۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
تولیدات دارویی مازندران روی پیشخوان سلامت| فقدان کارخانه داروسازی
بازار گزارش می‌دهد؛

تولیدات دارویی مازندران روی پیشخوان سلامت| فقدان کارخانه داروسازی

ساری- مازندران درحالی از داشتن کارخانه داروسازی محروم است که تولیدات دارویی شرکت های دانش بنیان شفابخش جان بسیاری از هموطنان شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: به رغم آنکه مازندران از داشتن کارخانه داروسازی انسانی محروم است اما تولیدات دارویی آن با تلاش شرکت‌های دانش بنیان و محققان در پیشخوان داروخانه‌ها قرارگرفته است و جان بسیاری از بیماران را تاکنون نجات داده است.

در سالی که مزین به تولید و اقتصاد دانش بنیان شده است، فعالان حوزه دانش بنیان مازندران عزم را جزم کرده اند تا با ارتقای نقش در تولید و اشتغال برای رفع نیازمندی‌های استان و کشور گام بردارند.

شرکت دارویی زولنگ ساری از جمله واحدهای دانش بنیان مازندران است که تلاش کرده با تبدیل ایده به محصول، در حوزه دانش بنیان گام‌های اساسی بردارد. گل یارانی مدیر اجرایی شرکت دانش بنیان و دارویی ساری که در رشته علوم گیاهی فعالیت دارد، افزود: این شرکت از سال ۹۵ با همت اعضای دانشکده داروسازی ساری تأسیس شد و محصولات آن از سال ۹۷ وارد بازار شده است.

جلوگیری از واردات داروهای مشابه
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه در این مجموعه دانش بنیان پایان نامه‌ها و ایده‌ها به محصول تبدیل می‌شود، جلوگیری از واردات برخی محصولات را از جمله اهداف ذکر کرد و با اشاره به تولیدات آن گفت: اولین محصولی که تولید کردیم دهان شویه ای بود که برای زخم‌های دهانی استفاده می‌شد و در دوره کرونا بسیار مورد توجه قرار گرفت زیرا در کاهش التهاب دهانی تأثیر بسزایی دارد.

تولیدات دارویی مازندران روی پیشخوان سلامت| فقدان کارخانه داروسازی

وی ادامه داد: همچنین این دارو برای درمان بیماران سرطانی و شیمی درمانی کاربرد فراوانی دارد زیرا بعد از چندبار قرقره کردن سبب می‌شود تا بیماران راحت تر غذا بخورند.

این محقق به تولید پودر گیاهی برای بازیابی انرژی اشاره کرد و گفت: این پودر کاملاً گیاهی است و برخی از پزشکان آن را به عنوان مولتی ویتامین تجویز می‌کنند زیرا این دارو روی افزایش قدرت عضلاتی تأثیر دارد.

میثم فمی از دیگر اعضای شرکت دانش بنیان دارو سازی، شناسایی نیازهای جامعه و مهندسی معکوس را از جمله اقدامات بیان کرد و گفت: یکسری از محصولات این مجموعه کارآزمایی بالینی اساتید و دارای فرمالیسیون مخصوص است.

وی ادامه داد: محصولات با پایه گیاهی و زیر نظر داروسازان متخصصی کشور و طبق استانداردهای جهانی تولید می‌شود.

وی تولید محصولی برای درمان زردی نوزادان و تسکین درد دندان را از جمله اقدامات برشمرد و گفت: در حال حاضر مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو گرفته شده است و از نیمه دوم وارد بازار می‌شود و در مجموع تاکنون شش محصول دارویی در سبد تولیدات استان وجود دارد.

جلال حسینی مهر، عضو هیئت علمی دانشگاه و هیئت مؤسس شرکت دانش بنیان زولینگ مازندران از تولید شش محصول دانش بنیان در حوزه داروسازی توسط چهار متخصص استان خبر داد و در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید براینکه دانش را باید تبدیل به ثروت و اشتغال ایجاد کنیم، افزود: پایان‌های مختلفی درد حوزه داروسازی وجود دارد و یکی از دغدغه‌ها این بود که نتایج را تبدیل به محصول و دارو کنیم.

وی با اشاره به اینکه چهار نفر از استادان تصمیم به راه اندازی شرکت دانش بنیان در حوزه داروسازی و تبدیل دانش به محصول گرفتیم، افزود: تاکنون شش طرح تحقیقاتی را تبدیل به دارو کردیم و طی سه سال گذشته محصولات را در حوزه‌های مختلف تولید کردیم.

تولیدات دارویی مازندران روی پیشخوان سلامت| فقدان کارخانه داروسازی

وی با بیان اینکه برخی از محصولات تولید شده بی همتا هستند و مشابه خارجی ندارند، افزود: همکاران فعال در این شرکت دانش بنیان با لنام زولند شش محصول دارویی را تولید و روانه بازار کردیم که مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت کردیم.

برخی از محصولات تولید شده بی همتا هستند و مشابه خارجی ندارند، همکاران فعال در این شرکت دانش بنیان با نام زولنگ شش محصول دارویی را تولید و روانه بازار کردیم که مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت کردیم

حسینی مهر با عنوان اینکه محصولات مورد استفاده بیماران قرار گرفته است، محصولی تولید شده که از عوارض درمانی ناشی از شیمی درمانی پیشگیری می‌کند، افزود: شرکت دانش بنیان زولنگ از مراحل ابتدایی عبور کرد ولی اکنون با دو مسئله از جمله نقدینگی روبرو هستیم.

این محقق و استاد دانشگاه یادآور شد: با توجه به اینکه دارو در قالب چک به شرکت‌ها و داروخانه عرضه می‌شود با کمبود نقدینگی روبرو هستیم و این درحالی برای خرید مواد اولیه نیازمند وجه و نقدینگی هستیم و لازم است بانک‌ها از نظر تسهیلات وارد میدان شوند.

وی با بیان اینکه مازندران فاقد کارخانه داروسازی انسانی است، از مسئولان خواست تا در زمینه ساخت این کارخانه یاری کنند.

در استان مازندران ۱۰۰ شرکت دانش بنیان وجود دارد که ۵۹۶ محصول تولید و روانه بازار کرده اند و افزایش شمار شرکت‌ها و محصولات از مهمترین برنامه‌ها در سال تولید دانش بنیان است.

کد خبر: ۱۵۲٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha