۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۵
ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم زا بود| دولت با یارانه غیرنقدی از مردم حمایت کند
عضو اتاق بازرگانی ایران:

ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم زا بود| دولت با یارانه غیرنقدی از مردم حمایت کند

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: همه صاحبنظران اقتصادی معتقد بوده و هستند که ارز ۴۲۰۰ تومانی باید از اقتصاد حذف شود و در نهایت هم دولت سیزدهم این تصمیم را گرفت.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، خسرو فروغان گران‌سایه؛ رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه از همان ابتدا که ارز ۴۲۰۰ تومان وارد اقتصاد ایران شد مخالف آن بودیم، اظهار کرد: جلسات بسیاری در این باره برگزار کردیم و تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را یک اشتباه بزرگ می دانستیم که رانت‌ و فساد ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: ما معتقد بودیم که نمی‌توان به درستی این ارز ارزان را تخصیص داد تا عواید آن به مردم برسد، بلکه فقط تعداد محدود و خاصی از آن بهره مند می‌شوند. از سوی دیگر در همان زمان گفته بودیم که این ارز تورم زا خواهد بود چرا که برای تامین آن دولت باید به چاپ پول دست بزند که همین هم شد. چاپ پول هم که در نهایت به رشد پایه پولی و نقدینگی و تورم می‌انجامد.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: همه صاحبنظران اقتصادی معتقد بودند که ارز ۴۲۰۰ تومانی باید از اقتصاد حذف شود و در نهایت هم دولت سیزدهم این تصمیم را گرفت اما شاید نباید در این موقعیت آن را اجرایی می‌کرد.

فروغان گران‌سایه افزود: در حال حاضر با بحران اوکراین روبرو هستیم که این موضوع تاثیر بسزایی در واردات کالاهای اساسی ما از این کشور گذاشته است چرا که بیشتر محصولات مانند گندم و کلزا و ... از اوکراین تامین می‌شد. این کالاها مستقیما با آذوقه مردم سر و کار دارد و نیاز قشر کم درآمد است بنابراین نباید در این شرایط حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رقم می خورد.

وی تاکید کرد: در شرایطی که مشکلات اقتصادی بسیاری دنیا را در برگرفته است، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی همزمان با این مسائل و همچنین تحریم‌ها شوک به کشور وارد می کند. از سوی دیگر دولت می خواهد به کمک یارانه‌ها این موضوع را جبران کند و پوشش دهد که یارانه ها را به صورت مقطعی افزایش داد اما قطعا ادامه مسیر تورم‌زا خواهد بود. ضمن اینکه این اتفاق تاثیر خود را بر بازار ارز هم گذاشت.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران گفت: بهترین روش این بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا به کالا حذف می‌شد و در این موقعیت فعلی هم اجرایی نمی‌شد. هرچند به طور کلی حذف ارز ۴۲۰۰تومانی امر بسیار ارزشمند و خوبی است اما در زمان مناسبی اجرایی نشد و باید چند ماه بعد انجام می‌شد که بازار کمی در ثبات قرار گیرد و بتوانیم محصولات مورد نیاز مانند گندم و کلزا و دانه‌های روغنی را از کشورهای دیگر به جز اوکراین تامین کنیم.

به گفته فروغان گران‌سایه، هر زمان که شاهد تغییر قیمت‌ها بودیم امکان کاهش قیمت نبوده و همیشه چسبندگی قیمت ها در بازارها خیلی زیاد بوده است.

وی اظهار کرد: دولت از خودش هزینه کرده است چرا که تبعات حذف ارز ترجیحی بیشتر از بودن آن است. به عبارت دیگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی عوارض بیشتری در این دولت داشته تا دولت‌های قبلی و این یعنی دولت این شهامت و جسارت را داشته که دست به چنین اقدامی زد اما بهتر بود که زیرساخت‌های لازم را فراهم می کرد.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران گفت: با کالابرگ زیرساخت اصلاح نمی‌شود و این تصمیم فقط برای لحظه ها و زمان بحران‌هاست. باید نظام قیمتگذاری را اصلاح کنیم، توزیع کالا هوشمند و اصلاح شود، حمایت از تولید به شکل واقعی انجام بگیرد و ساختار واردات و صادرات به درستی انجام گیرد. این موارد زیرساختی زمان بر است اما آثاری که برای مردم می گذارد بسیار ارزشمند و مفید خواهد بود.

فروغان گران‌سایه ادامه داد: در این شرایط کنونی به دلایل مختلف اعم از سرمازدگی محصولاتی مانند گندم و کلزای تولید داخل از بین رفته و در شرایطی که نیاز به واردات امسال ما بیشتر شده بود نباید ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شد. باید کمبودها را جبران و سیلوها را از کالاهای اساسی پر می کردیم و بعد این تصمیم را می گرفتیم.

به اعتقاد فروغان گران‌سایه، یارانه غیرنقدی بهتر از نقدی است چرا که یارانه نقدی تورم زا خواهد بود.

کد خبر: ۱۵۲٬۸۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha