۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
۹۵ درصد تجهیزات پزشکی از چین وارد می شود| تعهد صفر تا ۱۰۰ تولید تجهیزات پزشکی در داخل!
رئیس کارگروه تولیدکنندگان محصولات مصرفی، تنفسی وبیهوشی:

۹۵ درصد تجهیزات پزشکی از چین وارد می شود| تعهد صفر تا ۱۰۰ تولید تجهیزات پزشکی در داخل!

رییس کارگروه تولیدکنندگان مواد مصرفی، تنفسی و بیهوشی کشور گفت: با وجودی که تولید کنندگان داخلی متعهد به تولید و تامین نیاز تجهیزات پزشکی کشور هستند اما متاسفانه ۹۵ درصد این تجهیزات از چین وارد می شود.

به گزارش؛ بازار: با آنکه ایران به دلیل برخورداری از دانش پزشکی قابل توجه در بین خیلی کشورهای جهان سرآمد است، در بخش تولید تجهیزات پزشکی نیز توان، تخصص و سرو گردنی بالا دارد آنطور که تولید کنندگان داخلی در این بخش بخصوص در زمان همه گیری ویروس کرونا ثابت کردند که با تکیه بر توان داخل و استفاده از پتانسیل های موجود به راحتی می توان عمده نیاز تجهیزات پزشکی بخصوص اقلام مصرفی در حوزه پزشکی را تولید و در اختیار مراکز درمانی و بیمارستانی قرار دهند.
تلاشی که عمدتا نیازمند سرمایه درگردش و نقدینگی لازم است اما خیلی از تولید کنندگان حتی با هزینه های شخصی نگذاشتند چرخ تولید در این شرایط سخت کند بچرخد تا عمده نیاز به تجهیزات بیمارستانی در داخل تامین شود، نمونه آن تولید سالانه ۲۰۰ میلیون ماسک تنفسی بود که کمک شایانی به مهار این بیماری برای جلوگیری از شیوه گسترده کرونا بود.

فرصت طلبان هیچ وقت دست از لابی گری برای واردات تجهیزات پزشکی پرسود برنداشتند تا به جای اینکه از تولید داخل و اشتغال حمایت شود با چنین اقداماتی آب را به آسیاب رقبا بریزند. این در حالی است که به گفته فعالان این صنعت تولید کنندگان داخلی توان و تخصص بالایی در تولید تجهیزات پزشکی دارند اما متاسفانه در اولویت نیستند

لابی گران واردات نفس تولید داخل را به شماره انداخته اند
در چنین شرایطی اما فرصت طلبان هیچ وقت دست از لابی گری برای واردات تجهیزات پزشکی پرسود برنداشتند تا به جای اینکه از تولید داخل و اشتغال حمایت شود با چنین اقداماتی آب را به آسیاب رقبا بریزند. این در حالی است که به گفته فعالان این صنعت تولید کنندگان داخلی توان و تخصص بالایی در تولید تجهیزات پزشکی دارند اما متاسفانه در اولویت نیستند.
طوری که رئیس کارگروه تولیدکنندگان محصولات مصرفی، تنفسی و بیهوشی در پاسخ به خبرگزاری «بازار» درباره میزان واردات تجهیزات پزشکی به کشور می گوید؛ هر چند آمار دقیقی در این زمینه ارایه نمی شود اما برآوردها حاکی است که به ۶۵ درصد بازار تجهیزات پزشکی ایران مربوط به واردات است و ۹۵ درصد آن از کشور چین وارد می شود.
عبدالرضا هنری، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کمتر از ۲ دهم درصد از اشتغال کشور مربوط به حوزه تجهیزات پزشکی است گفت؛ این در حالی است که سه هزار و ۵۰۰ شرکت فعال در کشور وجود دارد که از این تعداد یکهزار و ۵۰۰ تولید کننده داخلی هستند.
وی با بیان اینکه تولید کنندگان داخلی در این عرصه نیازمند حمایت های ویژه در قالب پرداخت وام و تسهیلات همچنین توجه به تولید داخل به جای واردات هستند، افزود: از آنجایی که فرایند تولید و تامین تجهیزات پزشکی معمولا یکسال و نیم زمان می برد اما با توجه به کاهش ارزش پول ملی در پی رشد نرخ تورم در کشور معمولا سودآوری چندانی ندارند اما برای حفظ سلامت و اشتغالزایی در خط مقدم تولید قرار دارند.
وی در پاسخ به خبرگزاری «بازار» درباره میزان آمار واردات تجهیزات پزشکی به کشور گفت: متاسفانه هیچ وقت آمار دقیقی از واردات تجهیزات پزشکی اعلام نمی شود اما برآوردها حاکی است که ۶۵ درصد از تجهیزات پزشکی وارداتی بوده در حالی است که اندازه کل بازار تجهیزات پزشکی ایران ۲.۵ میلیارد دلار است و فقط ۳۵ درصد ارزش آن (گردش مالی بازار) تولیدی و مابقی وارداتی است.

در کشور ما اشتغال تجهیزات پزشکی کمتر از ۰.۲ درصد است؛ افزود: در کل صنعت تجهیزات پزشکی کشور ۵۰ هزار نفر مشغول به کارند و ۳۵۰۰ شرکت فعال در حوزه تجهیزات پزشکی داریم که ۱۵۰۰ مورد تولیدی و ۲۰۰۰ شرکت وارداتی هستند

وجود ۳۵۰۰ شرکت فعال صنعت تجهیزات پزشکی با ۵۰ هزار شاغل در کشور
رییس کارگروه تولید کنندگان مواد مصرفی، تنفسی و بیهوشی کشور با بیان اینکه در آمریکا ۰.۶ درصد از اشتغال مفید کشور مربوط به تجهیزات پزشکی است و در کشور ما اشتغال تجهیزات پزشکی کمتر از ۰.۲ درصد است؛ افزود: در کل صنعت تجهیزات پزشکی کشور ۵۰ هزار نفر مشغول به کارند و ۳۵۰۰ شرکت فعال در حوزه تجهیزات پزشکی داریم که ۱۵۰۰ مورد تولیدی و ۲۰۰۰ شرکت وارداتی هستند.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و محصولات تنفسی و بیهوشی سربازان مدافع سلامت بودند، گفت: بسیاری از کاهش مرگ و میرها در کنار واکسیناسیون، ناشی از تلاش نیروهای این شرکت‌ها در تولید کالاهای تنفسی بود.
هنری با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان تولید دانش بنیان، اشتغال آفرین بیان داشت: در کشور ۲۴۸ شرکت دانش بنیان تجهیزات پزشکی وجود دارد اما وقتی ۶۵ درصد آمار بازار و گردش پول صنعت تجهیزات پزشکی مربوط به واردات است یعنی گرایش مدیران ما در سال‌های اخیر به سمت واردات بوده است.
وی با اشاره به نابسامانی‌های موجود در برنامه‌ریزی برای تولید تجهیزات پزشکی در سازمان غذا و دارو گفت: بیمارستان‌های کشور به دلیل بلاتکلیفی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، با خطر کمبود کالاهای پزشکی مواجه هستند. در عین حال به دلیل بی برنامگی اداره کل تجهیزات پزشکی، ‌ گفته می‌شود که لوله ونتیلاتور ۱۹ تولیدکننده دارد!
وی ادامه داد:‌ آمار دقیق واردات تجهیزات پزشکی به تفکیک نوع کالا مشخص نیست و معلوم نیست نیاز کشور به یک کالا چه قدر است. به تولیدکنندگان گفته‌اند اگر می‌خواهید پروانه ساخت کالا بگیرید میزان تولید را بنویسید اما به تولیدکننده گفته نمی‌شود که نیاز کشور به یک قلم کالای پزشکی چه میزان است و ارائه این اطلاعات را محرمانه می‌دانند! به گفته وی ۲۰۰۰ قلم تجهیزات پزشکی با یک کد تعرفه یکسان وارد کشور می‌شود.

تولیدکننده همیشه دچار مشکل نقدینگی هستیم زیرا همیشه انبارهایمان از یکسری کالاها پر است و باید پیشاپیش مواد اولیه را بخریم و در انبار برای روز مبادا نگه داریم که این مسائل باعث می‌شود هزینه‌های تولید به دلیل ناپایداری شرایط و عدم اطمینان به شرایط بازار بالا برود

نقدینگی عمده نیاز برای توسعه صنعت تجهیزات پزشکی
هنری تصریح کرد:‌ ما به عنوان تولیدکننده همیشه دچار مشکل نقدینگی هستیم زیرا همیشه انبارهایمان از یکسری کالاها پر است و باید پیشاپیش مواد اولیه را بخریم و در انبار برای روز مبادا نگه داریم که این مسائل باعث می‌شود هزینه‌های تولید به دلیل ناپایداری شرایط و عدم اطمینان به شرایط بازار بالا برود. وی گفت: با حذف ارز ترجیحی از حوزه تجهیزات پزشکی نقدینگی باید ۵ تا ۶ برابر شود اما حمایت صحیحی از تولیدکنندگان در این زمینه صورت نمی‌گیرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حذف ارز ترجیحی باعث افزایش چند درصدی قیمت تجهیزات پزشکی در حوزه تولید محصولات مصرفی، تنفسی و بیهوشی شده است؛ بیان داشت: از سال ۱۴۰۰ ارز ترجیحی برای واردات مواد اولیه دریافت نکرده‌ایم و با وجود حذف ارز ترجیحی ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ایم.
رئیس کارگروه تولیدکنندگان محصولات مصرفی، تنفسی و بیهوشی با بیان این‌که ما در چهار حوزه مالی، قانونی، بین‌المللی و فرآیندی نیاز به حمایت کلان داریم؛ گفت:‌ عدم وصول مطالبات از دیگر مشکلات در حوزه تولید تجهیزات پزشکی است و از تولید یک کالا تا زمان وصول مطالبات گاها یکسال و نیم طول می‌کشد!
در حوزه مواد اولیه نیز در حوزه پی وی سی گرید پزشکی انحصار سه جانبه داریم. کسی نظارت نمی‌کند که شرکت تولیدکننده ماده اولیه به چه قیمتی به شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی ماده اولیه می‌فروشد. بسیاری از تولیدکننده‌های صنعت تجهیزات، یک اینکه باید در حوزه مالی از تولیدکنندگان حمایت کنند، البته ما شرکت‌های ناتوانی نیستیم. باید در حوزه بین‌المللی ارتباطات با سایر کشورها برقرار شود. مسئولان باید به تولیدکنندگان باید بر کیفیت تولیدات ما نظارت کنند اما در حوزه فرآیندهای اجرایی در روابط تولیدکننده با سایر سازمان‌ها بالاترین حجم رسوب پول صنعت تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی دولتی است که به دلیل عدم وصول مطالبات است. یعنی سرمایه یکسال و نیم طول می‌کشد اداره تجهیزات پزشکی کشور در صنعت ما تولیدکننده نماهایی هستند که نه تنها مواد اولیه پزشکی استفاده نمی‌کنند بلکه از مواد اولیه با کیفیت پایین‌تر استفاده می‌کنند.

کد خبر: ۱۵۱٬۸۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha