۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
عزم جدی وزارت صمت برای مبارزه با قاچاق کالا

عزم جدی وزارت صمت برای مبارزه با قاچاق کالا

پرهام فر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت عزم بسیار جدی را در بحث مبارزه با قاچاق شروع کرده است.

به گزارش بازار، پرهام فر افزود: از ابتدای امسال برای پنج گروه عمده کالایی در حوزه قاچاق که هم سهم عمده‌ای در قاچاق دارند و هم ضربه جدی به تولید داخل وارد می‌کنند هدف گذاری شده است.

وی از لوازم خانگی و لوازم یدکی خودرو به عنوان دو گروه عمده و اصلی این طرح نام برد و افزود: در حوزه لوازم یدکی خودرو که با امنیت جانی مصرف کننده‌ها ارتباط مستقیم دارد و رئیس جمهور دستور اکید برای ساماندهی این حوزه دارد، شناسه گذاری و رهگیری دو گروه کالای باتری و کمک فنر شروع و نهایی شد.

او گفت: هدف گذاری وزارت صمت شناسه گذاری ۵۳ گروه کالایی دیگر که عمده آن‌ها مشمول استاندارد اجباری و کالاهای بسیار حساسی هستند و با امنیت جانی سر و کار دارند تا نیمه مرداد ماه است و با پایان فرایند شناسه گذاری و کد رهگیری، کالاهای فاقد شناسه در بازار که منشأ قانونی دارد فراخوان و با شناسه دار شدن قابل رصد شود.

پرهام فر با بیان اینکه با هماهنگی‌های انجام شده بین وزارت صمت و سازمان‌های ثبت این طرح در کل استان‌ها به موازات دارد انجام می‌شود، افزود: با استقبال تولیدکنندگان از طرح شناسه کالا و رهگیری لوازم یدکی خودرو، امیدواریم تا نیمه مرداد این ۵۵ قلم کالا شناسه کالا و رهگیری را دریافت کنند.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز افزود: دومین گروه که الآن جلسات هماهنگی آن در وزارت صمت در حال برگزاری است گروه لوازم خانگی است.

پرهام فر با اشاره به افزایش کشفیات قاچاق طی دو سال اخیر نسبت به سال‌های قبل از گفت: در سال ۱۳۹۹ کشفیات قاچاق در حوزه لوازم خانگی نسبت به سال قبل از آن با ۳۱۵ درصد افزایش بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال بود.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مقابله با قاچاق کالا با بیان اینکه هم اکنون میزان قاچاق کالا در زمینه لوازم خانگی حدود یک و ۴ دهم میلیارد دلار است، گفت: هم اکنون شاهد تغییر رفتار در نوع قاچاق هستیم. به این معنی قبلا قاچاق در سطح عرضه بیشتر را می‌دیدیم، اما به خاطر طرح‌هایی که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در بحث برخورد با لوازم خانگی قاچاق در سطح عرضه اجرا شد، عرضه این کالاها یک مقداری به فضای مجازی گرایش پیدا کرده و چیزی که ما شاهد هستیم از طریق شبکه‌های اجتماعی بازاریابی و تبلیغ می‌شود و به صورت تحویل به منزل می‌آید به نوعی تغییر کرده است.

پرهام فر افزود: به موازات این تغییر رفتار بازار رویکرد مبارزه با قاچاق هم کلاً عوض شده و از روش مبارزه سنتی که رویکرد کِیس محور بود به مبارزه چند لایه یعنی برخورد با قاچاق کالا از زمان ورود به کشور تا زمان عرضه علاوه بر نقطه کشف رسیده است.

وی گفت: دستور رئیس جمهور درباره لوازم خانگی بیشتر بر مقابله با سوء استفاده از معافیت‌های مبادی ورودی مانند معافیت‌های مرزنشینی و ته لنجی است که به قاچاق عمده کالا تبدیل شده است.

پرهام فر افزود: با دستورالعمل جدید همه‌ی کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور شده و بدون دریافت کدرهگیری و شناسه کالا در سطح کشور عرضه می‌شدند، از ابتدای ورود به کشور ثبت و شناسه دار می‌شوند.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز افزود: در مرحله بعد حمل و نقل، نگهداری، توزیع و خدمات پس از فروش شامل این طرح می‌شود که بخشی از این‌ها در قانون جدید و از دهم اردیبهشت ۱۴۰۱ لازم الاجرا شده است.

وی درباره تعیین جرم برای قاچاق کالا افزود: تا قبل از این فقط جرم حمل کالای قاچاق بود، الآن طبق ماده ۲۰ اصلاحی جدید، وسیله حامل کالای قاچاق به اندازه ارزش کالای قاچاق جریمه مستقل به آن تعلق می‌گیرد علاوه بر ارزش کالای قاچاق، برخوردها شدیدتر و بازدارنده شده و حوزه حمل را شامل می‌شود.

پرهام فر درباره حذف کوله بری و ته لنجی گفت: تجربه نشان داده حذف این رویه‌ها موفقیت آمیز نبوده و باید با اعطای برخی معافیت‌ها به شرط ثبت کالا و دریافت کد رهگیری به دنبال ساماندهی آن باشیم.

کد خبر: ۱۵۲٬۱۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha