۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
یک میلیارد دلار ارز وعده شده دارو به دست چه کسانی رسید؟| خطر تعطیلی شرکت های تولید ماده موثره و دارو
دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی:

یک میلیارد دلار ارز وعده شده دارو به دست چه کسانی رسید؟| خطر تعطیلی شرکت های تولید ماده موثره و دارو

کریمی، دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی به بازار گفت: از ۱۵ بهمن ماه سال گذشته یک دلار ارز به هیچ شرکت تولیدکننده ماده موثره دارو اختصاص داده نشده است!

بازار؛ گروه صنعت: بیش از یک ماه از درج خبر اختصاص یک میلیارد دلار ارز ترجیحی به صنعت داروی کشور بر روی خروجی سایت بانک مرکزی کشور می گذرد با این حال هنوز مشخص نیست دقیقا چه مقدار از این وعده محقق و به طور کلی چه کسانی از این منابع ارزی بهره مند شده اند.

از طرفی از هر کدام از فعالان صنعت داروی کشور که موضوع را جویا می شویم هیچ کدام از لیست شرکت هایی که به آن ها ارز تخصیص شده نیز اطلاعی ندارند. این درحالی است که در سنوات گذشته اغلب آن ها می دانستند ارز به چه کسانی اختصاص یافته بود اما در این دوره، گویا شفافیتی وجود ندارد.

همچنین یکی از بخش هایی اختصاص ارز دارو به آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ تولید کنندگان ماده موثره دارویی کشور هستند که با ارز ترجیحی نه چندان بالایی، ‌ ارزش افزوده زیادی ایجاد می کنند و نمی گذارند صنعت داروی کشور وابستگی شدیدی به واردات مواد اولیه دارویی پیدا کند. در این رابطه به سراغ میثم کریمی، دبیر سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی رفتیم تا ببینیم تولیدکنندگان زیر نظر این سندیکا ارزی دریافت کرده اند یا نه؟ گفت و گوی بازار با وی را در ادامه خواهید خواند.

* بفرمایید بعد از مصوبه جدید بانک مرکزی برای تخصیص یک میلیارد دلار ارز دارویی، به سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی چه مقدار ارز ترجیحی اختصاص داده شده و چقدر برنامه ریزی متولیان دولتی در این حوزه به رونق تولید کمک کرده است؟
متاسفانه ارز برخی از مواد موثره دارویی از اوایل سال ۱۴۰۰ تا حدود ۱۰ ماهه اول به صورت چراغ خاموش و فرا قانونی بدون اینکه مجلس و دولت تصویب کنند بر حسب نرخ آزاد محاسبه می شد.

در این رابطه سازمان غذا و دارو برای آزاد سازی ارز اقدام کرده بود و این کار نه مصوبه دولت را داشت و نه مصوبه ای از مجلس، به همین دلیل بعد از اینکه دولت جدید مستقر شد و دیدند کمبود دارویی و گرانی در این حوزه رخ داده است و ارز نیست برای تامین مواد موثره دارویی اعلام کردند که ارز اختصاص می دهند.

بر این اساس قرار شد یک میلیارد دلار ارز به صنعت داروسازی اختصاص یابد. با این حال از ۱۵ بهمن ماه سال گذشته تاکنون یک دلار ارز به هیچ یک از شرکت های تولید کننده ماده موثره دارویی اختصاص داده نشده است.

چندین نامه به سازمان غذا و دارو زدیم و از آن ها درخواست کردیم لیست افرادی که مشمول ارز دولتی شده اند را همچون دولت قبل ارسال و شفاف سازی کنند اما در این رابطه هیچ اقدامی نمی کنند و به طور کامل روند تخصیص ارز دولتی غیر شفاف است

* یعنی تاکنون حتی یک دلار هم ارز ترجیحی دریافت نکرده اید؟ پس یک میلیارد ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دارو که وعده شده بود به چه کسانی اختصاص یافته است؟
بله همانطور که اشاره کردید بانک مرکزی اعلام کرده بود که یک میلیارد دلار ارز ترجیحی به صنعت داروی کشور اختصاص می یابد و اما این دوره هیچ ارزی دریافت نکردیم. از این رو چندین نامه به سازمان غذا و دارو زدیم و از آن ها درخواست کردیم لیست افرادی که مشمول ارز دولتی شده اند را همچون دولت قبل ارسال و شفاف سازی کنند اما در این رابطه هیچ اقدامی نمی کنند و به طور کامل روند تخصیص ارز دولتی غیر شفاف است.

حتی سندیکای تولیدکنندگان ماده موثره دارویی را در کمیسیون تخصیص ارز دعوت نکردند تا اولویت بندی در زمینه ارز دارویی انجام شود این درحالی است که در دولت قبلی این اقدامات انجام می شد اما در این دوره آن کمیسیون را به طور کامل تعطیل کردند و حالا هم حتی اعلام نمی کنند که چه اشخاصی ارز گرفتند.

بنابراین این اتفاقات در دولتی که با شعار شفافیت و مردم سالاری و مردم محوری آمده، همخوانی ندارد. بنابراین از سازمان غذا و دارو انتظار داریم اگر ارزی قرار است به صورت دولتی تخصیص داده شود بدانیم به چه شرکت های به چه میزان داده می شود. همچنین اگر قرار است ارز حذف شود نیز باید اجازه دهند شرکت ها سرمایه در گردش خود را تقویت کنند و با ارز نیمایی مواد مورد نظر را وارد کنند.

* با این تفاسیر نه ارز به شرکت های تولید کننده ماده موثره دارویی اختصاص داده شده و نه به آن ها اجازه می دهند بر مبنای ارز نیمایی که ناچار به استفاده از آن هستند محصولات شان را عرضه کنند؟
بله، نه ارزی اختصاص می دهند و نه اجازه می دهند با ارز نیمایی فعالیت کنیم؛ یعنی می گویند اگر می خواهید می توانید با ارز نیمایی فعالیت کنید اما باید همچنان تولیدات تان را با قیمت دولتی بفروشید که این درخواست کاملا غیر منطقی ای است.

به دنبال این بی برنامگی های دولت در روند تخصیص ارز و ممانعت از به روز رسانی محصولات، اکنون بسیاری از خطوط تولید ماده موثره تعطیل یا نیمه تعطیل شده اند و شرکت های داروسازی هم در آستانه تعطیلی هستند و نمی توانند ماده اولیه بخرند و نمی توانند از طریق واردات تامین کنند

* با این شرایط در حال حاضر تولیدکنندگان ماده موثره دارویی همچنان تولید را ادامه می دهند؟
به دنبال این بی برنامگی های دولت در روند تخصیص ارز و ممانعت از به روز رسانی محصولات، اکنون بسیاری از خطوط تولید ماده موثره تعطیل یا نیمه تعطیل شده اند و دیگر نمی توانیم نه تولید کنیم و نه بفروشیم. البته مشکل به همین جا محدود نمی شود و بر اساس اطلاعاتی که داریم شرکت های داروسازی هم در آستانه تعطیلی هستند و نمی توانند ماده اولیه بخرند و نمی توانند از طریق واردات تامین کنند، بنابراین آن ها هم مانده اند که چکار کنند؟

الان صنعت داروسازی در یک سردرگمی ۱۰۰ درصدی قرار گرفته و نمی دانیم قیمت ها دولتی است یا نیمایی؟ محصولات قیمت گذاری نمی شوند و کمیسیون قیمت گذاری نیز تعطیل است.

در سال گذشته کمیسیون قیمت گذاری برای شرکت های خاصی انجام تشکیل شد و اکثر شرکت ها قیمت درستی نگرفتند. از طرفی نمی توانیم نهاده های تولید را گران کنیم ولی به تولید کننده دارو بگوییم اجازه افزایش قیمت را ندارید! تمام این اتفاقات صنعت دارو را نابود می کند.

کشور همسایه ما ترکیه ده ها برابر هزینه ای که داریم برای تامین دارو هزینه می کنیم را برای تامین داروی مردم هزینه می کند چون صنعتی وجود ندارد و داروهای وارداتی و تحت برند اصلی دارند و اگر تولیدی هم دارند تحت لایسنس است و قیمت های دارو بسیار گران است. با این حال این صنعت که در ایران بعد از انقلاب به وجود آمده و تاکنون نیاز دارویی مردم را تامین کرده است و نگذاشته ایران وابسته جدی ای در این زمینه به کشورهای دیگر باشد مورد بی مهری است. بنابراین، کشور مدیون صنایع دارویی است و این رفتاری که با فعالان این صنعت می شود درست نیست و نگران کننده است.

در شرایطی که می توانیم با هزینه کمی کشور را مدیریت کنیم اما با عدم تخصیص به موقع ارز و عدم قیمت گذاری اوضاع بدتر کرده اند و به جرات می توانیم بگوییم تا چند ماه آینده صنعت مواد اولیه کامل تعطیل خواهد شد

* با این شرایط به نظرتان سیاست سازمان غذا و داروی کشور صنعت داروی کشور را به سمت واردات هدایت می کند؟ اگر روند تولید کاهش یابد یا متوقف شود چقدر باید برای واردات هزینه کنند؟
اگر بخواهند این ارز را به تولید کنندگان ندهند باید چندین برابر آن را به وارد کنندگان بدهند تا این داروها را وارد کنند. بنابراین در شرایطی که می توانیم با هزینه کمی کشور را مدیریت کنیم اما با عدم تخصیص به موقع ارز و عدم قیمت گذاری اوضاع بدتر کرده اند و به جرات می توانیم بگوییم تا چند ماه آینده صنعت مواد اولیه کامل تعطیل خواهد شد .

* برای شفافیت بیشتر و درک عمق تصمیماتی غیر کارشناسی برخی از مسئولان بفرمایید این تعطیلی صنعت ماده اولیه چه تاثیری می تواند در صنعت درمان کشور داشته باشد؟
۷۲ درصد ماده اولیه کشور را با مصرف ۱۵۰ میلیون دلار تولید می کنیم، بنابراین اگر این صنعت تعطیل شود و نتوانیم این ۷۲ درصد را تامین کنیم، با توجه به اینکه ۲۸ درصدی نمی توانستیم تولید کنیم ۷۰۰ میلیون دلار ارز بری داشته می توان به عمق ارز بری این صنعت پی برد؛ یعنی اگر این ۱۵۰ میلیون دلار تعطیل شود حداقل ۳ تا ۴ میلیارد دلار هزینه تامین مواد اولیه ای است که در ایران تولید می شود.

کد خبر: ۱۵۲٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha