۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
بورس به تعادل رسیده است!؟
محمد آرام در گفتگو با بازار

بورس به تعادل رسیده است!؟

رصد نرخ فروش شرکت ها که در گزارش‌های ماهانه منعکس می‌شود می‌تواند مسیر پیش‌بینی سود را تسهیل کند.

سمیه شوریابی؛ بازار: محمد آرام کارشناس بازار سرمایه در خصوص تحلیل بازار بورس گفت: گزارش های که درباره آخرین وضعیت سه ماه اخر سال ۱۴۰۰ در رابطه با شرکت هایی که عمدتاً در حوزه ناحیه پتروشیمی و پالایشی هستن متأثر از قیمت هایی است که پایه آن به جای سه ماهه آخر سال، سه ماه اول سال بوده است که باعث شد بر جو بازار مقداری اثر منفی بگذارد و باید این گزارش ها اصلاح شود.

پالایشی های سردرگم

آرام با توجه به اینکه عمده فروش های شرکت های در حوزه پتروشیمی و پالایشی بر مبنای قیمت هایی بوده است که با پایه نفت بالای صد دلار انجام شده است افزود: عملکرد این شرکت ها خیلی خوب خواهد بود و عملاً این اثرات منفی را خیلی سریع جبران خواهند کرد. اگر تحت عنوان خبر مثبت به این موضوع نگاه کنیم و اگر مجموعه پالایش و پخش و یا به تعبیری مجموعه وزارت نفت، مبنای قیمت را همان قیمت بازار جهانی در نظر بگیرد عملاً سودآوری بسیاری از شرکت‌ها با وضعیت خیلی بهتری رو به رو خواهند شد.

آرام با اشاره به نزدیک شدن فصل مجامع بیان کرد: در طی روزهای آینده که فصل مجامع از اواسط خرداد تا اواخر تیر ماه عملاً شروع می‌شود و با توجه به اینکه عمده شرکت ها، درآمد و سودآوریشان هم در سال گذشته و هم در سه ماه اخیر رو به افزایش بوده است و از طرفی دیگر خود مجامع به دلیل تقسیم سود و امثال این ها، اثرات مثبت را می‌پذیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه میانگین قیمت دلار در بازار آزاد در چند ماه اخیر بالای ۲۶ هزار تومان بوده و از طرف دیگر شاخص سازهای تورم رو به رشد بوده اند، اثرات این ها بر روی درآمدهای شرکت ها مثبت است چون بخشی از این تورم، خود را در شرکت های بورسی و عمده آن هم در قسمت درآمد ها نشان می دهد.

این تحلیلگر بازار سرمایه در انتها خاطر نشان کرد: روند بورس طی روزهای آینده روند صعودی خواهد بود و اگر دولت هم بخواهد از بازار حمایت کند علی الخصوص در صنایع بزرگ و مبنای قیمت و فروش آن ها را قیمت جهانی در نظر بگیرد وضعیت سودآوری شرکت ها کاملاً افزایشی می باشد.

گفتنی است امروز شاهد معاملاتی متعادل و کم حجم در بازار بورس بودیم و سهام کوچک همچنان با تقاضا همراه بودند.

بورس به تعادل رسیده است!؟

شاخص کل با رشد دو هزار و ۴۵۶ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۸۲ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص هم وزن نیز ۰/۳ درصد رشد داشت.

ارزش معاملات خرد در پایان معاملات به پنج هزارو ۲۵۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز قبل کاهش ۹ درصدی داشت، ۱۰۹ نماد بیش از سه درصد رشد و ۶۸ نماد با افت بیش از سه درصد همراه بودند.

نمادهای قاروم و صندوق مدیریت بیشترین ورود پول را از جانب حقیقی های بازار به خود اختصاص دادند و نیز نمادهای فولاد و شبندر با بیشترین حمایت حقوقی ها همراه بودند.

کد خبر: ۱۵۲٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha