبنای دانش(مورد نیاز) پایه ریزی شود همواره به دنبالش ارزش آفرینی خواهد بود و این امر یک تغییر اساسی را در اشتغال ایجاد می کند و آن تعیین صلاحیت افراد به جای تعیین مدرک است، صلاحیتی که از طرق مختلف و یادگیری و مهارت اندیشی در نهادهای اجتماع، آموزش و پرورش و آموزش عالی و پارک های علم و فناوری برنامه ریزی می شود تا افرادی با صلاحیت لازم برای تولید دانش بنیان پرورش دهد.

لذا تولید دانش بنیان در بستری به نام اقتصاد دانش بنیان به ظهور خواهد رسید و در اقتصاد دانش بنیان اشتغال از طری توسعه زیرساختهای و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان، ایجاد و تشکیل شرکت های دانش بنیان بر اساس نوآوری برای تسهیم و به اشتراک گذاری دانش و کاربردی کردن دانش موجود، نظام نوآوری مهارت در جهت ایجاد اشتغال در صنایع مختلف و در نظر گرفتن نفوذ فناوری های نوین محقق می شود.

فناوری اطلاعات؛ موتور رشد اقتصادی در مازندران

سید اسماعیل یزدان پناه عضو اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازاربا اشاره به فعالیت شماری شرکت های دانش بنیان در استان اظهار داشت: بسیاری از این واحدهای فناوری در حوزه معرفی، بازاریابی وفروش محصولات دچار چالش و مشکل هستند.

اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی راه رونق تولید
وی به مشکلات ناشی از تحریم ها در حوزه تولید اشاره کرد و گفت: راه برون رفت از این مشکلات توجه به واحدهای فناور و دانش بنیان است و باید شرایط برای سرمایه گذاری و بازاریابی این واحدها برای فروش محصولات تسهیل و فراهم شود.

وی ‌توجه به اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان را برای رونق تولید مهم دانست و گفت: در سال جاری که اصلاح اقتصادی و جراحی بزرگ در کشور کلید خورده است باید از ظرفیت حوزه دانش بنیان برای رونق تولید بهره گرفت.

یزدان پناه با اشاره به مشکل بازاریابی و فروش محصولات واحدهای دانش بنیان برپایی نمایشگاه های معرفی دستاوردهای حوزه دانش بنیان را در استان لازم و ضروری دانست و گفت: معرفی این دستاوردها سبب جذب سرمایه گذار می شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مازندران درنظرگرفتن خط اعتباری ویژه برای پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان را ضروری دانست.

اطلاعات و ارتباطات دوبال اشتغال آفرینی محسوب می شود و ایجاد اشتغال بدون حمایت سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی ممکن نیست و این درحالی که سند افق چشم انداز ۱۴۰۴ روشن شده که نیمی از درامد ناخالص باید از طریق اقتصاد دانش محور محقق شود ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.

کد خبر: ۱۵۳٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha