۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
 اخذ عوارض یکسان، معادن کوچک را متضرر می‌کند
رئیس انجمن ملی مس:

اخذ عوارض یکسان، معادن کوچک را متضرر می‌کند

رئیس انجمن ملی مس از نحوه محاسبه عوارض و مالیات انتقاد و اظهارکرد: دریافت عوارض و مالیات یکسان از همه معادن موجب می شود که معادن کوچک و متوسط که عیار و به دنبال آن سود کمتری دارند دچار مشکل شوند.

به گزارش بازار، بهرام شکوری، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران و رئیس انجمن ملی مس با بیان اینکه ایران در حوزه معدن و صنایع معدنی پتانسیل ویژه ای دارد گفت: در حال حاضر خیلی از مواد معدنی با ارزش افزوده بالایی تبدیل می شوند.

وی افزود: بیشتر کشورهای دنیا حذف سوخت های فسیلی را در پیش گرفتند تا زندگی سالم تری داشته باشند و با توجه به اینکه در آینده، نفت هم بازاری نخواهد داشت تبدیل مواد معدنی به محصولات با ارزش افزوده بالاتر امری ضروری است.

رئیس انجمن ملی مس با اشاره به اینکه تنها ۷ درصد از سنگ کشور صادرات می شود گفت: در حال حاضر ۹۳ درصد سنگ در کارخانه های سنگ داخل کشور فرآوری می شوند و در ساختمان سازی ها به مصرف می رسند و این درحالیست که ایتالیا به عنوان مهد تولید سنگ و تولید تجهیزات فراوری سنگ ۲۲ درصد خام فروشی می کند و کشور هند نیز بالای ۳۰ درصد و ترکیه ۷۰ درصد از سنگ خام را صادر می کند.

شکوری گفت: میزان ذخیره سنگ در ایران با این میزان از تولید نشان می دهد که ما تا ۳۰۰ سال آینده هم سنگ داریم و با این تکنولوژی های جدید و وجود کالاهای جانشین مانند کاشی و سرامیک و سنگ های مصنوعی به صلاح نیست که این حجم از سنگ را نگهداری کنیم.

وی افزود: اگرچه وجود علم و دانش در حوزه معدن و صنایع معدنی بسیار کمک کننده بوده و هست اما اینکه دانش بنیان بتواند تغییر و تحول شگرفی را در این حوزه ایجاد کند هنوز محقق نشده و البته مشکل ما فعلاً به دانش بنیان نرسیده و معادن و صنایع معدنی کشور هنوز درگیر تصمیماتی است که اساس صنعت معدن را دچار مشکل کرده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران تولید محصول با ارزش افزوده در صنایع پایین دستی و سرمایه گذاری و ارائه مشوق در این حوزه را ضروری دانست و گفت: ما باید تولید مازاد بر نیاز کشور را صادر کنیم وگرنه فعالان اقتصادی تنبیه می شوند.

شکوری از نحوه محاسبه عوارض و مالیات انتقاد و اظهارکرد: دریافت عوارض و مالیات یکسان از همه معادن موجب می شود که معادن کوچک و متوسط که عیار و به تبع آن سود کمتری دارند دچار مشکل شوند.

کد خبر: ۱۵۲٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha