۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
برجام به طور نامحدود روی میز باقی نمی‌ماند
فرانسه:

برجام به طور نامحدود روی میز باقی نمی‌ماند

وزارت امور خارجه فرانسه با اشاره به توقف مذاکرات احیای برجام، اعلام کرد: این یک خطای جدی و خطرناک است که فکر کنیم توافق هسته‌ای ایران به طور نامحدود روی میز باقی خواهد ماند.

به گزارش بازار، روزنامه لوفیگارو -- وزارت امور خارجه فرانسه چهارشنبه شب با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی، افزود: ما از طرف‌ها می‌خواهیم رویکردی مسئولانه داشته باشند و تصمیمات لازم برای انعقاد این توافق را به سرعت اتخاذ کنند.

این بیانیه اضافه می‌کند: فرانسه مشابه شرکای خود نمی‌پذیرد که ایران به ظرفیت هسته‌ای نظامی دست یابد.

لو فیگارو در تکمیل گزارش خود، می‌افزاید: برجام که محدودیت‌های شدیدی را بر برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی پیش‌بینی کرده است، از زمان خروج یکجانبه ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رو به نابودی گذاشت.

انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا تلاش‌ها برای احیای این توافق را افزایش داد و گرچه به نظر می‌رسید پیش‌نویس متن نهایی در دسترس بود، اما مذاکرات از ۳ ماه پیش متوقف شده است.

مسئول مذاکره‌کننده آمریکایی این توافق روز گذشته مدعی شد که شانس دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران در حال کاهش است.

راب مالی ادامه داد: امروز شانس موفقیت در مذاکرات کمتر از احتمال شکست است.

در همین ارتباط، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، ادعا کرد ما همیشه اعلام کرده‌ایم که به دنبال بازگشت متقابل به پایبندی به برجام هستیم.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دیروز (چهارشنبه) به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره استقبال رژیم صهیونیستی و برخی اعضای کنگره در خصوص تصمیم آمریکا برای حفظ نام سپاه در فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی، اظهار داشت که پیشتر هم اعلام کرده‌ایم که در خصوص این مسایل به صورت علنی صحبت نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش افزود: گفت‌وگوها در وین به اصل هسته‌ای و خود برجام متمرکز شده است و بیش از یک سال است که ما به صورت غیرمستقیم با ایرانی‌ها در این زمینه مذاکره کرده‌ایم.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره‌کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

ایران تاکید کرده است که توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.

کد خبر: ۱۵۲٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha