۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۶
دلایل نوسان کامودیتی ها؛ تاثیر تغییر وضعیت شرکت های چینی در بازار جهانی
«بازار» گزارش می دهد

دلایل نوسان کامودیتی ها؛ تاثیر تغییر وضعیت شرکت های چینی در بازار جهانی

در حالی که میزان ذخیره فلزات در انبارها کاهش یافته اما قیمت کامودیتی ها هم افت داشته و این نشان از کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران در کوتاه مدت و تاثیر دخالت دولت ها است.

بازار؛ گروه بورس: براساس آمارها تولیدات صنعتی چین نشان می‌دهد که این شاخص به کمترین میزان رسیده (بدون در نظر گرفتن افت دوران کرونا) و در هفته های اخیر که کرونا در پکن شیوع پیدا کرده شاخص تولیدات صنعتی چین ۲.۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و همین مساله افت قیمت کامودیتی ها در بازار جهانی را رقم زده است و باعث شد وزارت صنعت معدن و تجارت نرخ عوارض صادراتی را هم برای فلزات ایران تعدیل کند.
زیرا پیش از این برآورد دولت افزایش درآمد شرکت ها از محل صادرات کامودیتی ها بود اما اکنون با کاهش نرخ های جهانی پیش بینی سود سالانه هم افت داشته و در نهایت مجبور شد بخشی از نرخ عوارض سالانه را کاهش دهد. هرچند برخی کارشناسان بین المللی معتقدند تصویب بسته‌های محرک‌ اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و حمایت از اقتصاد چین، باعث می شود تا تقاضا برای فلزات دوباره افزایش یابد.

در حال حاضر این سناریو وجود دارد که موجودی انبارهای فلزات در سطح پایینی قرار دارد، به همین دلیل اگر تولید بالا نرود با ورود به فصل گرما و افزایش مصرف انرژی و... و. با دو مقوله گرانی فلزات و انرژی مواجه خواهیم بود و همین موضوع منجر به افزایش معاملات سهام نمادهای فلزی و ... می شود بنابراین هم اکنون در کف قیمتی فلزات اساسی قرار داریم

در حال حاضر این سناریو وجود دارد که موجودی انبارهای فلزات در سطح پایینی قرار دارد، به همین دلیل اگر تولید بالا نرود با ورود به فصل گرما و افزایش مصرف انرژی و... با دو مقوله گرانی فلزات و انرژی مواجه خواهیم بود و همین موضوع منجر به افزایش معاملات سهام نمادهای فلزی و ... می شود بنابراین هم اکنون در کف قیمتی فلزات اساسی قرار داریم و احتمال افت دوباره قیمت فلزات بعید است.

نوسان قیمت کامودیتی ها در بازار جهانی
احمد جانجان کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار «بازار» با اشاره به اینکه در شرایط کنونی قیمت های جهانی تحت تاثیر تداوم جنگ در اوکراین نوسان پیدا کرده است، گفت: با توجه به اینکه دولت های غربی تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کرده اند به نظر می رسد که قیمت کامودیتی ها در بازار جهانی بهم بخورد، به همین دلیل احتمال افت قیمت کامودیتی ها وجود ندارد مگر اینکه تقاضا از سوی چین به دلیل اعمال محدودیت های کرونایی در این کشور کاهش پیدا کند و روی قیمت ها تاثیر منفی بگذارد.

جانجان با بیان اینکه موضوع افزایش قیمت انرژی به شدت روی قیمت سایر محصولات اثر خواهد گذاشت، تصریح کرد: در کوتاه مدت شاید اثر افزایش قیمت روی کالاها خیلی نمایان نباشد اما در صورت تداوم جنگ و ثبات قیمت سوخت در یک محدوده بالا باعث می شود تا هزینه نهایی کالاها بالا برود و این مولفه منجر می شود که قیمت تمام شده کالاها بالا برود، هرچند ممکن است حاشیه سود شرکت ها را هم تحت تاثیر قرار دهد.

در چند وقت اخیر کاهش کرونا و افزایش نقدینگی باعث شده بود تا رشد سرمایه‌گذاری دارایی‌ها در دنیا ثابت شود اما به تازگی از ۹.۳ درصد به ۶.۸ درصد کاهش یافته و بانک خلق چین برای ایجاد رونق و کنترل تورم نرخ بهره وام ۵ ساله مسکن را برای دومین بار در سال جاری ۰.۱۵ درصد کاهش داده و به ۴.۴۵ درصد رسانده است

همبستگی نفت با شاخص اس اند پی ۵۰۰
نفت سال گذشته بدون اتفاقات جنگ روسیه و اوکراین همبستگی ۸۳ درصدی با شاخص اس اند پی ۵۰۰ داشت اما امسال همبستگی نفت با شاخص به منفی ۵۳ درصد رسیده است. ترس از کُند شدن رشد اقتصادی در کنار این شاخص تحت تاثیر سیاست انقباضی فدرال رزرو برای مهار تورم که بعد از جنگ روسیه و اکراین اتفاق افتاده باعث شده ارزش اس اند پی ۵۰۰ حدود ۱۸ درصد کاهش پیدا کند و قیمت نفت ۴۰ درصد افزایش داشته باشد. این همبستگی نشان می‌دهد که در حال حاضر عرضه در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد و اثرات منفی تقاضا چندان مورد توجه نیست.

هرچند نباید فراموش کرد که خرده فروشی ها کاهش ۱۱ درصدی داشته اند که بسیار بیشتر از پیش بینی افت ۶.۵ درصدی بود که قبلا از جنگ روسیه و اوکراین و حتی برای پیک جدید کرونا اتفاق افتاده بود. در چند وقت اخیر کاهش کرونا و افزایش نقدینگی باعث شده بود تا رشد سرمایه‌گذاری دارایی‌های در دنیا ثابت شود اما به تازگی از ۹.۳ درصد به ۶.۸ درصد کاهش یافته و بانک خلق چین برای ایجاد رونق و کنترل تورم نرخ بهره وام ۵ ساله مسکن را برای دومین بار در سال جاری ۰.۱۵ درصد کاهش داده و به ۴.۴۵ درصد رسانده است.

کارشناسان معتقدند از آنجایی که امسال قیمت نفت در یک محدوده بالای ۱۰۰ دلار حفظ می شود در بلندمدت روی حاشیه سود شرکت های پالایشی تاثیر می گذارد و از طرف دیگر این مساله به رشد قیمت انرژی و هزینه حمل و نقل منجر می شود که روی کامودیتی ها هم تاثیر می گذارد

تغییر کرک اسپرد شرکت های نفتی در بلندمدت
عرفان هودی کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» با اشاره به اینکه کرک اسپرد شرکت های نفتی(رابطه قیمت نفت خام و فرآورده‌های حاصل از آن) و ... در سال جاری میلادی افزایش می یابد، گفت: از آنجایی که امسال قیمت نفت در یک محدوده بالای ۱۰۰ دلار حفظ می شود در بلندمدت روی حاشیه سود شرکت های پالایشی تاثیر می گذارد و از طرف دیگر این مساله به رشد قیمت انرژی و هزینه حمل و نقل منجر می شود که روی کامودیتی ها هم تاثیر می گذارد.

هودی با بیان اینکه این تورم انتظاری منجر می شود که قیمت ها کاهش پیدا نکند، تصریح کرد: هرچند برخی سیاست گذاری ها توسط بانک های مرکزی چین و آمریکا در راستای کنترل تورم اجرایی شده، اما این موضوع در بلندمدت نمی تواند روی تقاضا اثر بگذارد.

او با تاکید بر اینکه پیش بینی بانک جهانی برای سال جای میلادی رشد قیمت هاست، اظهار کرد: شاید در کوتاه مدت نوسانات قیمتی در بازار جهانی برای برخی کالاها رو به پایین باشد اما در بلندمدت قیمت ها روندی صعودی خواهند داشت و منجر می شود روی حاشیه سود و معاملات بازار سهام تاثیر بگذارد.

کد خبر: ۱۵۲٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha