۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
آیا بازار نفت روی آرامش خواهد دید؟
تحلیل بازار نفت؛

آیا بازار نفت روی آرامش خواهد دید؟

از ابتدای سال جاری قیمت نفت در بازار جهانی رشد کرد و بازهم سه رقمی شد. سوال مهم این است که آیا می توان انتظار کاهش قیمت در بازار نفت را داشت؟

بازار؛ گروه بین الملل: نوسان های اخیر در بازار نفت باعث شده است تا بسیاری این سوال را مطرح کنند که قیمت نفت تا چه اندازه امکان کاهش دارد؟ آیا می توان انتظار داشت باز هم بازار شاهد دو رقمی شدن قیمت نفت باشد یا اینکه تداوم وضعیت کنونی محتمل ترین امکان است؟

مطالعات انجام شده توسط مرکز مطالعاتی بازار نفت نشان می دهد بازار نفت با کمبود شدید عرضه روبرو است و در این وضعیت نمی توان انتظار افت قیمت را داشت. از یک طرف تحریم های وضع شده توسط غرب علیه روسیه باعث افت عرضه نفت توسط این کشور شده است و با توجه به تشدید تحریم ها می توان پیش بینی کرد که این روند افت عرضه تا ماه های آتی ادامه داشته باشد.

از طرف دیگر مذاکرات هسته ای ایران تا کنون نتوانسته است زمینه را برای افزایش عرضه نفت ایران به بازار را فراهم کند بنابراین بازار با محدودیت بزرگی در عرضه روبرو است و پیش می شود این محدودیت حداقل تا انتهای امسال ادامه داشته باشد. در این شرایط انتظار افت قیمت انتظاری دور از واقع است که ریشه در عدم آشنایی به اصول بازار دارد.

اویل پرایس در گزارش اخیر خدو با اشاره به سازوکارهایی که در بازار انرژی دنیا جریان دارد نوشت: «به دنبال تحریم های وضع شده علیه نظام مالی و صنعت نفت کشور روسیه، صادرات نفت از این کشور کاهش یافته است. در ماه مارس سال جاری صادرات نفت روسیه روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نسبت به قبل کاهش پیدا کرد و در ماه آوریل میزان افت کاهش صادرات به بالغ بر یک میلیون بشکه در روز رسید و این وضعیت سبب شد تا قیمت انرژی در دنیا با سرعت زیادی رشد کند و باز هم به بالغ بر ۱۰۰ دلار برسد. بررسی بازار نشان می دهد روند افزایش قیمت نفت ادامه خواهد داشت و با وجود نوسان های موقتی و کاهش های دوره ای و کوتاه مدت، بازهم نمی توان انتظار داشت روند کاهشی قیمت در بازار نفت ادامه دار باشد.»

این رسانه تخصصی فعال در بازار نفت در بخشی از گزارش این سوال را مطرح کرد و نوشت: «در شرایطی که هم اکنون قیمت نفت در مرز ۱۰۰ دلار قرار گرفته است، سوال اصلی این است که آیا کمبود ایجاد شده در عرضه به دلیل تحریم های اقتصادی با تولیدات کشورهای دیگر جایگزین خواهد شد یا خیر؟»

اویل پرایس در پاسخ به این سوال به نقل از کوین وایل تحلیل گر مرکز مطالعات بازار نفت امریکا نوشت: «به نظر می رسد بخش زیادی از نفت حذف شده از بازار به دلیل تحریم روسیه، هیچ گاه به بازار باز نگردد و این کمبود عرضه سبب شود تا قیمت نفت در بازار جهانی سه رقمی باقی بماند. دلیل این پیش بینی هم درگیری اغلب کشورهای اوپکی با چالشهای متفاوت است که مانع از سرمایه گذاری آنها در افزایش تولید و عرضه نفت می شود. از جمله این کشورها می توان به نیجریه و لیبی اشاره کرد که درگیر بحران های داخلی هستند. تنها گزینه موجود توافق هسته ای با ایران است که در صورت به ثمر رسیدن موجب می شود تا بخشی از نفت حذف شده روسیه دوباره به بازار بازگردد.»

اویل پرایس افزود: «انتظار می رود با ادامه درگیری های روسیه و اوکراین و تداوم تحریم ها و فشارهای اقتصادی غرب، صادرات روسیه تا انتهای امسال بالغ بر ۳ میلیون بشکه در روز نسبت به سال قبل کاهش پیدا کند. در این شرایط انتظار کاهش قیمت نفت در بازار در میان مدت و بلند مدت انتظاری غیر واقعی است که امکان تحقق آن وجود ندارد.»

کد خبر: ۱۵۲٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha