۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹
کاهش صادرات فولاد ایران

کاهش صادرات فولاد ایران

نخستین روز هفته در بازار آهن و فولاد، با روند کاهشی قیمت روز آهن‌آلات همراه بود و غالب محصولات فولادی به طور میانگین حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کردند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، نخستین روز هفته در بازار آهن و فولاد، با روند کاهشی قیمت روز آهن‌آلات همراه بود و غالب محصولات فولادی به طور میانگین حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کردند.

بازار ارز اما برخلاف بازار آهن و فولاد روندی افزایشی داشت، به طوری که پس از ثباتی نسبتا کوتاه قیمت دلار، مجددا روز گذشته در بازار آزاد افزایش یافت و به نرخ ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن
جو غالب بازار اهن در روز شنبه در اکثریت مبادی فروش رو به کاهش بود به طوری که قیمت میلگرد آجدار عمدتا با ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش اعلام قیمت شد. به عبارتی نرخ میلگرد روز گذشته در کف قیمتی ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومانی و سقف قیمتی ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومانی قرار داشت و به طور میانگین نرخ آن حدود ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان برآورد شد.

قیمت روز نبشی و ناودانی نیز در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد و در چند کارخانه با کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود، همچنین قیمت روز پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی و ... نیز در کنار ثبات نسبی با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت شد.

قیمت تیراهن در بخش کیلوفروشی نیز نوسان داشت به طوری که در کنار ثبات قیمت حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش داشت، همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز کاهش ۱۰ الی ۳۰ هزار تومانی مشاهده شد.

قیمت روز ورق سیاه و وق استیل و ... نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام شدند و قیمت ورق گالوانیزه و... نیز به تبعیت از جو کلی بازار کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت.

به گزارش آهن پرایس، همانطور که در تحلیل روز گذشته نیز مطرح شد، تقاضای ضعیف مصرفی و سرمایه‌ای اهن الات یکی از عوامل مؤثر در کاهش قیمت‌ها محسوب می‌شود و عامل مهم دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد کاهش قیمت‌های جهانی و محصولات صادراتی ایران است که موجب افت قیمت اهن در بازارهای داخلی شده است.

به همین ترتیب محصولات عرضه شده در بورس کالای روز گذشته نیز تقاضای چشمگیری نداشتند و این امر به حذف برخی محصولات از روی تابلو معاملات منجر شد. براساس گزارش‌ها اغلب محصولات عرضه شده روی کف قیمتی معامله شدند به طوری که شمش بلوم ۱۱ درصد از نرخ پایه معادل ۱۵ هزار و ۷۰ تومان به فروش رسید و نرخ میلگرد نیز با معامله منفی ۰/۱ درصدی، معادل ۱۷ هزار و ۷۱ تومان ثبت شد.

تعیین عوارض صادراتی که در جهت اصلاح بازار تصویب شده بود حاشیه‌های زیادی در بر داشت که پس از آن اصلاحیه‌های متعددی خورد. همانطور هم پیش‌بینی می‌شد عوارض صادراتی شمش به ۲ درصد و اسلب نیز به ۵ درصد کاهش یافت و عوارض محصولات پایانی نیز کاملا حذف شد اما زمانی این اتفاق افتاد که با ورود روسیه به میدان صادرات فولاد به چین و سایر کشورها، با قیمتی پایین‌تر از فولاد ایران، فرصت صادرات برای کشور ما رامحدودتر شد.

در زمینه تصویب عوارض صادراتی و تبعاتی که در پی داشت، محمدحسین بصیری مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان اظهار کرد: تعیین عوارض صادرات ۱۷ درصدی که در ابتدای سال تصویب شد در کنار اعتراضات فولادسازان، بازارهای صادراتی را نیز با چالش مواجه کرد.

وی در ادامه بیان کرد: با وجود تحریم‌های سنگینی که در کشور حاکم است دامنه بازارهای هدف صادرات برای ایران بسیار محدود است و این مصوبه مانع دیگری در مسیر صادرات بود که همان آب‌باریکه ورود ارز به کشور را تحدید می‌کرد، اما در حال حاضر این عوارض اصلاح شده‌اند.

این مدیرعامل تعامل با سایر کشورها را موجب بهبود صادرات و در نتیجه اقتصاد کشور دانست و بیان کرد: باید اقتصاد و سیاست را از هم جدا کنیم و به دنبال بازار هدف صادرات بیشتری باشیم.

وی در پایان مشارکت خصوصی‌ها در تصمیم‌گیری‌ها را مهم دانست و گفت: بخش خصوصی نیز باید در تصمیم‌گری‌های مربوط به حوزه صنایع فولادی مشارکت داشته باشند و در نهایت براساس واقعیت‌های جامعه تصمیم‌گیری شود.

عوارض صادراتی بی‌موقع
بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در زمینه عوارض صادراتی و مشکلات و چالش‌هایی که این روزها بازار فولاد را تهدید می‌کند، اظهار کرد: مصوبه وضع عوارض صادرتی سنگین بازار صادرات فولاد را در ابتدای سال با چالش جدی مواجه کرد و میزان صادرات ما کاهش یافت.

وی گفت: وزار صمت با در نظر گرفتن جنگ میان روسیه و اوکراین تأمین نیازهای داخلی کشور را در اولویت دانست و گفت تولیدکنندگان موظف به تأمین محصولات بورس کالا و بازار آزاد هستند و پس از آن می‌توانند مازاد محصولات را صادر کنند.

سبحانی در ادامه افزود: کمبود انرژی برق و گاز تولید فولاد را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کرد که افزایش نرخ فولاد به ۷۰۰ دلار فرصت مناسبی برای حضور ایران در بازارهای جهانی مهیا می‌کرد اما آن هنگام که عوارض صادراتی مانع صادرات فولاد کشور بود، روسیه با کاهش قیمت محصولات فولادی خود و تخفیفات ۱۰ الی ۲۰ درصدی، بازارهای هدف را به چنگ آورد و می‌توان گفت صادرات فولاد ایران در حال حاضر در کمترین میزان و نزدیک به صفر است و اندک معاملاتی که انجام می‌شود مربوط به خریدهای پیش از عید است که با قیمتی پایین بسته شده بود.

سبحانی همچنین اظهار کرد: روسیه با دامپینگ فولاد و فروش آن با نرخی پایین‌تر از نرخ داخلی، قیمت محصولات فولادی را تا ۶۰۰ دلار و حتی کمتر تنزل داد که این امر راهی برای حفظ ارزش پول این کشور پس از تحریم‌های گسترده بود، به همین جهت با توجه به این اوضاع و عوارض سنگین محصولات صادراتی ایران، صادرکنندگان ایرانی عقب‌نشینی کردند که این امر فرصتی برای کسب بازارهای هدف برای روسیه بود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: اگرچه پس از این جریان وزارت صمت مصوبه عوارض را اصلاح کرد، اما این در شرایطی است که روسیه به میدان آمده و کار را برای ایران دشوار کرده است به طوری که کسب مجدد این بازارهای هدف در شرایط فعلی و با نرخی که روسیه محصولات خود را عرضه می‌کند به سختی امکان‌پذیر خواهد بود.

کد خبر: ۱۵۲٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha