۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸
احیای تولید منیزیم، برنامه اروپا تا سال ۲۰۲۵ | انحصار چین در فلزات شکسته می شود

احیای تولید منیزیم، برنامه اروپا تا سال ۲۰۲۵ | انحصار چین در فلزات شکسته می شود

اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ تولید منیزیم را احیا کند تا انحصار چین بر بازار سراسر دنیا را کاهش دهد.

بازار؛ گروه صنعت: سیاستگذاران اتحادیه اروپا با حداقل سه شرکت قصد دارند پروژه های از سرگیری تولید داخلی منیزیم مورد استفاده در محصولات آلومینیوم و فولاد را آغاز کنند. این هدف نیز در راستای کاهش وابستگی کشورهای اروپایی به تولیدکنندگان چینی است. بر این اساس برای از سرگیری فعالیت‌ های ذوب در اروپا تا سال ۲۰۲۵ به سرمایه‌ گذاری تا ۲ میلیارد یورو (۲.۱۲ میلیارد دلار) نیاز است.

از زمانی که غرب پس از درگیری روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه، روسیه را تحریم کرد، این موضوع برای اروپا، که یک پنجم عرضه جهانی منیزیم را مصرف می کند، اهمیت پیدا کرد. روسیه با تولید ۲۱ هزار تنی، چهارمین تولیدکننده بزرگ منیزیم در جهان در سال گذشته بود.

واردات اروپا از روسیه کم بوده است و منیزیم تحریم نشده است، اما انزوای روسیه آن را به عنوان یک بازگشت احتمالی در صورت قطع عرضه چین رد می کند. در این رابطه کارشناسان اروپایی نگران هستند با کاهش واردات از چین، که بیش از ۹۰ درصد منیزیم را به این اتحادیه عرضه می‌ کند، می‌ تواند تولید خودرو، قطعات هواپیما و سایر محصولات وابسته به این ماده معدنی را محدود کند.

واردات از چین در اواخر سال گذشته کاهش یافت و قیمت‌ ها را در اروپا افزایش داد و اتحادیه اروپا را بر تلاش‌ ها برای تامین منابع داخلی متمرکز کرد؛ در نتیجه، سیاست‌ گذارانی که سال گذشته به آهن‌ رباهای خاکی کمیاب مورد استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی و توربین‌ های بادی رتبه برتر را داده بودند، منیزیم را در اولویت برنامه اقدام خود برای تامین منابع معدنی حیاتی قرار دادند.

چین، که بر هر دو تسلط دارد، ۹۳ درصد از منیزیم مورد نیاز اروپا را تامین می کند. بر این اساس در سند اتحادیه اروپا آمده است: «منیزیم به طور مداوم به عنوان یکی از مواد خام حیاتی با بالاترین خطر عرضه اما بدون بهبود در طول زمان معرفی شده است.»

پل ووس، مدیر کل انجمن آلومینیوم اروپا، گفت: «مورد منیزیم نمونه بارز خطری است که اتحادیه اروپا با وابستگی اقتصاد داخلی خود به واردات چین انجام می دهد.»

در این سند آمده است که اتحادیه اروپا باید تا سال ۲۰۳۰ ۱۵ درصد از منیزیم مورد نیاز خود را در داخل کشور تامین کند. جواکیم نونس دی آلمیدا، رئیس بخش بازار داخلی و صنعت کمیسیون اروپا نیز بیان کرد: «در طول ماه‌ های اول کار گروه کاری موقت روی منیزیم، ما چندین پروژه را در مراحل مختلف توسعه شناسایی کردیم. »

بازار منیزیم به نسبت کوچک است و با حدود یک میلیون تن تولید سالانه، طبق ارقام CM Business Consulting، در مقایسه با ۶۷ میلیون تن آلومینیوم، اما نقش حیاتی در ایجاد استحکام فشرده به طیف وسیعی از محصولات دارد.

آلن کلارک از CM Business Consulting گفت: «خطوط آلومینیومی همانطور که ما می شناسیم و بال های یک هواپیمای مسافربری مدرن ایرباس بدون منیزیم وجود ندارند.» همچنین صنعت آلومینیوم از شانس خود استفاده کرده است زیرا هیچ جایگزینی برای منیزیم وجود ندارد.

قیمت منیزیم اواخر سال گذشته پس از تلاش های دولت چین برای محدود کردن مصرف برق باعث کاهش تولید طیف وسیعی از فلزات از جمله منیزیم شد.

در ماه اکتبر، گروه‌ های صنعتی اروپایی هشدار دادند که در صورت تداوم کمبود منیزیم، تعطیلی کارخانه‌ ها می‌ تواند به میلیون‌ ها شغل آسیب برساند.

از این رو واردات محموله های چینی به اروپا از سر گرفته شد، اما سیاست گذاران اتحادیه اروپا نیاز به احیای تولید را درک کرده بودند. همچنین دو محل استخراج منیزیم در در نروژ و فرانسه در سال ۲۰۰۱ به دلیل رقابت با واردات ارزان از چین بسته شده بودند که باید دوباره احیا شوند.

کریستوف کوباکی، یکی از مقامات EIT Raw Materials، گفت: اکنون سه پروژه بالقوه اروپایی وجود دارد که می توانند در سال های آینده منیزیم تولید کنند که دو پروژه در رومانی و یک پروژه بوسنی است.

EIT یک سازمان با بودجه اتحادیه اروپا است که یک برنامه اقدام اتحادیه اروپا را که در سال ۲۰۲۰ برای تامین مواد معدنی حیاتی برای بلوک تهیه شده است، اجرا می کند.

منیزیم Verde، با حمایت شرکت سهامی خاص Amerocap، به دنبال احیای یک معدن قهوه ای در غرب رومانی است و به دنبال مجوز از دولت است.

رئیس آن برند مارتنز، رئیس سابق خرید خودروساز آئودی، برند پریمیوم متعلق به فولکس واگن است. Verde امیدوار است تا سال ۲۰۲۵ تولید خود را آغاز کند.

کد خبر: ۱۵۱٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha