۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰
کشت گلخانه‌ای «موز» و «پاپایا» در دهاقان
به شکل آزمایشی انجام شد؛

کشت گلخانه‌ای «موز» و «پاپایا» در دهاقان

اصفهان - گلخانه دار دهاقانی در یک گلخانه دو هکتاری و به صورت آزمایشی میوه‌های استوایی موز و پاپایا را کشت کرده است.

به گزارش خبرنگار بازار، دهاقان ظرفیت بسیار خوبی در حوزه کشاورزی دارد و در عرصه بین‌المللی نیز به عنوان قطب گلخانه‌ای کشورمان شناخته می شود همان گونه که در طول سالهای گذشته در زمینه صادرات محصولات گلخانه ای از جمله فلفل دلمه‌ای پیشتاز و الگویی برای دیگر شهرهای کشور بوده است و این نوع کشت اشتغالزایی خوبی نیز برای این شهرستان و استان اصفهان در پی داشته است.

با توجه به این ظرفیت غنی، دهاقان می تواند در زمینه کاشت محصولات گلخانه ای پیشنهادی از سوی دیگر کشورها و با تمرکز برظرفیت صادراتی، به شکل قوی وارد عمل شود.

هر درخت پاپایا،  ۱۰۰ کیلوگرم میوه
در این میان میوه‌های استوایی مانند پاپایا و موز، در میان کشورهای منطقه و جهان خواستار زیادی دارد و بر این اساس اصغر مباشری گلخانه دار دهاقانی به شکل آزمایشی در یک گلخانه دو هکتاری و به صورت آزمایشی این نوع میوه های استوایی را کشت کرده است و بنا بر نظر کارشناسان تا یک ماه آینده می‌تواند از هر درخت پاپایا ۱۰۰ کیلو گرم میوه برداشت کند.

در این ارتباط سرپرست اداره تولیدات گیاهی شهرستان دهاقان به خبرنگار بازار گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی در استان اصفهان، کشت گیاهان استوایی در گلخانه به صرفه به نظر می رسد چراکه از یک سو آب کمی مصرف می کنند و از سوی دیگر این نوع گیاهان رشد سریعی دارند که هزینه ها را کاهش می دهد.

دوره آبیاری کوتاه و رشد سریع پاپایا
امین هاشمی افزود: دوره آبیاری میوه پاپایا هر ۱۵ روز یک بار است و این در حالی است که محصولات سبزی و صیفی هر روز یا هردو روز یک بار باید آبیاری شود.

وی با با بیان اینکه پاپایا از جمله گیاهی بومی مناطق حاره‌ای قاره آمریکا است که اکنون در بسیاری مناطق حاره‌ای دیگر جهان مانند هند، آفریقای جنوبی، سری لانکا و فیلیپین و مکزیک کشت می‌شود، گفت: در کشت گلخانه ای برای هر هزار متر مربع حدود ۳۰۰ درخت پاپایا یا موز می‌توان کشت کرد.

سرپرست اداره تولیدات گیاهی شهرستان دهاقان بیان کرد: دهاقان در زمینه کشاورزی و گلخانه از توانایی بسیاری برخوردار است و می‌تواند اشتغالزایی فراوانی برای استان اصفهان داشته باشد.

نیازمند نیروی کار متخصص هستیم
وی با بیان اینکه برای این کار نیازمند نیروی کار ماهر و متخصص هستیم، ابراز کرد: با توجه به ظرفیت خوب شهرستان دهاقان در زمینه گلخانه داری، پیشنهاد شده است که رشته‌های مرتبط در مدارس نیز تدریس شود تا شاهد ورود نیروی کار متخصص و ماهر در بازار باشیم.

کد خبر: ۱۵۲٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha