۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
قیمت نهایی عرضه بلوکی ایران خودرو و سایپا؛ بسیار بالاتر از قیمت تابلو
رییس کل سازمان خصوصی‌سازی مطرح کرد

قیمت نهایی عرضه بلوکی ایران خودرو و سایپا؛ بسیار بالاتر از قیمت تابلو

رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: در عرضه بلوکی سهام ایران خودرو و سایپا، «ارزندگی سهم» و «برخورداری از قابلیت مزایده» دو مولفه مهم است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، شاخص کل بورس در روز گذشته، افت ۲۵ هزار واحدی را تجربه کرد. این موضوع انتقادهای فعالان بازار سرمایه را به‌ویژه در ارتباط با عملکرد سازمان خصوصی‌سازی پیرامون عرضه بلوکی سهام دو شرکت بزرگ خودرسازی کشور، ایران خودرو و سایپا، را به همراه داشت.

همچنین با توجه به فروش سایپا از سوی صندوق بازنشستگی فولاد، برای تامین حقوق بازنشستگان، زمینه کاهش قیمت سهام خودروسازان را فراهم آورد و همچنین برداشت‌ها از صبحت‌های حسن امیر رحیمی، معاون سازمان خصوصی سازی، با شبکه خبر در خصوص واگذاری ۵.۷۲ و ۱۷.۳۱ درصد سهام دولت در ایران خودرو و سایپا به ریزش شاخص در روز گذشته دامن زد.

این در حالی است که بر اساس گفته‌های مسئولان، سازمان خصوصی سازی و وزارت صنعت هنوز درباره قیمت فروش هر سهم ایران خودرو و ساپیا تصمیمی گرفته نشده است و به گفته معاون سازمان خصوصی سازی، محمدتقی آذرشب، واگذاری سهام دولت در این دو شرکت به این صورت است که پس از بررسی پیشنهاد سازمان خصوصی سازی در کارگروهی، به هیات واگذاری ارسال می‌شود و سپس در پروسه عرضه، بازاریابی و ارزشیابی قرار گیرد و در آخر در مرحله واگذاری قرار می‌گیرد.

حسین قربان‌زاده درباره عرضه سهام دو خودروساز ایران خودرو و سایپا اذعان کرد: ۵ درصد سهام ایران خودرو و ۱۷ درصد سهام شرکت سایپا، سهام مستقیم دولت در این دو شرکت است. این سهام به صورت وثیقه بوده و تلاش می‌شود این سهام از وثیقه خارج تا از قابلیت واگذاری برخوردار شود.

او با بیان اینکه بیش از ۲۰ درصد در شرکت ایران خودرو و بیش از ۳۰ درصد در شرکت سایپا، سهام تودلی این شرکت‌ها هستند، اظهار کرد: به تازگی وزارت صمت با همکاری خود شرکت‌ها در تلاش است تا این سهام تودلی را به فروش برساند. به بیانی دیگر، این اقدام به دو شرکت خودروساز بزرگ کشور فرصتی برای تنفس می‌دهد تا با منابع حاصل از فروش سهام تودلی به بنگاه خودشان، امکان تزریق منابع مالی داشته باشند تا بتوانند دیون خود را تسویه کنند یا با بهره‌گیری از این منابع مالی به هر امر دیگری که قابلیت سرمایه‌گذاری دارد، بپردازند.

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی در تلاش است این واگذاری در قالب یک بلوک واحد با سهام دولت صورت پذیرد، تصریح کرد: با واگذاری سهام تودلی ارزش سهام دولت کاهش نمی‌یابد و ارزندگی بلوک در زمان عرضه حفظ خواهد شد. بنابراین، پیشنهاد این سازمان حتی درباره سهامی که نهادهای غیردولتی از این بنگاه‌ها دارند این است که سهام این دستگاه‌ها به وکالت از آنها به همراه سهام مستقیم دولت و سهام تودلی، یک بلوک بالای ۴۰ درصدی ایجاد کند تا هم از ارزندگی برخوردار باشد و هم از قابلیت مزایده با قیمت بالا برخوردار باشد.

او با اشاره به ارزش‌گذاری سهام دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا، خاطرنشان کرد: مبنای این ارزش‌گذاری، قیمت تابلو به همراه اضافه ارزش بلوکی است که با توجه با نقدشوندگی این سهم‌ها، حتما قیمت نهایی بسیار بیشتر از قیمت روی تابلو خواهد بود.

قربان‌زاده در پایان تأکید کرد: چنانچه اگر فرد یا افرادی، قیمتی را محاسبه یا عنوان کرده‌اند که پایین تر از قیمت تابلو باشد، بی‌تردید اشتباه است و باید اصلاح شود.

کد خبر: ۱۵۲٬۴۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha