۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۰
هدف از مالیات بر عایدی سرمایه هدایت سرمایه ها به بخش مولد اقتصاد است
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

هدف از مالیات بر عایدی سرمایه هدایت سرمایه ها به بخش مولد اقتصاد است

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد در بحث جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما مجلس و دولت هر دو بر سر کلیت آن توافق نظر دارند.

به گزارش بازار، جعفر قادری، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کشور گفت یکسری فعالیت‌های هستند که تقاضاهای دوگانه دارند یعنی هم میتونند به عنوان کالای مصرفی مورد استفاده قرار بگیرند هم به عنوان کالای سرمایه ای. اگر این کالاها به عنوان یک کالای مصرفی بتونند نیاز خانواده‌ها و افراد را برطرف کنند تقاضای آن منطقی است، ولی در شرایطی که سرمایه‌های کشور به سمت تولید سوق داده شود اگر فرد یا خانواده‌ای بیاد صرفا یک کالا را تقاضا بکند برای اینکه بتوند قدرت خرید خودش را حفظ کند خوب این مورد میتوند اشکال داشته باشد و اگر بخش قابل توجهی از خانواده‌ها به این سمت بروند میتوند بخش قابل توجهی از سرمایه‌های کشور را غیرفعال کند.

قادری در ادامه افزود: بنابراین وظیفه حاکمیت است که این سرمایه‌ها را به سمت تولید سوق داده و از سمت غیر مولد به سمت بخش‌های مولد سوق بدهدیا به تعبیری دیگر ما اگر می‌خواهیم در بخش‌های تولید بازده سرمایه اشته باشیم باید به همین نسبت که بخش‌های تولیدی را فعال می‌کنیم بخش‌های غیر تولیدی را غیر جذاب بکنیم و با استفاده از ابزارهای مالیاتی تلاشمان این باشه که سرمایه‌ها را از بخش‌های غیر تولیدی به بخش‌های تولیدی بکشونیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: یکی از ابزارها که مورد استفاده دولت‌ها قرار می‌گیره مالیات بر عایدی سرمایه است. هدف از این نوع مالیات شاید خیلی کسر از درامد نباشد میتوند نتیجش یک مقدار درامد برای دولت ایجاد کند، ولی هدف اصلی از وضع چنین مالیاتی سوق دادن سرمایه‌ها از بخش‌های غیر مولد به بخش‌های مولد است. بنابراین دارایی‌هایی مثل زمین و مسکن و خودرو. طلا. نقره و ارز دارایی‌هایی هستند که اگر در اختیار افراد باشه و منافع خود را جدای از منافع جامعه دنبال بکنند به ضرر جامعه است. وقتی سرمایه گذاری در بورس صورت می‌گیرد و افراد در واحدهای تولیدی سهیم میشوند این واحدهای تولیدی با تولیدی که می‌کنند و اشتغالی که ایجاد می‌کنند هم منافع افراد را تامین می‌کنند و هم منافع جامعه را.

قادری تاکید کرد: بنابراین هدف از وضع مالیات بر عایدی سرمایه اینست که منافع افراد را در راستای منافع جامعه قرار بدهند. این طرح ریزه کاری‌هایی دارد که ممکن است در جزییاتش اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد. ولی در کلیاتش هم دولت و هم مجلس اتفاق نظر دارند و در بیشتر کشورهای دنیا همین نوع مالیات اجرا شده و در کشور ما با توجه به نرخ تورمی بالا که داریم ممکنه در اجراش مشکلاتی داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: یکی از منطقی‌ترین قدرت خرید افراد ورود به بورس است و نوساناتی که در بورس بوجود امده مردم را نگران کرده و انگیزه‌ها را پایین اورده است. ولی افرادی که با مطالعه و حساب کتاب وارد بورس شدند ضرر نکردند. افراد اگر یک سبدی از سهام‌های متنوع را خریداری بکنند و با مشورت متخصصین کار رو جلو ببرند ضرر نمی‌کنند.

کد خبر: ۱۵۱٬۹۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha