۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
واردات ۴ میلیون دز واکسن و بی‌توجهی وزارت‌ بهداشت
سخنگوی گمرک ایران اعلام کرد

واردات ۴ میلیون دز واکسن و بی‌توجهی وزارت‌ بهداشت

لطیفی، سخنگوی گمرک از واردات چهار میلیون دز واکسن کرونا خبر داد که با بی‌توجهی وزارت‌ بهداشت و نهادهای مسئول بلاتکلیف مانده است.

به گزارش بازار، روح الله لطیفی اظهار کرد: برای ورود هر کالا باید شیوه نامه هایی در خصوص ارز، ثبت سفارش و... در قانون مشخص شود و دستگاه های مختلف در این چارچوب عمل می کنند.

وی با اشاره به قانون انتزاع که وظیفه در رابطه با کالای اساسی را به وزارت جهاد داده است، گفت: در خصوص نهاده های تولید و ماشین آلات این وظیفه با وزارت صمت و دارو و تجهیزات پزشکی ضروری و غیر ضروری وزارت بهداشت مسئول است.

لطیفی معتقد است حوزه واردات به شرکت های مورد اعتماد سه وزارتخانه سپرده می شود و گمرک صرفا نهادی مجری است.

بعضا مشاهده می شود کالا ترخیص نمی شود که در اختیار گمرک نیست و سازمان مسئولِ تامین و توزیع آن کالا باید پیگیری های لازم را صورت دهد؛ لذا اگر دارویی با هماهنگی شرکت های مجازِ وزارت بهداشت مجوزِ منشأ ارز دریافت نکند و ثبت سفارش نداشته باشد، موضوع در ید اختیار گمرک نیست.

سخنگوی گمرک ادامه داد: دغدغه ما و مکاتبات ما با مقام قضایی و دستگاه های مرتبط مبنی بر این است که وقتی شرکتی را تعیین و ثبت سفارش را تایید می کنند و بازار را تنظیم گری می نمایند، [باید نسبت به ترخیص کالاهایی که در صورت دپو تخریب می شوند، عمل کنند].

وی افزود: این ها ماه ها ثبت سفارش را نزد خود نگه می دارند و دلیلی دارند که حتما شنیدنی و از موضع ما خارج است و خودشان هم باید پاسخگو باشد.

لطیفی با بیان این که در خصوص دارو، سازمان غذا و دارو باید ماهیت اقلام وارداتی را تعیین کند و ممکن است اقلام وارد شده، اصلا داروی واقعی نباشند.

قانون زمانی اجازه اظهار گمرکی می دهد که کالای وارداتی دارای ثبت سفارش بوده و منشأ ارز آن مشخص باشد ولی در ماقبلِ این مراحل، دیگر دستگاه ها مرجعِ تحویل گیرنده سفارش هستند.

به گفته این مقام مسئول در گمرک کشور، مسئول تخلیه بار در دو مرز هوایی و دریایی، سازمان دریانوردی و شرکت فرودگاه ها هستند و انبارهای عمومی در مرز زمینی نیز در اختیار وزارت کار است و قانونی که می گوید اقلام فاقدِ ثبت سفارش نباید تخلیه شود، این سه ارگان را خطاب قرار می دهد.

لطیفی همچنین سامانه جامع انبارها را در تسهیل این رویه تاثیر گذار دانست و گفت: گمرک هم کالای دارای ثبت سفارش را از همین مسیر بررسی و منشأ تایید ارز را از بانک مرکزی پیگیری می کند.

وی همچنین مدعی شد در جاهایی که کم کاری صورت می گیرد، دیوار گمرک از سایرین کوتاه تر است ولی اخیرا سه چهار میلیون دز واکسن وارد کشور شده و دستگاه های مسئول که پیشتر به صورت مستقیم از هواپیما واکسن را تخلیه و تحویل سازمان غذا و دارو می دادند، حواسشان نبوده و گمرک هم مجبور بود ضمن هماهنگی با مقام غذایی این اقلام خراب شدنی را به انبارها هدایت کند.

کد خبر: ۱۵۲٬۲۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha