۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
وقتی حساب شرکت‌های بزرگ دولتی آذربایجان شرقی در خارج از استان متمرکز است
یادداشت؛

وقتی حساب شرکت‌های بزرگ دولتی آذربایجان شرقی در خارج از استان متمرکز است

تبریز- «امیر کریم زاد فعال رسانه ای در یادداشتی برای رسانه بازار به عدم تمرکز منابع مالی شرکت ها و ‌کارخانجات بزرگ دولتی مستقر در آذربایجان شرقی پرداخته است.»

امیر کریم زاد؛ بازار: حضور رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک های کشور در تبریز اتفاقی مبارک و البته نادر بود. مدیران عامل بانک ها در تبریز گردهم آمدند تا دغدغه مدیران دولتی وخصوصی آذربایجان را بشنوند و راهکارهایی عملیاتی برای جبران کوتاهی ها وکمبودها در استان ارائه دهند.

ذات این سفر بسیار ارزشمند و گامی مثبت در راستای رفع چالش های بانکی در استان است ولی مهم تر از آن تحقق وعده هایی است که داده شد.

یکی از مهمترین این چالش ها عدم تمرکز منابع مالی شرکت ها وکارخانجات بزرگ دولتی مستقر در آذربایجان شرقی است.

اکثر این بنگاه های اقتصادی با وجود اینکه سال هاست از منابع طبیعی و غیر طبیعی آذربایجان شرقی برای منافع و مصالح خود بهره می برند ولی منابع مالی شان را در بانک های پایتخت نگه می دارند.

این عدم تمرکز در حفظ منابع مالی در استان قدرت مانور و توان تسهیلاتی بانک های استان را به شدت کاهش داده است تا حدی که معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی رتبه این استان در اخذ تسهیلات بانکی را بیست و چهارم خواند که قطعا در تراز آذربایجان شرقی به عنوان قطب صنعت و اقتصاد شمال غرب کشور نیست.

یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در جریان سفر مدیران عامل بانک ها به تبریز همین موضوع بود که به درخواست استاندار آذربایجان شرقی و دستور رئیس کل بانک مرکزی مقرر شد بخش اعظمی از این سرمایه های نقدی در استان باقی بماند.

استاندار آذربایجان شرقی نیز به این موضوع واکنش تندی نشان داد و خواستار رعایت عدالت اعتباری بانک ها در استان شد؛ زین العابدین رضوی خرم معتقد است: این استان پنج درصد جمعیت کشور را دارد اما تنها دارای دو و نیم درصد منابع و سپرده های بانکی است؛ باید عدالت توزیعی اعتباری بین استان ها رعایت شود .

از دیگر موضوعاتی که در جریان این سفر بحث شد کاهش سختگیری بانک ها در ارایه تسهیلات به واحدهای صنعتی مستقر در استان بود که اکثر کارآفرینان بخش خصوصی از آن گلایه داشتند؛ موضوع اعتبارسنجی و افزایش محدودیت ها برای دریافت تسهیلات بانکی گلایه اکثر کارآفرینان در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تبریز بود.

بی تردید از نظر نگارنده مطلب حضور مدیران عامل بانک های کشور در تبریز امری میمون و مبارک است اما مهمتر از آن پیگیری نمایندگان مجلس و مدیران ارشد استانی از این مدیران برای تحقق وعده های بزرگی بود که داده شد.

امید آنکه با تقویت توان بانک های استان شاهد تحولی در توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی باشیم چرا که همواره این استان در طول تاریخ پیشران تحول و توسعه بوده است.

کد خبر: ۱۵۲٬۲۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha