۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
بازار آهن منتظر تعیین نرخ پایه

بازار آهن منتظر تعیین نرخ پایه

نرخ روز آهن‌آلات دیروز نیز در عمده شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود اگرچه کماکان برخی مبادی فروش درحال عقب‌نشینی و کاهش قیمت بودند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، نرخ روز آهن‌آلات دیروز نیز در عمده شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود اگرچه کماکان برخی مبادی فروش درحال عقب‌نشینی و کاهش قیمت بودند.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن، نوسانات چشمگیری نداشت و قیمت دلار تقریبا ثابت بود، به طوری که هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۳۷۰ تومان به فروش رسید. ظاهرا نوسانات بازار ارز نیز به اخبار ضدونقیض برجام در چند روز اخیر وابسته است.

تحلیل روزانه قیمت آهن
ابهام و پیچیدگی اوضاع بازار آهن و همچنین شوکی که در اثر افزایش قیمت کالاهای اساسی به مردم وارد شده، بازار فعلی را به راکدترین حالت ممکن درآورده است و عملا تقاضای چندانی برای خرید آهن مشاهده نمی‌شود.

از همین رو اغلب آهن‌فروشان یا همچنان درحال کاهش قیمت اهن هستند یا در ثبات قیمت‌ها تداوم و استمرار دارند. به عنوان مثال قیمت میلگرد آجدار پس از چند روز سیر کاهشی روز گذشته جز چند شرکت که همچنان کاهش ۵۰ تا ۳۰۰ تومانی داشتند، نهایتا در کانال ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی حمایت شد.

قیمت روز نبشی و ناودانی هم تقریبا به همین منوال بود و جز کاهش جزئی در چند شرکت، سایر شرکت‌ها تغییری اعمال نکردند، قیمت پروفیل و قیمت لوله داربستی، صنعتی و... نیز مانند سایر محصولات فولادی با ثبات همراه بودند.

قیمت تیراهن در بخش کیلوفروشی در کنار ثبات در برخی مبادی فروش با کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام قیمت شد، و در بخش شاخه‌فروشی نیز به طور میانگین کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی در برخی شاخه‌ها مشاهده شد.

همچنین قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و وغنی با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه شد و قیمت ورق استیل، ورق سیاه و... نیز با کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی همراه بود.

روز گذشته بازار اهن روند نسبتا ثابتی را طی کرد و گویا در انتظار تعیین کف قیمتی در هفته جاری است، درحالی که مواد اولیه نیز در بورس کالا چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. به طوری که نرخ شمش هم همچنان در کانال ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی حمایت می‌شود و کاهش آن نیز وابسته به کاهش نرخ آهن اسفنجی است که قیمت آن نیز ۹ هزار و ۵۰۰ تومان است. گفتنی است که در عرضه روز گذشته نیز به دلیل نبود تقاضا آهن اسفنجی از روی تابلو بورس کالا حذف شد.

اما به نظر می‌رسد درحال حاضر مهمترین عاملی که می‌تواند روند فعلی بازار را تغییر دهد اعمال محدودیت‌های شدید مصرف برق است که احتمالا از نیمه دوم خرداد اجرایی می‌شود.
صادرات فولاد ایران کاهشی نیست!

در تحلیل روز گذشته خبری مبنی بر کاهش صادرات فولاد ایران منتشر شد که نشان می‌داد به دلیل کاهش نرخ فولاد روسیه به کمتر از نرخ فولاد ایران، با تعیین عوارض صادراتی سنگین محصولات فولادی مصادف شده، که این جریا ن به از دست دادن بازارهای هدف صادرات ایران منجر شده است.

اما پس از چندی اخباری مبنی بر رد این گزارش‌ها منتشر شد که براساس آن چنین ادعایی را تکذیب و صادرات را به همان روال سابق اعلام کردند.

در همین زمینه سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ضمن تکذیب این خبار اظهار کرد: سیاست‌های صادرات ایران تغییری نداشته و بازار هدف ما هم به دست روسیه نیفتاده است بنابراین روال صادرات به همان شکل پیشین ادامه دارد و اتفاقا طبق آمار گمرکات کشور میزان صادرات افزایشی نیز بوده است.

وی در زمینه عوارض صادراتی بیان کرد: مصوبه عوارض صادراتی سیاستی برای اصلاح بازار و تأمین نیاز داخلی بود، اما همین اعداد و ارقام تعیین شده نیز با کاهش نرخ جهانی محصولات کاهش یافت و ثابت نبود.

امیری در ادامه افزود: از دست دادن بازار هدف صادرات صحت ندارد و قراردادهایی که پیش از عید بسته شده بود و کالاهایی که در گمرک بود بدون عوارض صادر شدند؛ زیرا دولت به دنبال تنظیم بازار بود نه کسب درآمد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به مزایای این سیاست و اخذ عوارض صادراتی، اظهار کرد: همانطور که گفته شد این تصمیم برای کسب درآمد و ارزآوری نبود و به واسطه همین امر نیازهای داخلی کشور تأمین شد و کمبودی در این زمینه وجود ندارد اما اگر این مصوبه عملی نمی‌شد در انبارها محصولی نبود و کارخانه‌ها مواد اولیه نیز نداشتند.

وی همچنین گفت: به موازات نوسانات نرخ جهانی، درصد عوارض تعیین شده نیز متغیر بود و با کاهش قیمت‌ها درصد عوارض نیز کم شد. به همین جهت تعیین عوارض صادراتی هیچ تداخلی با صادرات ندارد و موجب از دست دادن بازار هدف نمی‌شود.

امیری در ادامه تصریح کرد: تعیین عوارض صادراتی براساس روال گذشته انجام خواهد شد و لیست واحدهای تولیدی یک ماه هم تمدید و به گمرک اعلام شده ست، بنابراین مانع و مشکلی در بازارهای هدف صادرات ما ایجاد نشده است.

وی در پایان تأکید کرد: درصد عوارض تعیین شده متغیر و شناور است به همین جهت با کاهش قیمت‌های جهانی درصد عوارض نیز کاهشی می‌شود و با افزایش قیمت‌ها درصد عوارض نیز افزایش خواهد یافت.

کد خبر: ۱۵۲٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha