۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
فصل نشاکاری و رنج شالیکاران| دستمزد نیم میلیونی نشاکاران
بازار گزارش می‌دهد؛

فصل نشاکاری و رنج شالیکاران| دستمزد نیم میلیونی نشاکاران

ساری- زنان و مردان شالیکاری تا زانو در زمین های شالی فرو رفته اند و با مشقت و سختی فراوان روزی حلال کسب و مزارع را نشاء می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: حال و هوای بهاری مازندران با عطر سبزه های شالی عجین شده و در گوشه و کنار مازندران، شالیکاران در مزارع مشغول تلاش و کوشش هستند تا قوت و روزی خود را از دل شالیزارها تامین کنند.

حال و روز شالیکاران همانند مزارعی که هر روز آب می رود، چندان خوب نیست، از وقتی که ماشین های نشاء و ادوات کشاورزی به میدان آمدند، پای بسیاری از مردان و زنان نشاکار که از این طریق روزی می خوردند، به اراضی کوتاه شد.

از سوی دیگر بالابودن هزینه ها و دستمزدها، قیمت گران نهاده های کشاورزی و غیره سبب شده تا خرج شالیکاران برای کشت و داشت مزارع افزون تر شود. غلامعلی از شالیکاران غرب مازندرانی است که هر ساله حدود پنج هزار متر از اراضی شالیزاری خود را به زیرکشت برنج می برد، با اشاره به بالابودن دستمزد و هزینه ها گفت: دستمزد نشاکاری از ۲۰۰ هزار تومان سال قبل به ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر نشاکار مرد و ۴۰۰ هزار تومان نشاکار زن رسیده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه قیمت کود و سم، دستمزد ماشین و تیلر برای شخم و شیار و غیره افزایش یافته است، افزود: این درحالی است که در موقع برداشت برنج شاهد واردات بی رویه برای کاهش نرخ آن هستیم.

فصل نشاکاری و رنج شالیکاران| دستمزد نیم میلیونی نشاکاران

وی با اظهار اینکه کشاورز در سال قبل از افزایش نرخ برنج سودی نبرده است، افزود: کشاورز حداکثر برنج خود را با قیمت ۴۰ هزار تومان فروخت و بیشتر سودها نصیب بنکدار و دلال شده است.

این روزها رنگ بسیاری از شالیزارهای شمال و مازندران سبز شده است و خوشه های نشا و شالی در دل مزارع جوانه زده است با این اوضاع، حال و روز شالیکاران خوش نیست وعقیده دارند کشاورزی برای آن ها به صرفه نیست

این روزها رنگ بسیاری از شالیزارهای شمال و مازندران سبز شده است و خوشه های نشا و شالی در دل مزارع جوانه زده است با این اوضاع، حال و روز شالیکاران خوش نیست وعقیده دارند کشاورزی برای آن ها به صرفه نیست. مشهدی جعفر کشاورز با صفای فریدونکناری به رغم آن که سن و سالی از وی گذشته است و همچنان به کشت و کار کشاورزی می پردازد، افزود: در گذشته بسیاری از اراضی همسایه و روستا به زیر کشت برنج می رفت ولی امروز در بیشتر زمین ها ساختمان و ویلا سبز شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: همچنین به دلیل آنکه بیشتر روستائیان و اهالی به کار کشاورزی می پرداختند، خودشان ادواتی نظیر تیلر، کمباین، تراکتور و غیره داشتند و اهالی با کایری به یکدیگر کمک می کردند و اکنون بسیاری از ادوات را همانند زمین هایشان فروختند.

کمبود آب کشاورزی در فصل نشاء و شالیزاری از دیگر مسائلی است که کشاورزان و شالیکاران در فصل کشت با آن روبرو هستند. بانو سلیمه کشاورز میاندرودی که همراه همسرش در شالیکاری مشغول است، خواستار توجه مسئولان برای تامین نیازهای کشاورزان شد و گفت: در بخش آب کشاورزی و تامین نهاده ها نظیر کود و سم دچار مشکل هستیم.

فصل نشاکاری و رنج شالیکاران| دستمزد نیم میلیونی نشاکاران

وی گرانی کرایه های ادوات و ماشین آلات و کود را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: قیمت کود اوره به بیش از ۲۰۰ هزار تومان رسید و بسیاری از کشاورزان توان تامین آن را ندارند و هزینه ها نسبت به قبل دو برابر شده است.

کمبود ادوات کشاورزی و سوخت
این بانوی شالیکاری کمبود ادوات کشاورزی و سوخت آن را از دیگر مشکلات و مسائل فراروی شالیکاران بیان کرد و گفت: قیمت بذر نیز بالا رفت و با وضعیت کنونی کشاورزی و شالیکاری صرفه اقتصادی ندارد.

ورود آلاینده و فاضلاب خانگی به انهار کشاورزی از دیگر چالش های فراروی کشاورزان و شالیکاران است و به اعتقاد ان ها، ورود پساب ها و آلاینده ها از طریق انهار، کشاورزی را با مشکل مواجه می کند.

افزایش هزینه ها سبب شده تا بسیاری از شالیکاران و کشارزان قید شالیکاری و شالیزاری را بزنند و اقبال آنان برای کشت و کار کاهش یافته است.

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: این استان با بیش از ۲۸ هزار هکار سطح قرارداد کشت قراردادی برنج، بیشتر از سطح ابلاغی و رتبه برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: قرار بود امسال کشت قراردادی در سطح ۲۵ هزار هکتار از مزارع اجرایی شود که این سطح تاکنون به بیش زا ۲۸ هزار هکتار رسیده است و بیشترین سطح کشت قراردادی برنج به میزان دو هزار و ۱۹۷ هکتار در ساری اجرایی شده است.

وی سطح شالیزارهای استان را ۲۱۵ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: این استان با تولید سالانه بالغ بر یک میلیون تن شلتوک ۴۲ درصد برنج کشور را تامین می کند.

کد خبر: ۱۵۱٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha