۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
فرصت یک ماهه به عراقی ها برای پرداخت بدهی| کاری برای صادرات گاز به اروپا انجام نشده است
معاون وزیر نفت در گفتگو با بازار:

فرصت یک ماهه به عراقی ها برای پرداخت بدهی| کاری برای صادرات گاز به اروپا انجام نشده است

مدیرعامل شرکت ملی گاز از احتمال افزایش سوآپ گاز در امسال خبر داد و گفت: فعلا برنامه ای برای صادرات گاز به اروپا نداریم اما احتمال افزایش سوآپ گاز در امسال وجود دارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: حمله روسیه به اوکراین فرصت‌های دیپلماتیک و تجاری خوبی برای قطر به ارمغان آورده است. قطر به عنوان یک صادرکننده گاز می‌تواند صادرات گاز و فروش انرژی خود به غرب را افزایش دهد و اتحاد خود را با آمریکا در حالی که با سایر کشورهای عربی روابط خوبی ندارد، محکم‌تر کند.قطر در حالی به دنبال توسعه صادرات گاز به بازار اروپاست که مسئولین ایرانی می گویند فعلا برنامه ای برای صادرات گاز به اروپا ندارند. البته چگنی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز می گوید برای افزایش تجارت گاز نیازی نیست خودمان تولیدکننده باشیم. این گفته ها در شرایطی مطرح می شود که ترانزیت گاز ترکمنستان از ایران بعد از توقف ۵ سال دوباره کلید خورد. براساس قراردادی که از دی سال گذشته شروع شده قرار است که سالانه ۱.۵ الی ۲ میلیارد مترمکعب گاز از ایران سوآپ شود. حالا آنگونه که مدیرعامل شرکت ملی گاز به بازار توضیح می دهد احتمال دارد که سوآپ گاز امسال افزایش یابد. متن کامل گفتگوی بازار با چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز و معاون وزیر نفت را در ادامه می خوانید

بر اساس تفاهم نامه ای که بین ایران و عراق منعقد شده عراقی ها باید ظرف مدت یک ماه ۱.۶ میلیارد دلار بدهی خود را پرداخت کنند

*با توجه به روبه اتمام بودن قراردادهای صادرات گاز به عراق، آیا فکری برای تداوم این همکاری ها صورت گرفته است؟
قرارداد صادرات گاز به بغداد در سال آینده و سال بعد از آن هم قرارداد صادرات گاز به بصره به اتمام می رسد. اما در قرارداد جاری که بین دو کشور امضا شده، یک سری تکالیفی در خصوص تامین گاز عراق به عهده ما گذاشته شده است.

در قرارداد جاری با عراق تکالیفی داریم که مطابق همان قرارداد باید گاز صادر کنیم. با توجه به شرایطی که دو کشور داشتند تفاهم نامه ای به امضای دو کشور رسیده و ما صادرات گاز خود را به این کشور افزایش داده ایم.

*برای پرداخت بدهی گازی عراقی چطور؛ آیا فکری برای دریافت پول گاز شده است؟
در این تفاهم نامه قید شده که عراقی ها ظرف مدت یک ماه باید بدهی خود به ایران را پرداخت کنند.

*میزان بدهی گازی عراقی ها به ایران چقدر است؟
در این مرحله قرار است که حدود ۱.۶ میلیارد دلار از بدهی خود را به ما پرداخت کنند.

مذاکرات ادامه دارد ولی هنوز به صورت قطعی نمی توانیم مقدار آن را افزایش دهیم. اما رویکرد اصلی ما افزایش سوآپ و ترانزیت گاز است

*با توجه به توافقاتی که سال گذشته در زمینه سوآپ گاز صورت گرفته آیا قرار است که ظرفیت سوآپ امسال افزایش یابد؟
مذاکرات ادامه دارد ولی هنوز به صورت قطعی نمی توانیم مقدار آن را افزایش دهیم. اما رویکرد اصلی ما افزایش سوآپ و ترانزیت گاز است.

*بسیاری از مسئولان وزارت نفت مدعی اند که انتقال گاز از جنوب به شمال پروژه به صرفه ای نیست. این در حالی است که قطر آمادگی برای صادرات گاز به اروپا را اعلام کرده است. آیا ایران هم برنامه ای در این خصوص در دستور کار خود دارد؟
البته قطر بیشتر دنبال صادرات گاز از طریق ال ان جی است نه خط لوله. اما برنامه های ایران برای صادرات گاز به اروپا در دست بررسی است اما هنوز هیچ قطعی نیست و تقریبا اقدام خاصی در این باره صورت نگرفته است.

*با توجه به محدودیت هایی که ایران در زمینه تامین گاز داخل کشور دارد، آیا صادرات گاز به اروپا در آینده نزدیک امکان پذیر است؟
در بحث های تجارت گاز که در منطقه صورت می گیرد لزومی ندارد که خود ما حتما تولید کننده گاز باشیم. راه های مختلفی از جمله سوآپ و ترانزیت وجود دارد که ایران می تواند با تکیه بر این روش ها صادرات گاز را توسعه دهد.

کد خبر: ۱۵۲٬۸۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha