۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۵
چرایی فراز و فرود بازار سرمایه از ۹۹ تا امروز
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد

چرایی فراز و فرود بازار سرمایه از ۹۹ تا امروز

سلاح ورزی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: سیاست‌گذار می توانست رفتار منطقی‌تری از خود نشان دهد و در آن مقطع که بازار رو به رشد بود؛ با عرضه گسترده‌تر سهام، عطش ایجاد شده را کاهش دهد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، حسین سلاح ورزی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سؤال که دلیل افت و خیزهای معاملات بورس طی دو سال گذشته چیست: مجموعه‌ای از عوامل وجود دارند که منجر به ریزش بی‌سابقه شاخص بورس در دولت قبل شد. به عبارتی می‌توان اعلام کرد که تاثیر طیف گسترده‌ای از ذینفعان و بازیگران بازار سبب ایجاد چنین روندی در بازار شد.

عضو شورای عالی بورس معتقد است که اگر ایجاد چنین روندی را صرفاً ناشی از رفتار هیجانی سهامداران قلمداد کرد، جمع‌بندی دقیق و منصفانه‌ای حاصل نمی‌شود و نمی‌توان مسیر برون رفت از این شرایط را به درستی پیدا کرد.

وی با تاکید بر اینکه از یک سو شرایط حاضر بر بازار و هجوم همه قشرهای مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس باعث ایجاد تقاضای گسترده شده بود، افزود: در آن زمان سیاست‌گذار می توانست رفتار منطقی‌تری از خود نشان دهد و در آن مقطعی که بازار رو به رشد بود؛ ا عرضه گسترده‌تر سهام در بازار، عطش ایجاد شده را کاهش دهد.

سلاح ورزی خاطرنشان کرد: همچنین سیاست‌گذاری های دولت، نهاد ناظر بر بازار، اظهارنظرهای مجلس و برخی دیگر از نهادهای حاکمیت در ایجاد چنان ریزشی تاثیرگذار بودند.

عملکرد سازمان بورس در دوران مدیریت جدید
وی در ادامه به عملکرد سازمان بورس در دوران مدیریت جدید و نیز برنامه‌های اجرا شده از سوی مسوولان حاضر در سازمان برای ایجاد ثبات در معاملات بازار اشاره کرد و افزود: در مجموع سازمان بورس برنامه‌های درستی را در راستای کاهش نوسانات ایجاد شده در بازار در دستور کار قرار داد که اکنون شاهد نتایج و آثار تاثیرگذار آن در معاملات بازار هستیم.

سلاح ورزی به اقدامات انجام شده در چند وقت اخیر توسط سازمان بورس تاکید کرد و گفت: افزایش دامنه نوسان، نظارت بر نهادهای مالی، اقدامات مربوط به کاهش مقررات دست و پا گیر و تسهیل در صدور مجوزها از جمله مسائلی است که اجرای آن در دوره ریاست جدید سازمان بورس به بهبود وضعیت بازار سرمایه کمک کرد.

عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: اکنون سازمان بورس در حال طی کردن برنامه‌های خود مانند افزایش تدریجی دامنه نوسان است و به نظر می‌رسد به وعده‌های داده شده به خوبی پایبند هستند.

سلاح‌ورزی در این زمینه که آیا با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در زمینه تغییر فصلی دامنه نوسان، احتمال تغییر دوباره آن برای فصل تابستان وجود دارد یا خیر، گفت: اساساً مساله مربوط به دامنه نوسان از اختیارات هیات مدیره سازمان بورس است، از گذشته هم چنین موضوعی معمول نبوده که شورای عالی بورس دخالتی را در خصوص تحدید یا توسعه دامنه نوسان داشته باشد.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد اظهارنظر در مورد چنین مساله‌ای نوعی دخالت در مصادیق مربوط به بازار باشد که به هیچ عنوان نباید شاهد چنین اتفاقی از سوی مسوولان باشیم.

سلاح ورزی خاطرنشان کرد: پیش از این صحبت‌هایی در این خصوص با حضور رییس سازمان بورس مطرح شد و در این جلسات بارها اعلام شد، کاهش یا حذف تدریجی دامنه نوسان یکی از برنامه‌های سازمان بورس در زمینه بهبود وضعیت بازار و کاهش نوسانات ایجاد شده در معاملات است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: با توجه به اعلام چنین صحبت‌هایی، اکنون سازمان بورس در حال طی کردن برنامه‌های خود است و به نظر می‌رسد که به خوبی به وعده‌های داده شده پایبند هستند.

کد خبر: ۱۵۳٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha