۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
بیمه همگانی جزو تکالیف قانونی است
مدیرعامل بیمه سلامت ایران:

بیمه همگانی جزو تکالیف قانونی است

ناصحی، مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت: موضوع بیمه همگانی جزو تکالیف قانونی و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب است که ما این بیمه را به صورت فراگیر در جامعه داشته باشیم.

به گزارش بازار، محمدمهدی ناصحی افزود: یک بحث پوشش همگانی بیمه است که در ابتدای سال این اقدام بسیار مؤثر در موضوع تأمین مالی سلامت مردم اتفاق افتاد و یک امید و نویدی برای جامعه بود که اگر ما و دولت سیزدهم در پی برطرف کردن مردم در حوزه‌های اقتصادی است، منابع درست هزینه خواهد شد.

وی گفت: منابع آنجا به طور قطع به درد کارهای ضروری مردم از جمله سلامت مردم می‌خورد، ما با همکاری مجلس شورای اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران و تلاشی که در وزارت بهداشت شده این بیمه فراگیر شد و ما خوشبختانه در هفته گذشته و ابتدای سال توانستیم ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از اقشار دهک‌های پایین و زحمت کش جامعه که کم برخوردار بودند به صورت یک جا بدون حضور آن‌ها بیمه کنیم.

ناصحی افزود: وزارت رفاه زحمت کشید و این اسامی را با کد ملی به ما داد شناسایی شدند، نواقص رفع شد و در یک اقدام یک جانبه و بدون حضور و بدون این که در سامانه‌ها ثبت نام کنند بیمه شدند.

وی گفت: این فرصت مغتنمی است که همه افراد را به صورت عادلانه از خدمات سلامت برخوردار کنیم، این حق و مطالبه مردم و تأکید مقام معظم رهبری مرتباً این بود که از هزینه‌های مردم کاسته شود و کسی که مراجعه می‌کند برای مراکز درمانی فقط درد بیماری باشد نه هزینه ها.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران افزود: این اقدام بزرگ و مهمی بود، ما قبل از سال هم در بیمه سلامت این کار را در مناطق آسیب پذیر یا ۲۰۲۰ منطقه حاشیه شهری یا طرح معروف ۲۰۲۰ که برای حل مشکلات مناطق حاشیه شهری است انجام دادیم و نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر را به صورت فعال با همکاری نهادهای حمایتی که در جامعه هستند مثل بهزیستی، هلال احمر، شهرداری، وزارت کشور و سایر ارگان‌ها توانستیم این‌ها را شناسایی کنیم و به صورت فعال بیمه کنیم.

ناصحی گفت: پزشک خانواده در اختیارشان بگذاریم، نظام ارجاع را در آنجا شکل بدهیم و این اقدام باعث شد کنار آن و سال بعد نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق این اعتبار را گذاشتند و ما هم در فرصت قانونی این کار را برای آحادی که نیازمند بودند انجام دادیم و فرصت باقی است برای دهک‌های باقی مانده جامعه، خوشبختانه با آیین نامه‌ای که هیأت دولت تصویب کرده ما هزینه‌های پرداختی را در دهک‌های پایین کاهش دادیم یعنی دهک چهار فقط ۱۰ درصد از یک میلیون و ۱۰۴ هزار تومانی که برای هر نفر به عنوان حق بیمه در نظر گرفته شده پرداخت می‌کند، دهک پنج و شش ۲۵ درصد، دهک هفت و هشت ۵۰ درصد و دهک ۹ و ۱۰، صد درصد این هزینه را باید پرداخت کنند.

وی افزود: این برای حصول به یک تأمین مالی مناسب و توزیع عادلانه آن‌هایی که نیازمند هستند هیچ پرداختی نداشته باشند و رایگان و آن‌ها که می‌توانند برای سهم بیمه شان پرداختی داشته باشند هرچند حداقل است، ولی باز هم تلاشمان این است که با وزارت رفاه بتوانیم اگر اشکالاتی در دهک بندی‌ها وجود دارد اصلاح کنیم و زودتر این کار را به صورت کامل به آن چیزی که شیرینی و حلاوت این کار باشد، حفظ شود نه این که کسی باشد برخوردار نباشد، ولی در دهک‌های پایین نباشد و برعکس، این کار ان شاء الله با همکاری وزارت رفاه در اسرع وقت انجام شود و به بهترین نحو بتوانیم این ارائه خدمت را داشته باشیم.

ناصحی گفت: کار دیگری هم که در این زمینه صورت گرفته این است که پرداختی از جیب مردم را در سه دهک پایین کاهش دادیم.

وی افزود: ما هزینه‌های بستری را در بخش دولتی ۹۵ درصد پرداخت می‌کنیم یعنی سهم سازمان ۹۵ درصد است، در حقیقت سهم دولت و پنج درصد را مردم پرداخت می‌کنند.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت: در هزینه‌های سرپایی هم ۸۰ درصد را دولت پرداخت می‌کند و سهم سازمان بیمه سلامت است، مابقی را مردم پرداخت می‌کنند و خیلی این هزینه‌ها را کاهش داده ایم.

ناصحی افزود: افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند فرانشیز یا حق پرداختی سهم مردم را در بستری صفر کردیم، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی وقتی از طریق نظام ارجاع (یعنی از طریق پزشک خانواده) و مسیر خودش مراجعه می‌کنند هزینه‌ای را پرداخت نخواهند کرد و در سرپایی هم به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: یعنی عمده هزینه‌ها را دولت متقبل می‌شود و امیدواریم کیفیت خدمات را هم در بخش‌های دولتی به مرور بیشتر کنیم که این امکانات در اختیار این عزیزان قرار بگیرد.

ناصحی افزود: با این اقدامی که صورت گرفت در حقیقت افراد مردم کشور مخصوصاً دهک‌های پایین تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و درصد کمی الآن بیمه نیستند که از این برنامه و تریبون از همه مردم خواهش می‌کنم با توجه به شرایط و هزینه‌هایی که در تمام دنیا برای خدمات سلامت افزایش پیدا کرده و رشد داشته بیایند و تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و آمادگی کامل را داریم که هزینه‌های مربوط به بستری، سرپایی و نیازهایی که در حد توان است آن را پرداخت کنیم و آن‌ها مدیریت هزینه داشته باشند و ما هم به وظایفمان از این طرف عمل کنیم.

وی گفت: اقدام خوبی است، رتبه ما در سطح جهان رتبه بدی نبود بین ۱۱۱ کشوری که تحت شاخص‌های بررسی‌های مربوط به تأمین و حفاظت مالی و پوشش همگانی سلامت قرار می‌گیرند، رتبه ما قبل از این طرح همگانی ۴۸ بوده، ولی الآن مطمئنم که رتبه اول را در منطقه خواهیم داشت، این اقدام و کار بزرگ دولت سیزدهم است و حق مردم است که این کار انجام شود و ما هم جزو وظیفه خود می‌دانیم که این کار را انجام دهیم و نگاهمان این است که کیفیت خدمات را هم با همکاری معاونت درمان حوزه بهداشت وزارت بهداشت بالا ببریم.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران افزود: برنامه‌های خوبی تدارک دیده که هم نظام ارجاع و هم پزشکی خانواده را به صورت گسترده در کشور داشته باشیم که آن‌ها خیلی کمک می‌کنند دسترسی مردم را در همه جای کشور؛ چه شهر و چه روستا به خدمات سلامت تسهیل می‌کنند، امکانات عادلانه تقسیم می‌شود و این نگاهی است که ما در وزارت بهداشت داریم که بتوانیم بهترین خدمت را و در دسترس‌ترین خدمات را به مردم ارائه دهیم که بتوانند از خدمات برخوردار شوند، رضایت را فراهم کنیم.

ناصحی گفت: این کاری نیست که با حمایت همه جانبه انجام نشود، دولت و مجلس خیلی روی این موضوع کار کردند و به ما کمک کردند، سازمان برنامه و بودجه خیلی حمایت کرد و ادامه کار را هم از آن‌ها می‌خواهیم و منابع پایدار حوزه سلامت را ما حتماً داشته باشیم، ما هم باید هزینه‌های غیرضرورمان را کاهش بدهیم و مدیریت کنیم، هیچ جای دنیا بیمه را رایگان تلقی نمی‌کنند، بیمه را می‌گویند عادلانه، هدفمند و با خرید راهبردی انجام شود.

وی افزود: متأسفانه شاید بخشی را در بخش خصوصی هنوز ما بیمه‌ها نتوانستیم با قدرت و قوت پوشش هزینه‌ها را بدهیم، برنامه اول ما این است که برای دهک‌های پایین در بخش دولتی امکانات کامل را فراهم کنیم، بخش خصوصی هزینه هایش را درصدی که سهم سازمان است را در برنامه داریم حتی امسال هم ان شاء الله بتوانیم در نیمه دوم سال بخش پرداختی از هزینه‌های مردم را در بخش خصوصی در بیمه شدگان بیمه سلامت تحت پوشش بگذاریم که آن جا هم مدیریت شده شود.

ناصحی گفت: یعنی ما اگر منابع و هزینه‌ها درست مدیریت کنیم شاید همین منابع کفایت موضوع را کند.

وی افزود: پارسال ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فقط برای هزینه سلامت مردم در بیمه سلامت هزینه کردیم، قطعاً خود وزارت بهداشت به صورت مستقیم هزینه‌های سلامت را دارد، بیمه تأمین اجتماعی، نیروی مسلح و سایر بیمه‌هایی که کار می‌کنند شاید بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان فقط در این بخش هزینه می‌شود.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت: ان شاء الله که بتوانیم با افزایش کیفیت و دسترسی مردم به خدمات، طوری کنیم حتی شهرستان‌هایی که بخش دولتی قوی نیست بتواند بخش خصوصی آن پوشش را بدهد و ما هم سهم خود را از جهت پرداخت داشته باشیم و از جیب مردم کمتر هزینه شود.

ناصحی افزود: ما برای همه مردم مکلفیم که بیمه را تأمین کنیم، آن‌هایی که تحت پوشش بیمه سلامت هستند، ولی اولویت ما با اقدام اولیه‌ای که در ابتدای سال ۱۴۰۱ انجام دادیم، دهک‌های پایین جامعه هستند هم بیمه آن‌ها را رایگان کردیم و هم پرداختی از جیبشان را کم کردیم، این اقدامی بوده که به عدالت نزدیکتر است و سعی ما این است که دسترسی خدمات را برای اقشاری که کمترین درآمد را دارند بتوانیم فراهم کنیم و در ادامه بتوانیم با استقرار نظام ارجاع و پزشکی خانواده دسترسی‌ها را هم خیلی سریعتر و تسهیل کنیم و خیلی از جاهای دنیا؛ انگلیس طب دولتی دارد، کانادا و امریکا تلفیقی است و شاید چربش آن قسمت غیردولتی بیشتر باشد.

وی گفت: در کشور ما نظام سلامت بر ساختار دولتی و خصوصی استوار شده است، در بخش سرپایی ما خدمات بخش‌های خصوصی پررنگ‌تر است، در بخش‌های بستری خدمات را در بخش دولتی بیشتر می‌بینیم، تلفیقی از این‌ها است ما باید دسترسی مردم را به هر دو جا بدهیم.

ناصحی افزود: در بیمه سلامت حدود ۸۰ درصد بیمه شدگان ما به صورت رایگان تحت پوشش هستند و دولت همه هزینه هایشان را می‌دهد.

وی گفت: نزدیک ۲۰ میلیون بیمه شده روستایی داریم، ۱۷ میلیون بیمه شده تحت پوشش همگانی که خیلی از آن‌ها رایگان هستند که توسط دولت هزینه هایشان تأمین می‌شود و دسترسی هایشان بیشتر بخش دولتی است.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران افزود: دو صندوق مهم ما صندوق روستایی و پوشش همگانی هستند که همین عدد و رقم (۳۷ میلیون) تحت پوشش رایگان دولت هستند.

ناصحی گفت: ما در بحث پرداخت‌ها خوشبختانه با توجه به همه مشکلاتی که وجو داشته، اولین بار طی ۳۰ سالی که بیمه سلامت حدوداً راه اندازی شده و مشغول خدمت است برای اولین بار در سال ۱۴۰۰ ما تمام هزینه‌هایی که مربوط به مؤسسات دولتی و خصوصی، دانشگاهی و غیر دانشگاهی، چه سرپایی و چه بستری را کاملاً پرداخت کردیم.

وی افزود: به هیچ وجه به هیچ مؤسسه‌ای بدهی نداریم، ممکن است بخشی؛ عملکردی ۲۰ درصدی در بخش پزشکی خانواده روستایی مانده باشد، در بخش‌هایی که به دانشگاه‌ها پرداخت شده آن‌ها عملکرد را ارزیابی می‌کنند و آن رقم و عدد هم خیلی پایین است یعنی ۲۴ هزار میلیارد تومان را ما در بین مؤسسات دولتی و خصوصی تقسیم کردیم.

ناصحی گفت: اول برادری را ثابت کردیم که این اطمینان خاطر را به مؤسسات دولتی و خصوصی بدهیم که پرداخت‌ها به موقع است.

وی افزود: خوشبختانه سازمان برنامه و بودجه بسیار این بخش را خوب دیده، به بیمه‌ها اطمینان دارد که هدفدار هزینه هایشان را انجام می‌دهند و این کار اتفاق افتاد و پرداخت‌ها انجام شد حتی بخشی از پرداخت‌های فروردین ماه ما به مؤسسات پرداخت شده یعنی ما به پزشکان خانواده روستایی، بخشی از خدمات الکترونیک در نسخه الکترونیک را پرداخت کردیم، فروردین و هفته آینده بخش زیادی از فروردین را هم پرداخت کنیم.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت: این اقدام خوب وزارت بهداشت و بیمه سلامت در این بخش است که فکر می‌کنیم اگر ما این کار را انجام ندهیم مؤسسات در این شرایط اقتصادی ممکن است هزینه هایشان را نتوانند پرداخت کنند.

ناصحی افزود: صندوق‌هایی که داریم پنج صندوق است؛ دو صندوق عمده ما روستایی و بیمه همگانی است، صندوق کارکنان دولت پنج میلیون و ۶۰۰ هزار نفر حدوداً تحت پوشش بیمه سلامت هستند، سایر اقشار که از خانواده معظم شهدا، بیمه شده‌های مربوط به کمیته امداد، بهزیستی، دانشجویان، طلاب، اتباع و همه اقشاری که فکر می‌کنید؛ حتی خانواده زندانیان، خانواده افرادی که به اعتیاد مبتلا هستند تحت پوشش آن صندوق و یک صندوق ایرانیان که خویش فرما است که هر که بخواهد خودش را بیمه کند می‌تواند آنجا مراجعه کند و از خدمات آن بیمه و صندوق استفاده کند.

وی گفت: مؤسسات طرف قرارداد ما نزدیک ۴۰ مؤسسه هستند از مطب‌های خصوصی گرفته تا بیمارستان‌های فوق تخصصی که ارائه خدمت می‌کنند، مراکز دیالیز، توانبخشی‌ها و سایر مؤسساتی که در زمینه پزشکی خدمات ارائه می‌کنند، طرف قرارداد ما هستند.

ناصحی افزود: امسال هم خوشبختانه پرداخت‌ها را به آن‌ها داشتیم، سال ۱۴۰۱ می‌خواهیم یک مقدار سهم سازمان را در خدمات بیشتر کنیم که منتظر تعرفه‌ها بودیم که اعلام شده است و ان شاء الله محاسبات مان را انجام می‌دهیم جایی که می‌توانیم سهم سازمان را بیشتر کنیم، بیشتر می‌کنیم تا پرداختی از جیب مردم کمتر شود.

وی گفت: بار بخش هزینه‌های کمرشکن که تعریف بین المللی دارد؛ برای هزینه‌های کاتاستروفیک که بخش مهمی است که از هزینه‌های معمول هم مهمتر است که بتوانیم این بخش را پوشش بدهیم.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران افزود: خوشبختانه در کنار بیمه همگانی که یک وسعت پوشش مناسبی در کشور ایجاد کرده، قدم بعدی دولت سیزدهم این است که عمق بیمه ما و پرداخت هزینه‌ها هم بیشتر شود، امسال ۵ هزار میلیارد تومان مجلس در کمیسیون تلفیق تصویب کرده، آیین نامه و اساسنامه در حال بررسی در هیأت دولت است، خبر بسیار خوب دیگر این خواهد بود که این هزینه‌های بیماران صعب العلاج ماست که آیین نامه اش را با معاونت درمان وزارتخانه تدوین و بیماران را شناسایی کردیم و برای آن‌ها پروتکل‌های مربوطه و راهنما را نوشتیم و در اسرع وقت برنامه داریم که ان شاء الله در کشور پیاده کنیم که با دستور رئیس جمهور این کار بعد از بررسی در هیأت دولت انجام خواهد شد، قطعاً این نگرانی‌های مردم تا حد زیادی در حوزه بیمه سلامت کاهش پیدا می‌کند.

ناصحی گفت: بیماران سرطانی، فلج مغزی، مشکلاتی که در زمینه‌های مختلف بیماری‌ها وجود دارد، مثلاً یک بیماری حدود ۱۰۰، ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارد مشخصاً بیماری‌هایی مثل کاشت حلزون که یک بچه شنوایی و گفتارش بهبود پیدا می‌کند.

وی افزود: در کشور هزار بیمار شناسایی شدند، هزینه‌های سالانه آن‌ها برای عمل جراحی و دستگاهشان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود، ما با معاونت درمان وزارتخانه این هماهنگی را انجام دادیم که همه بیماران مربوطه را بدون هزینه و ۱۰۰ درصد رایگان پوشش بدهیم.

ناصحی گفت: از این دست بیماران پارکینسون هستند که باید دستگاه مخصوص را برای بهبود استفاده کنند، جراحی‌های مخصوص دارند؛ آن‌ها را هم به صورت کامل پوشش بدهیم، بیماران اوتیسم، توانبخشی‌ها بخش‌های زیادی از آن‌ها را تحت پوشش می‌بریم و بیماری‌های ناتوان کننده و پرهزینه‌ای که هستند امسال تحت پوشش بیمه و با درصد پوششی مناسب ان شاء الله بتوانیم داشته باشیم.

وی افزود: این ۵ هزار میلیارد تومان تنها برای صندوق صعب العلاج است، یعنی نخستین بار در کشور امسال این اتفاق در دولت سیزدهم افتاده که این ۵ هزار میلیارد تومان خارج از صندوق ها، ممکن است یک فرد بیمه شده‌ای در صندوق ما باشد، ولی جداگانه وارد ریسک بیماری صعب العلاج شد دیگر می‌افتد در این صندوق و حداکثر تلاش این است که پرداختی از جیب مردم در این بیماری‌ها انجام نشود و این نوید را به مردم می‌دهیم که ان شاء الله با نهایی شدن این طرح بتوانیم به سرعت آن را اجرا کنیم و دغدغه مردم را در پرداخت هزینه‌های بیماری‌های پرهزینه و صعب العلاج بسیار بسیار کم کنیم.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت: ما در سه گروه؛ ۲۹ بیماری را در مرحله اول شناسایی کردیم؛ بیماران پروانه ای، بیمارانی که مبتلا به بیماری ناتوان کننده عصبی هستند، صرع‌های مقاوم به درمان و بیماری‌های پرهزینه‌ای که در کشور وجود دارد و مردم مبتلا هستند جزو این صندوق قرار می‌گیرند و پوشش مناسبی را خواهند گرفت.

ناصحی افزود: حتی ۵ درصد مبالغ و منابعمان را کنار گذاشتیم خارج از بیماری ها، اگر جزو این لیست نبود، ولی هزینه‌های سنگینی داشت بتوانیم آن‌ها را پوشش دهیم.

وی گفت: عمدتاً بیماری‌هایی که مشکلاتی ایجاد می‌کند و مزمن است حتی بیماری‌های قلبی و عروقی، ما ۱۵ داروی جدید دیابت را با این طرح تحت پوشش خواهیم برد، چون عمده داروها که آمدند مؤثرتر هستند، ولی پوشش بیمه‌ای نداشتند، بعضی داروهای قلبی و عروقی و حتی در بخشی از امکانات و ملزومات تشخیصی که بیماران دیابتی استفاده می‌کنند مثل گلوکومتر، حتی نوارهایی که مربوط به تشخیص است، آن‌ها را هم در این برنامه گنجاندیم که هزینه‌های مردم را تا حد امکان کاهش دهیم.

ناصحی افزود: این فرصت مناسبی است با اجرای طرح‌های پیشگیرانه بتوانیم بیمارانمان را به حدی نکشانیم که کشیده شوند به بیماری‌های پرهزینه قلبی و عروقی، کلیوی، دیالیز، پیوند کلیه، این‌ها کارهایی که از ابتدا با پرداختن به این‌ها و تأمین هزینه‌های پیشگیرانه، ما هزینه‌های سرسام آوری که در مرحله بعدی درمان است بتوانیم کاهش دهیم.

وی گفت: ما حداقل ۱۱ هزار میلیارد تومان امسال برای پوشش همگانی و صعب العلاج گرفتیم که همه این‌ها در ساماندهی یارانه هاست.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران افزود: وقتی آنجا اتفاق خوبی می‌افتد ما هم دستمان باز می‌شود که مردم را در بحث‌های سلامت پوشش مناسبی بدهیم.

ناصحی در پاسخ به این پرسش که آیا در مورد ما به التفاوت قیمت داروها تدبیری اندیشیده شده است؟ گفت: در ساماندهی ارز دارو یکی از نکات بسیار مهمی که وجود دارد این است که ما پوشش بیمه‌ای را برای اقلام دیگر دارویی اضافه خواهیم کرد؛ یعنی هم اقلام دارویی بیشتری تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و هم این که ما به التفاوت پرداخت خواهد شد، اگر این اجرایی شود ساز و کارهایش در وزارت بهداشت پیش بینی شده، سامانه‌های یکپارچه‌ای که بتوانند مدیریت کنند.

وی افزود: اگر ارزی از آن طرف به تولید کننده یا وارد کننده داده نمی‌شود حتماً به دست مصرف کننده و کسی که نیازمند است برسد، ما آن بحث را آمادگی مان را داریم و در حال انجام است خیلی از مراحلی که لازم است در وزارت بهداشت.

ناصحی گفت: می‌ماند سیاست‌های ملی که ما چه موقع این را صد درصد اجرایی کنیم، فعلاً هیچ تغییری در ارز دارو اتفاق نیفتاده و این در دسترس تولیدکننده و وارد کننده است که مشکلی برای مردم در قیمت داروها اتفاق نیفتاده است و اگر هم اتفاق افتاده و دیده می‌شود حتماً غیرمعقول و غیرمنطقی است حتماً به دستگاه‌های نظارتی وزارت بهداشت، تعزیرات و سامانه‌های ما، شماره تلفن ۱۶۶۶ بیمه سلامت و سایر جاهایی که از جهت نظارتی می‌توانند، گزارش کنند.

وی افزود: خیلی از اقلام و ارقام صحیح و مورد قبول نیست، در بعضی جاها ممکن است سامانه‌های نسخه الکترونیک را بگویند قطع است که در حدی نیست که گفته می‌شود حتماً آن ساعت را به شماره ۱۶۶۶ گزارش کنند.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت: داروخانه‌ای که دارو را تحویل می‌گیرند حتماً فاکتور را بگیرند و حتماً آن ساعت را اگر گفتند سامانه قطع است به ما اطلاع دهند ما دقیقاً می‌توانیم بررسی کنیم آن ساعت سامانه قطع بوده یا نه و با خاطیان حتماً برخورد می‌شود.

ناصحی افزود: اولاً تبیین این موضوع بسیار مهم است که ارز دارو چگونه ساماندهی و کجا مصرف شود.

وی گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته ارزی که اختصاص داده می‌شد برای مصرف دارو برای خرید دارو از خارج از کشور یا تولید دارو بخشی از آن‌ها یا بعد از تولید از کشور قاچاق می‌شد یا این که بعد از واردات قاچاق می‌شد یعنی داروی ارزانی از جیب مردم ما در کشورهای دیگر بود حتی کشور ترکیه که خود از تولید کنندگان است.

ناصحی افزود: داروهای داخلی یا وارداتی ما قاچاق می‌شد، آمارها حداقل ۲۰ درصد قاچاق است که رقم بسیار بالایی است، اگر ساماندهی شود این مبالغ به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی با طرح این پرسش که ما چگونه اجرا کنیم مهم است؟ گفت: به موقع اجرا کردنش، تأمین منابع مناسب، به موقع و کافی؛ این‌ها ملزومات این کار است که این کارها تدارک و پیش بینی می‌شود و همه این‌ها در وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوطه‌ای که اعتبارات می‌دهند و سازمان‌هایی که باید از نظر نظارتی فعال شوند که به موقع، هر وقت دولت تشخیص داد به طور کامل زمان اجرایش است، ما آمادگی کامل را داشته باشیم که مشکلی پیش نیاید.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران افزود: سلامت موضوعی نیست که بشود با ان شوخی کرد و باید زمانی که آمادگی کامل است ان شاء الله طرح اجرایی شود، الآن هم هیچ اتفاقی نیفتاده، ارز اختصاص داده شده، دارو با همان شرایط و شکل قبل خریداری می‌شود، ما به التفاوت یارانه‌ها اعمال می‌شود و انتظار ما این است که بازار هم هماهنگ با این کار انجام شود، توزیع کنندگان در داروخانه‌ها رعایت این موضوع را کنند.

ناصحی گفت: مردم هم اگر دیدند اختلاف قیمتی است حتماً به دستگاه نظارتی گزارش کنند که بررسی شود.

وی افزود: یک بخش‌هایی از آن مربوط به ارز نیمایی که سال قبل داده شد، رسید، وارداتش نزدیک آخرهای اسفند بود و این‌ها تغییرات قیمت را داشت، ولی از آن به بعد هیچ تغییر قیمتی اتفاق نیفتاد و آن‌ها را هم قرار شد ما اگر بوده از جیب مردم نگذاریم.

ناصحی گفت: از شهریور ۱۴۰۰ آن بخشی که پرداختی از جیب مردم است، بیشتر شود، ساز و کارهای این دیده شده و در بخشی از داروها اعمال شده و امیدواریم با سازمان دارو و غذا به طور کامل بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

وی افزود: در بحث نظام الکترونیک سلامت که مهمترین قسمت آن بحث پرونده الکترونیک سلامت است، نسخه الکترونیک باید در داخل پرونده الکترونیک سلامت بود.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت: متأسفانه به علل مختلفی نشد و مقاومت‌هایی بوده که چند جهته است، نمی‌شود گفت: مثلاً قشر پزشکی مقاومت داشته، قشر پزشکی الحمدلله راجع به نسخه الکترونیک با وجود کمبود زیرساخت ها، مشکلات موجود همکاری خوبی کرد.

ناصحی افزود: ما در بیمه سلامت طبق آمارها، درصد بسیار بالایی یعنی تقریباً صد درصد نسخ ما الکترونیک است، پرداخت‌های ما صد درصد الکترونیک انجام می‌شود.

وی گفت: اوایل کار تغییر از یک روش سنتی به روش دیجیتال کار سختی بود.

ناصحی افزود: استان‌های مختلف کشور ما صد درصد هستند، تهران و خراسان رضوی، چون تعداد بیمه شدگان آن‌ها بیشتر از جاهای دیگر است پراکندگی آن‌ها بیشتر است و مراکز ارجاعی عمده کشور هستند هنوز به صد درصد نرسیدند.

وی گفت: در بیمه سلامت، بعضی بیمه‌ها هنوز خود را الکترونیک نکردند در نسخ مثل بیمه‌هایی که بانک‌ها و جاهای مختلف هستند باید بیایند و سامانه الکترونیک را برای شفاف سازی و این که بدانیم چه کاری در حوزه سلامت داریم انجام می‌دهیم باید پرونده الکترونیک سلامت باشد.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران افزود: سخت‌ترین قسمت آن نسخه الکترونیک بوده که باید برخط طرف نسخه را از مطب بگیرد و دو تا پنج دقیقه دیگر داروخانه و آزمایشگاه باشد و خدمت بگیرد.

ناصحی گفت: پرونده الکترونیک حتی می‌تواند به صورت غیر برخط و آفلاین باشد که کار سختی نیست و با این سدشکنی که در نسخه الکترونیک اتفاق افتاد آن هم اتفاق بیفتد.

وی افزود: هیجده سال زمان کمی نیست، ما نظام ارجاع نظام خانواده را سال ۹۱ در مازندران پیاده کردیم که پرونده الکترونیک شکل گرفت، ولی ادامه داده نشد، سیاست از جهت پیشگیری، بحث‌های مراقبتی و در بحث پزشکی خانواده به حیطه دیگر درمانی تغییر کرد که باعث شد ما هنوز آن بحثی که واقعاً لازم بود اگر تا الآن انجام می‌شد ساماندهی مناسبی در بحث حوزه سلامت، دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت و پیشگیرانه اتفاق می‌افتاد.

ناصحی گفت: مطمئن باشید ما ده‌ها بیمارستان قلب و عروق، بیمارستان تروما، بیمارستان‌های دیگر بسازیم که با امکانات و تجهیزات هایتک به کشور بیاوریم باز هم نیاز ما بیشتر خواهد بود جز این که راه اصلی و بحث پیشگیری و مراقبت، تقویت نظام ارجاع و پزشکی خانواده را در کشور داشته باشیم که ان شاء الله گام وزارت بهداشت در این جهت است که این دوره به این معضل به طور جد بپردازد و این را حل کند.

وی افزود: امیدواریم همین سال ۱۴۰۱ خیلی از استان هایمان را بتوانیم زیر بار نظام ارجاع؛ پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت ببریم، کارها در حال انجام است.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت: من قولی نمی‌دهم حتماً دوستان ما در حوزه فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، معاونت بهداشتی به حوزه‌های مربوطه بیایند و برای مردم توضیح دهند که آن اقدام هم در کارهایی که برای ساماندهی امور مهم کشور دارد اتفاق می‌افتد و گهگاهی با تنش و ناراحتی همراه است.

ناصحی افزود: وظیفه خود می‌دانیم درست عمل کنیم، قبل از آن قضایا را تبیین کنیم، به مردم از طریق رسانه ملی آگاهی و اطلاع بدهیم که هر وقت خواستیم همکاری داشته باشند، از این فرصت استفاده کنیم تا مردم اطلاعات کافی داشته باشند تا ما وارد عرصه اجرایی شویم و کمترین مشکل را داشته باشند.

وی گفت: چون تغییر از یک روش سنتی ۵۰ و صد ساله به یک روش دیگر ممکن است سخت باشد، خیلی از کشورها هم هنوز در کنار نسخه الکترونیک، نسخه کاغذی را دارند، ولی قانون ما بوده که کلیه نسخ الکترونیک شوند که یک مقداری غیرمنطقی بوده است.

ناصحی افزود: الآن هم پیشنهاد ما این است که یک یا پنج درصدی یک وقت پزشک حاذق و پیشکسوتی که مورد اعتماد مردم است و نمی‌تواند با روش‌های جدید کنار بیاید یا نسخه بنویسد برای ایشان ساز و کاری باشد یا برای جایی که امکانات کمتر است، قطعی است، این را دیدیم و همکاری می‌کنیم، ان شاء الله تسریع قانون هم باشد و مشکلی نباشد تا بتوانیم این شفاف سازی و مدیریت منابع و هزینه را نظام سلامت برای خدمت رسانی بهتر در کشور داشته باشد.

وی گفت: با کارهایی که انجام می‌شود فکر می‌کنم در یک زمان دو ساله بتوانیم این کار را در کشور اجرایی کنیم.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران افزود: همان حدی که بانک‌ها مشکل پیدا می‌کنند و مردم خدمات را از بانک می‌گیرند عمدتاً مشکل ندارند، خدمات سلامت مهمتر است، قطعاً این را همه اذعان داریم، ولی ان شاء الله وزارت ارتباطات تا الآن همکاری بسیار خوبی داشته، آن جایی هم که نقاط کور است و دسترسی کمتر است آن جا هم تقویت می‌کند مخصوصاً روستاها که نظام ارجاع روستایی ما باید تقویت شود.

ناصحی گفت: آنجا هم رفع مشکل شود، ما در نقاط شهری که می‌خواهیم اجرا کنیم قطعاً خیلی شهرها مشکل ندارند، استان کردستان در بحث نسخه الکترونیک تقریباً اولین استان بود که الکترونیک شده بود چه بخش خصوصی و چه دولتی، کردستان از استان‌های برخوردار ما نیست و مرزی است و ممکن است کمترین بحث‌های اینترنت و الکترونیک داشته باشد، وقتی اراده باشد آن جا صد درصد اجرا شد.

وی افزود: معتقدیم همه همکاری داشته باشیم و قطعاً وزارت ارتباطات اگر مشکلی باشد پای کار می‌آیند و آن را برطرف می‌کنند و به نفع نظام سلامت و سلامت مردم است و تا شفاف سازی نکنیم و مشخص نشود منابع سلامت ما الآن کجا دارد می‌رود، خیلی از آن‌ها حتی در بیمارستان‌های دولتی ما هم خوب هدایت نمی‌شود، هزینه‌هایی که واقعاً غیرضرور است اتفاق می‌افتد.

ناصحی گفت: هزینه‌هایی که راحت می‌شود در بحث پیشگیری برای مردم استفاده شود، پرداختی به پزشک ما در روستا و همکار مراقب سلامت ما، کاردان و کارشناس و بهورز ما در روستا حداقل است.

وی افزود: ما این منابع را حداقل به آنجا اختصاص دهیم که خط اول و مقدم هستند، بتوانیم پیشگیری را مقدم بر درمان، عملی و با تقویت شبکه‌های بهداشتی و درمانی این کار را به صورت مطمئن برای مردم داشته باشیم.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران درباره خدمات بیمه سلامت در بحث ناباوری گفت: قانون اعتبار را پیش بینی کرده؛ هم در سال ۱۴۰۰ و هم ۱۴۰۱ و آذر ماه سال گذشته به بیمه‌ها ابلاغ شد.

ناصحی افزود: مجموعاً ۱۳۱ میلیارد هزینه تا الآن در این بخش شده، خدمات نازایی خدمات گرانی است و مؤسسات دولتی و خصوصی این کار را پوشش می‌دهند، سعی شده در شورای عالی بیمه هم حداکثر ظرفیتی که وجود دارد در بیمه‌ها بتوانیم پرداخت کنیم حتی به سایر بیمه‌ها مثل تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح از این اعداد دارند.

وی گفت: دیر یعنی آذر ماه سال گذشته به ما ابلاغ شد، امسال اطلاع رسانی گسترده‌ای در کشور شده است.

ناصحی افزود: افرادی که مشکلات ناباروری دارند؛ نشان دار می‌شوند و به صورت نشان دار شناسایی می‌شوند، مؤسساتی که حتی قرارداد ندارند می‌توانند اسناد را بگیرند و مراجعه کنند و کل هزینه‌هایی که به ما اجازه داده آن را پرداخت خواهیم کرد چه برای مؤسسات طرف قرارداد به صورت مستقیم و آن‌هایی که نیستند امسال الزام شده باید قرارداد ببندند تا قبل از این که قرارداد ببندند آن اسناد و فاکتورها را بیایند و بیمه‌ها پرداخت می‌کنند.

وی گفت: ساز و کار قانونی این است که بیمه سلامت یک سامانه استحقاق سنجی را راه اندازی کند که در سال ۹۶ راه اندازی شده است.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران افزود: این ساز و کار دقیقی بود و باید همه بیمه‌ها افرادی که تحت پوشش دارند در این سامانه ثبت کنند.

ناصحی گفت: بیمه تأمین اجتماعی همراه با بیمه سلامت این کار را کرده، ولی هنوز سایر بیمه‌ها این کار را انجام ندادند.

وی افزود: یعنی الآن بیمه سلامت و تأمین اجتماعی رفع هم پوشانی با مراجعه به مراکز انجام خواهد شد، ولی در سایر بیمه‌ها نشده و الزام قانونی است.

ناصحی گفت: وزیر بهداشت در نامه‌ای به همه مؤسسات، وزارتخانه‌هایی که مرکز درمانی بیمه‌ای دارند اعلام کرده که حتماً این الزام قانونی را انجام دهند باید بیایند تا ما بتوانیم یک آمار درستی را داشته باشیم.

کد خبر: ۱۵۱٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha