۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
جراحی قیمتی کافی نیست؛ اقتصاد نفتی وابسته به تجارت جهانی است
تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با بازار

جراحی قیمتی کافی نیست؛ اقتصاد نفتی وابسته به تجارت جهانی است

باغانی تحلیلگر بازار سرمایه گفت: با این جراحی ها مشکلات اقتصاد حل نمی شود. اقتصاد ما یک اقتصاد وابسته به نفت و دنیا است. پس اول باید این ارتباط  و اصلاحات اقتصادی را درست کنیم.

بازار؛ گروه ایران: علیرضا باغانی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با بازار، در پاسخ به این پرسش که ظاهرا دولت بر این باور است که با افزایش یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دست به یک جراحی اقتصادی زده است. چگونه تحلیل می کنید؟ بیان کرد: بیماری که دچار سوء تغذیه است نیاز به جراحی دارد؟ درست است که دولت دارد جراحی می کند اما دارد بیماری را جراحی می کند که اساسا دردش یک چیز دیگر است و درد این بیمار در حال حاضر نیاز به جراحی نداشته است و نیاز به این بوده که یکسری از قسمت‌های این بدن تغییر کند و به او غذای کافی برسد. بعنوان مثال، بیمار قلبش مشکل داشته و باید پیوند می زدند. همچنین کبد و کلیه را هم پیوند می زدند اما اینها آمدند و شکم را باز کردند و دو تا تزریق کردند و دوباره بستند.

اگر بخواهند کسی را جراحی کنند فشار و قند و همه چیزش را می سنجند و بعد او را به اتاق عمل می برند و جراحی می کنند. دولت باید زیرساخت ها را می سنجید بعد اقداماتی را انجام می داد

وی ادامه داد: با این جراحی ها مشکلات اقتصاد حل نمی شود. اقتصاد ما یک اقتصاد وابسته به نفت و دنیا بوده و این ارتباط ما با دنیا قطع شده است. پس اول باید این ارتباط و اصلاحات اقتصادی را درست کرد. نکته بسیار مهم؛ در زمان التهاب اقتصادی این است که نباید جراحی صورت بگیرد. اگر بخواهند کسی را جراحی کنند فشار و قند و همه چیزش را می سنجند و بعد او را به اتاق عمل می برند و جراحی می کنند. دولت باید زیرساخت ها را می سنجید بعد اقداماتی را انجام می داد.

باغانی با اشاره به اینکه دولت دست خالی به سمت این جراحی عظیم رفته است؟ پاسخ داد: نمی شود گفت دست خالی،بلکه باید گفت زمان، زمان مناسبی نبود. در ترکیه زمانی آمدند لیر (واحد پول) حذف کردند که در آن زمان آرامش اقتصادی در این کشور برپا بود. شما وقتی می خواهید یک چیزی را درست کنید باید در شرایط عادی این کار را انجام دهید نه در یک شرایط ملتهب. وقتی شما در یک شرایط ملتهب این کار را انجام می دهید نتیجه آن کمبود کالا و افزایش شدید قیمت کالا و فشار بر قشر متوسط و ضعیف می شود. نتیجه آن یک التهاب کوتاه مدت در بورس می شود.

او ادامه داد: در حال حاضر در بورس هم خیلی‌ها نمی دانند این اتفاقی که دارد می افتد اثر مثبت دارد یا اثر منفی به جا خواهد گذاشت. در بورس حذف ارز ۴۲۰۰ قاعدتا باید اثر مثبت داشته باشد. بعنوان مثال، یک شرکت تولید کننده روغن ارز ۴۲۰۰ می گرفته و روغن خام وارد می کرده و با آن قیمتی که دولت تعیین کرده بوده می فروخت. ولی در حال حاضر روغن حلبی ۴ و نیم کیلویی لادن که ۹۰ هزار تومان بوده ۴۵۰ هزار تومان در بازار است و دولت اجازه نمی دهد افزایش قیمت اتفاق بیفتد. حتی فشار تعزیراتی وارد می کند.

باغانی افزود: اتفاقی که می افتد؛ قیمت تمام شده تولید بالا رفته است ولی شرکت به آن اندازه‌ای که قیمت تمام شده‌اش بالا رفته است نتوانسته رشد قیمت محصولاتش را رقم بزند و از سوی دیگر با کاهش قدرت خرید و یا تورم انتظاری مصرف هم کاهش یافته است که این به معنای تورم رکودی خواهد بود.حتی در این شرایط تولید یکسری از اقلام مثل تولید شیر هم دیگر اقتصادی نیست. ولی دولت آن شرکت‌ها را مجبور می‌کند که با حاشیه سود خیلی کم تولید کند چون نگاه امنیتی و مسائل اجتماعی در آن وجود دارد.

کارشناس سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: دولت زمانی می توانست این جراحی را انجام بدهد که مذاکرات نتیجه گرفته بود و از کنار توافق، اقتصاد و بازار ارز یک ثبات نسبی داشتند. متاسفانه در زمان بدی این اتفاق افتاد و متغیرهای مختلف اقتصادی نتوانستند خودشان را با این تغییرات تطبیق دهند. این علت و معلول است یعنی اول باید علت را حل می کردند و بعد معلول را اما الان برعکس شده است. یعنی معلول دارد حل می شود اما علت هنوز مانده که علتش هم اقتصاد وابسته به نفت و مسائل سیاسی بوده است. شما باید اول آن را حل می کردند و بعد به متغیرهای اقتصادی دست می زدید ولی برعکس عمل کردید و نتیجه آن این شده است که الان نمی شود در بورس تخمین زد چه اتفاقی قرار است بیفتد.

کد خبر: ۱۵۲٬۵۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمود IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      0 0
      دولت از خود گذشتگی کرد