۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
انتقاد بخش خصوصی از افزایش عوارض صادرات| مالیات سیب زمینی ۵۰ درصد ارزش آن است
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گرگان خبرداد؛

انتقاد بخش خصوصی از افزایش عوارض صادرات| مالیات سیب زمینی ۵۰ درصد ارزش آن است

گرگان- صفر نژاد، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گرگان از مبلغ عوارض سیب زمینی انتقاد کرد و گفت: بر اساس ابلاغ بخشنامه دولت، عوارض صادرات سیب زمینی حدود ۵۰ درصد ارزش این محصول است.

علی صفر نژاد در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در بخشنامه آمده که به ازای هر کیلو سیب زمینی شش هزار تومان عوارض گرفته شود درحالیکه این مبلغ حدود ۵۰ درصد ارزش سیب زمینی است.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گرگان با بیان این نکته که طبق قانون از زمان ابلاغ بخشنامه باید ۱۵ روز بگذرد تا اجرایی شود، افزود: متأسفانه بخشنامه دریافت عوارض سیب زمینی نامتناسب بود زیرا در همان روز که ابلاغ به صورت شفاهی و پیامکی صورت گرفت، به اجرا هم در آمد.

وی ادامه داد: مشکل فعلی بی‌خبری صادرکننده و شرکت بازرگانی است چون که از قبل با خریدار در خارج از کشور، مذاکره کرده و کالا را بسته‌بندی و آماده صدور در گمرک قرار داده غافل از اینکه‌ نرخ عوارض تغییر کرده است.

صفر نژاد اضافه کرد: شما در نظر بگیرید فردی ۱۰ کامیون با ظرفیت ۲۵ تن در گمرک داشته با عوارض ۶ هزار تومان باید چیزی بیش از ۱.۵میلیارد تومان عوارض پرداخت کند.

وی با بیان این مطلب که حاشیه سود صادرات با توجه به هزینه بسیار محدود شده، افزود: از طرفی اگر این کالا از گمرک برگشت بخورد هم به دلیل تازه خوری آن، قابل مصرف نیست یا دست کم با قیمت پایین خریداری می‌شود.

به گفته رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گرگان، سیب زمینی گلستان نسبت به سایر استان‌ها ماندگاری کمتری دارد و فاسد می‌شود که این موجب تبعات اجتماعی خواهد شد.

وی با بیان این نکته که قیمت سیب زمینی ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده به دلیل زمان برداشت به تعادل می‌رسد، افزود: افزایش عوارض، تصمیمی عجولانه بود که دولت به تنهایی گرفت.

صفرنژاد در خاتمه یادآور شد: دولت باید با بخش خصوصی هماهنگ می‌شد تا با خریدار به تفاهم می‌رسید و در آگاهی کامل تعرفه عوارض صادرات را افزایش می‌داد.

کد خبر: ۱۵۳٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha