۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۱
افزایش قیمت کالاهای اساسی در شرق آسیا

افزایش قیمت کالاهای اساسی در شرق آسیا

افت محصولات کشاورزی و کمبود مواد غذایی ناشی از همه گیری کرونا موجب افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی در جنوب شرق آسیا شده است.

به گزارش بازار، افت محصولات کشاورزی و کمبود موادغذایی ناشی از همه گیری کرونا موجب افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی در جنوب شرق آسیا شده است.

اختلال در زنجیره تولید و توزیع محصولات کشاورزی و خیز گرانی‌های گسترده جهانی ناشی از همه گیری طولانی مدت کرونا در بیشتر کشورهای جنوب شرق آسیا زمینه ساز گرانی برخی از کالاهای اساسی شده است.

قیمت مرغ، تخم مرغ، روغن مایع، برنج، گوشت قرمز، شیر و ماهی با وجود اختصاص یارانه دولتی در مالزی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.

دولت این کشور برای تعادل در بازار، صادرات گوشت مرغ را ممنوع کرد و از مردم خواست به مدت یکماه از خرید مرغ به قیمت فراتر از نرخ مصوب دولت خودداری کنند.

البته توقف صادرات مرغ، بازار گوشت سفید را در سنگاپور به عنوان اصلی‌ترین وارد کننده مرغ مالزی با کمبود شدید و اختلال مواجه کرده است.

قیمت آرد نیز پس از افزایش چند سال پیش به علت حذف ۳۰ درصدی یارانه دولتی واردات گندم در این کشور با تغییری ناچیز فعلا ثابت مانده است.

گرانی و کمبود برخی مواد غذایی در سنگاپور نیز برای نخستین بار به روشی دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

دولت این کشور مدتی است با تشویق مردم به کاشت گلخانه‌ای برنج و پرورش ماهی در خانه‌ها روی آورده است.

شیوه‌ای سنتی که با پیوند به زندگی مدرن شهری با استفاده از بذرهای اصلاح شده و بهبود ژنتیکی برخی از گونه‌های ماهی درصدد تولید و برداشت محصولاتی با کیفیت و مقرون به صرفه است.

براساس برآورد کارشناسان، سنگاپور با این روش قادر است بیش از ۳۰ درصد مواد غذایی مورد نیاز را تامین کند.

کد خبر: ۱۵۲٬۹۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha