۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
حل مشکلات تأمین آب، برق و گاز شهرک‌های صنعتی، از اولویت‌های دولت است
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

حل مشکلات تأمین آب، برق و گاز شهرک‌های صنعتی، از اولویت‌های دولت است

معاون وزیر صمت با اشاره به توسعه صنعتی عدالت محور در کشور، به‌ویژه در مناطق محروم اعلام کرد: حل مشکلات تأمین آب، برق و گاز شهرک‌های صنعتی، از اولویت‌های اصلی دولت است.

به گزارش بازار، علی رسولیان در نشست اجرایی و تخصصی مدیران ستادی و استانی این سازمان گفت: توسعه صنعتی عدالت محور در اقصی نقاط کشور، به‌ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، یکی دیگر از اولویت‌های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت است که تلاش می‌شود با همراهی و هم‌افزایی مسئولان ادارات کل صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها به نحو بسیار مطلوبی محقق شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر لزوم تأمین و تکمیل زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور گفت: حل مشکلات تأمین آب، برق و گاز شهرک‌های صنعتی، از اولویت‌های اصلی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت است که تلاش می‌شود با همراهی و هم‌افزایی مسئولان ادارات کل صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها به نحو بسیار مطلوبی محقق شود.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به‌عنوان سال «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین» از سوی مقام معظم رهبری اضافه کرد: تسهیل دانش بنیان شدن شرکت‌های مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، یکی از هدف گذاری‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی است که در این راستا تا کنون ۱۵۰۰ واحد صنعتی که امکان تبدیل به دانش بنیان شدن را دارند، شناسایی شده‌اند.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: در این راستا با همکاری کارگزاران و مشاوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تبادل اطلاعات و ارائه آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی به شرکت‌ها، حمایت‌های لازم برای طی فرآیند تبدیل به دانش بنیان شدن صورت می‌گیرد.

رسولیان همچنین با تأکید بر لزوم تأمین نیازهای فناورانه واحدهای صنعتی از داخل کشور اظهار داشت: تا کنون هزار و ۶۰۰ مورد نیاز فناورانه در سطح واحدهای صنعتی و تولیدی شناسایی شده که این قطعات قبلاً از خارج از کشور تأمین می‌شد.

وی تصریح کرد: با معرفی نیازهای فناورانه به شرکت‌های دانش بنیان و با ایجاد ارتباط مناسب در جهت برآورده شدن نیاز آن‌ها، خوشبختانه تا کنون ۳۵۰ نیاز از طریق شرکت‌های دانش بنیان داخل کشور تأمین شده است، و ادامه این روند نیز جزو اولویت‌های ماست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: تا سال گذشته بیش از ۴۸ هکتار زمین به ۱۴۸ واحد تولیدی دانش بنیان با شرایط اقساط بلند مدت واگذار شد.

رسولیان همچنین با بیان این‌که امسال نیز تسهیلات خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان خواهیم داشت افزود: با مصوبه دولت، تعداد شهرک‌های فناوری را افزایش داده و ایجاد کارگاه‌های آماده برای حمایت از کسب و کارهای کوچک در شهرک‌های فناوری را گسترش خواهیم داد.

وی با اشاره به فعالیت ۸۴۴ شهرک و ناحیه صنعتی در سطح کشور اضافه کرد: از این تعداد بیش از ۵۰۰ ناحیه صنعتی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور واقع شده‌اند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: هم اکنون ۴۹ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان‌ها درحال فعالیت هستند که سهم اشتغال آن‌ها ایجاد بیش از یک میلیون شغل مستقیم در سطح کشور است.

رسولیان در ادامه یکی دیگر از محورهای مهم برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت را احیاء واحدهای صنعتی راکد در سطح استان‌ها و نیز واحدهایی که کمتر از ظرفیت واقعی کار می‌کنند، عنوان کرد و یادآور شد: در سال جاری ۲ هزار واحد صنعتی راکد و همچنین ۳ هزار و ۳۰۰ واحد با ظرفیت فعالیت کمتر از ۵۰ درصد به چرخه تولید و ارتقاء ظرفیت باز خواهند گشت.

وی خاطرنشان کرد: با کمک بیش از یک هزار مشاور کلینیک‌های کسب و کار شهرک‌های صنعتی، درصدد افزایش ظرفیت تولیدات صنعتی در کشور و خروج این واحدها از رکود هستیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجرای طرح آمایش سرزمین در این وزارتخانه اظهار داشت: برای حمایت از تاب آوری و تأمین مالی صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی قرار است تفاهم نامه‌هایی با بانک‌ها منعقد شود که مقرر است هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای صنایع کوچک از طریق بانک‌ها احصاء شود.

رسولیان همچنین درخصوص تأمین مسکن کارگران شاغل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، با اشاره به همکاری مؤثر با وزارت راه و شهرسازی، اظهار امیدواری کرد با اقدامات انجام شده، طرح مسکن ملی برای جامعه کارگری در برخی از شهرک‌های صنعتی کشور به اجرا درآید.

در نشست اجرایی و تخصصی مدیران ستادی و استانی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که به مدت دو روز به میزبانی شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان در بندر انزلی آغاز به کار کرده است، مهم‌ترین موضوعات اجرایی حوزه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در قالب ۸ کارگروه تخصصی مورد بررسی و تصمیم گیری قرار می‌گیرد.

در آیین گشایش این گردهمایی و با حضور علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شهاب جنابی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه سازمان هوشمند و واگذاری الکترونیکی زمین در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان یکی از پروژه‌های تحولی وزارت صنعت، معدن و تجارت رونمایی و از ۹ شرکت شهرک‌های صنعتی که در شاخص‌های برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۰ حائز رتبه‌های برتر شدند، تقدیر شد.

کد خبر: ۱۵۲٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha