۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
انتقال آب ارس به تبریز طرح راهبردی با آثار برون حوضه‌ای

انتقال آب ارس به تبریز طرح راهبردی با آثار برون حوضه‌ای

تبریز- برنامه انتقال پساب مدول دوم تصفیه خانه تبریز به دریاچه ارومیه بیانگر آن است که انتقال آب رودخانه ارس به تبریز و شهرها در کنار آثار درون حوضه ای می‌تواند آثار برون حوضه ای داشته باشد.

به گزارش بازار، کاهش منابع آبی آذربایجان شرقی زنگ خطری است که با افت سفره های زیرزمینی به عنوان ذخایر راهبردی و فرو نشست دشت های استان خود را نشان می‌دهد و از این رو برخی کارشناسان راه چاره برای برون رفت از این مشکل را، انتقال آب ارس به تبریز و شهرهای واقع در مسیر می‌دانند.

کاهش بارندگی ها در سال های اخیر، افزایش دما، کاهش منابع آبی و افزایش جمعیت کلانشهر تبریز و آذربایجان شرقی و کاهش آب دریاچه ارومیه موجب شده تا مسوولان و کارشناسان، انتقال آب ارس به تبریز را تنها راهکار باقی مانده برای تامین آب بیش از ۲۰ سال آذربایجان شرقی می دانند که دریاچه ارومیه نیز از آن بی نصیب نمی ماند، این اهمیت چند وجهی طرح انتقال آب ارس را نشان می دهد.

استفاده از رودخانه مرزی ارس توسط جمهوری اسلامی ایران در جهانی که همه به دنبال منابع آبی برای کشورشان هستند، به عنوان حق آبه و سهم مسلم کشورمان باید مورد توجه باشد تا با بهره مندی از منابع بین المللی آبی مشکل تامین آب بخشی از سرزمینمان را برطرف کنیم.

از طرف دیگر همان طور که گفته شد با تامین آب از ارس بخشی از مشکل احیای دریاچه ارومیه نیز برطرف می شود و خطرات خشکسالی، تثبیت آب این دریاچه، طوفان های نمکی و حرکت گرد و غبار به خصوص ذرات نمکی به سایر استان ها حتی تا تهران را هم که امکان آلوده کردن دارد، برطرف خواهد شد.

مصداق این موضوع مشکلات زیست محیطی گرد و غبارهای عراق و سایر کشورها است که علاوه بر خوزستان گاهی تا آذربایجان شرقی و تهران را نیز فرا می گیرد، اگر طوفان های نمکی دریاچه ارومیه به طور جدی واقعیت پیدا کند سلامت میلیون ها نفر از مردم ایران را تهدید خواهد کرد از طرفی کمبود آب، خشکسالی و نابودی بخش کشاورزی منطقه را به دنبال خواهد داشت بر این اساس انتقال آب ارس به تبریز از نان شب هم واجب تر است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش استاندار آذربایجان شرقی برای پیگیری انتقال آب ارس به تبریز در کمتر از یک سال گذشته این طرح در اولویت قرار گرفته و بر اساس قول های داده شده و دستور حجت الاسلام والمسلمین رییسی و در آستانه سفر هیات دولت به استان کانون توجه خواهد بود.

کد خبر: ۱۵۱٬۷۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha