۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰
اجرای سامانه های نوین آبیاری در ۷۸ هزار هکتار از اراضی گلستان
در گفتگو با بازار بیان شد؛

اجرای سامانه های نوین آبیاری در ۷۸ هزار هکتار از اراضی گلستان

گرگان - امساک پور، مدیر مهندسی زراعی شرکت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: حدود ۷۸ هزار هکتار از اراضی گلستان در قالب های آبیاری کم فشار، بارانی، قطره ای و غیره قرار دارد.

میثم امساک پور در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: میزان بهره وری در روش های سنتی آبیاری بین ۳۵ تا ۵۰ درصد متغیر بوده که این اختلاف به دلایلی همچون دوری چاه از مزرعه، طول خطوط انتقال،‌ نوع بافت و جنس خطوط انتقال و پستی بلندی اراضی زراعی در نوسان است.

مدیر مهندسی زراعی شرکت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: بهترین روش برای ساماندهی آب مصرفی در بخش زراعی، اختصاص حجم مشخصی از آب بر مبنای هکتار به بهره برداران حوزه کشاورزی استان است تا هر بهره بردار بر اساس توان مالی و رویکردهای اجرایی و اقتصادی خود بتوانند از حجم مشخص آب حداکثر استفاده بهینه را داشته باشند.

وی با اشاره به طرح برخی موارد مبنی بر پر آب طلب بودن چغندرقند ادامه داد: چغندرقند پاییزه اگر با شرایط اقلیمی متعارف همراه شود نیازی به آبیاری ندارد ولی اگر در دوره خشکسالی و کم بارشی واقع شود همانند سایر محصولات مانند کلزا و گندم در مراحل سبز شدن، گلدهی و خوشه دهی نیازمند آبیاری است که این حجم فراتر از نیازسایر محصولات پاییزه نیست.

امساک پور بیان کرد: اکثر چغندرکاران گلستان بر اساس کشت قراردادی به سراغ این محصول رفته اند و معمولاً از ماشین های آبیاری برای تامین آب مورد نیاز چغندر استفاده می کنند که بهره وری آب در این روش بسیار بالاتر از روش‌های سنتی آبیاری مزارع گندم و کلزا است.

مدیر مهندسی زراعی شرکت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: با وجود علاقه و استقبال زارعان از اجرای سامانه های نوین آبیاری اما برخی مشکلات مانع از اجرای کامل این پروژه ها در اراضی زراعی گلستان می شود؛ افزایش چشمگیر قیمت لوله های پلی اتیلن و نوارهای قطره ای و دیگر تجهیزات مرتبط با سامانه های نوین آبیاری سبب شده تا اجرای کامل این طرح بر اساس سند چشم انداز توسعه سامانه های آبیاری نوین ابتر بماند.

وی عنوان کرد: بر اساس قوانین باید ۸۵ درصد هزینه تجهیز اراضی زراعی به سامانه های نوین از سوی دولت و در قالب تسهیلات به کشاورزان پرداخت شود اما افزایش قیمت ادوات این بخش ارزش تسهیلات پرداختی دولت را کاهش داده به نحوی که شاید کفاف نصف هزینه های اجرای سامانه های آبیاری نوین را ندهند.

کد خبر: ۱۵۲٬۸۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha