۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
 ۹.۲ درصد از جمعیت فعال در سال ۱۴۰۰ بیکار بوده‌اند
گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد

۹.۲ درصد از جمعیت فعال در سال ۱۴۰۰ بیکار بوده‌اند

بررسی نرخ بیکاری افراد ١۵ ساله و بیش‌تر از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که ٩.٢ درصد از جمعیت فعال در سال ۱۴۰۰ بیکار بوده‌اند که این شاخص، نسبت به سال ۹۹، بالغ بر ٠.۴ درصد کاهش یافته است.

به گزارش بازار، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در سال گذشته، ٤٠.٩ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل از آن یعنی سال ۹۹ چیزی حدود ٠.٤ درصد کاهش یافته است.

جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در سال ١٤٠٠، برابر با ٢٣ میلیون و ٤٤٧ هزار نفر بوده که نسبت به سال ۹۹ بیش از ١٨٠هزار نفر افزایش یافته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در سال ١٤٠٠، بخش خدمات با ٤٩.٨ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٣.٨ درصد و کشاورزی با ١٦.٣ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٣.٧ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ١٤٠٠ بیکار بوده‌اند. که مشابه نرخ بیکاری این گروه در سال ۹۹ بوده است. همچنین این نرخ در گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله ١٦.٥ درصد بوده که نسبت به سال ١٣٩٩، به میزان ٠.٢ درصد کاهش یافته است.

بررسی سهم جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر دارای اشتغال ناقص در سال١٤٠٠ نشان می‌دهد که ١٠.٢ درصد جمعیت شاغل، ‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٧.٨ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند. همچنین این نتایج گویای آن است که در سال ١٤٠٠جمعیت شاغل کشور به طور متوسط ٤٣.٥ ساعت در هفته کار کرده‌اند.

کد خبر: ۱۵۳٬۳۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha