۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
منطقه آزاد «اینچه برون» در بند وعده‌ها | حرکت لاک پشتی راهکار توسعه نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

منطقه آزاد «اینچه برون» در بند وعده‌ها | حرکت لاک پشتی راهکار توسعه نیست

گرگان- علیرغم گذشت یک سال از ابلاغ مصوبه منطقه آزاد «اینچه برون» و تلاش های جزیره ای برخی از مدیران اما پیشرفت محسوسی در عملیاتی شدن این پروژه اقتصادی مشهود نیست و گلستانی‌ها در این خصوص گلایه دارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: از سالیان گذشته تاکنون دولت ها برای رونق و توسعه مناطق مرزی کشور راهکارها و برنامه‌های زیادی را طراحی کردند که یکی از این رویکردها ایجاد و راه‌اندازی مناطق آزاد تجاری است که سابقه آن به بیش از ۳۰ سال می رسد.

مدیران گلستانی هم پس از انفکاک از مازندران در سال های اخیر به دنبال راه اندازی منطقه آزاد تجاری در محدوده «اینچه برون» بودند که بعد از کش و قوس های فراوان بین مجلس شورای اسلامی، دولت، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سال ۱۴۰۰ نهایی و به استان ابلاغ شد.

اهمیت کریدور اقتصادی
منطقه اینچه برون به سبب شرایط خاص جغرافیایی و واقع شدن در کریدور مواصلاتی شمال جنوب به عنوان دروازه اقتصادی ایران با بازارهای کشورهای مشترک‌المنافع بوده و از دیگر مزیت‌های این منطقه می توان به نزدیکی به مسیر ریلی و هوایی و استقرار گمرک اشاره کرد. بهره‌مندی از اراضی ملی مناسب و ده‌ها ویژگی دیگر نشان می‌دهد که این منطقه توان آن را دارد که به عنوان سکوی رشد اقتصادی استان بدل شود.

در همین راستا و در سفر ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ رئیس جمهور به استان مقرر شد با رفع موانع اداری و ساختاری و بهره گیری از توان منطقه آزاد انزلی به عنوان منطقه معین، زمینه شتاب عملیات اجرایی آن فراهم شود البته انتخاب یکی از مدیران بومی و اقتصادی استان به عنوان مسئول منطقه آزاد تجاری اینچه برون از جمله این راهکارها بود تا روند پیگیری این منطقه آزاد تسریع شود اما با وجود پیش بینی صدها هکتار اراضی و صدور مجوز قانونی، حرکت و تکاپوی چندانی در حوزه اجرایی شدن منطقه آزاد به چشم نمی خورد.

با وجود صدور مجوز قانونی، حرکت و تکاپوی چندانی در حوزه اجرایی شدن منطقه آزاد به چشم نمی خورد

پس از رفع ساز و کارهای اداری و صدور مجوزهای قانونی از نهادهای متولی اهالی گلستان انتظار دارند تا رونق و فعالیت بیشتری را در اینچه برون شاهد باشند تا هرچه سریع تر با رونق اقتصادی در این منطقه زمینه اشتغالزایی و بهبود معیشت مرزنشینان استان فراهم شود.

منطقه آزاد «اینجه برون» در بند وعده‌ها | حرکت لاک پشتی راهکار توسعه نیست

نقشه عملیاتی طراحی شود
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گلستان در خصوص پیشنهادات خود برای فعال سازی منطقه آزاد به خبرنگار بازار گفت: بهینه سازی طراحی و فازبندی برای اجرای منطقه آزاد اینچه برون ضرورت دارد همچینن رحمان قره باش باید نقشه عملیاتی منطقه آزاد اینچه برون طراحی شده و ساختار آن تدوین و تعریف شود.

رحمان قره باش با بیان اینکه فازبندی جغرافیایی برای عملیاتی کردن فعالیت های زیرساختی منطقه آزاد اینچه برون با توجه به وسعت و محدود بودن منابع ضرورت دارد، ابراز کرد: زمینه های رقابت پذیری با استفاده از مکانیزم های قانونی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی را هم باید در این منطقه فراهم کنیم.

وی ادامه داد: تدوین مزیت های نسبی منطقه آزاد اینچه برون و تقویت آن، تعریف برنامه اجرایی زمان بندی شده پنج ساله برای تحقق عملیاتی مزیت های نسبی، ترسیم شرح وظایف ادارات شبه مزاحم در پیشبرد فعالیت های اجرایی منطقه آزاد اینچه برون را هم باید در دستور کار قرار داد.

فازبندی جغرافیایی برای عملیاتی کردن فعالیت های زیرساختی منطقه آزاد اینچه برون با توجه به وسعت و محدود بودن منابع ضرورت دارد

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان با بیان اینکه تامین زیرساخت های سخت افزاری مانند، برق کشی، آبرسانی و گازرسانی به عنوان وظایف اولیه دولت بوده که باید اجرایی شود و سپس آن را به بخش خصوصی بسپاریم، افزود: زیرساخت های نرم افزاری اداره منطقه آزاد با الگوبرداری از منطقه آزاد مشابه مثل بندرانزلی و امیرآباد باید تأمین شود همچنین برای جلوگیری از شکل گیری رانت خواری و گروه های رانت خوار باید قانون گردش آزاد اطلاعات در اینچه برون رعایت شود که در این ارتباط باید از توانمندی‌های داخلی استان در تمامی مراحل طراحی، اجرا و بهره برداری منطقه آزاد استفاده کنیم.

حمایت و عزم ملی لازم است
عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار بازار بر ضرورت حمایت ملی برای راه اندازی منطقه آزاد تأکید کرد و گفت: تمام اهتمام مسئولان بر این است که منطقه آزاد اینچه برون، مرکزی صادرات محور باشد تا از این کریدور، کالاها و تولیدات کشور با کشور های اوراسیا و حتی چین ترانزیت شود.

رحمت الله نوروزی با بیان اینکه اینچه برون توان نقش آفرینی بالایی در افزایش تبادل کالا بین ایران و کشورهای CIS دارد و دروازه حقیقی ورود به بازار چند صد میلیون نفری ترکمنستان، قزاقستان و روسیه است، ابراز کرد: با تلاش مجمع نمایندگان و مدیران اقتصادی استان سازو کارهای خوبی طراحی شده تا منطقه آزاد اینچه برون به محلی برای دپو کالاهای درجه چندم خارجی تبدیل نشود.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد بندرانزلی به عنوان منطقه معین اینچه برون انتخاب شده است و امیدواریم با بهره گیری از تجربیات مدیران انزلی شاکله قوی و مستحکمی برای منطقه آزاد اینچه برون طراحی شود، افزود: گمرکات به عنوان سومین بخش تامین کننده تامین منابع مالی دولت ظرفیت های بالقوه بسیاری دارند که باید، این نهاد مهم را به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور برسانیم تلاش می کنیم با مذاکره از مجموعه پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی زمینه ورود نهاده ها دامی و دیگر مایحتاج ضروری مانند گندم و جو از طریق اینچه برون محقق شود.

منطقه آزاد «اینجه برون» در بند وعده‌ها | حرکت لاک پشتی راهکار توسعه نیست

فعالیت رسمی منطقه آزاد اینچه برون از خردادماه
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان هم در خصوص آخرین وضعیت اینچه برون به خبرنگار بازار گفت: برای منطقه آزاد اینچه برون، اتفاقات خوبی افتاده و دفتر آن در مجتمع سرمایه‌گذاری ناهارخوران ایجاد شده است.

سید محمد دهنوی از تأیید اساس نامه این منطقه آزاد خبر داد و گفت: هیئت مدیره در حال شکل‌گیری است همچنین کار مطالعه منطقه هم آغاز شده و طرح جامع منطقه آزاد اینچه برون هم در حال شکل گیری است که بر اساس آن زون بندی داشته باشیم البته پیش بینی می کنیم از ابتدای خرداد، کار رسمی منطقه آزاد شروع شود.

تأیید اساس نامه منطقه آزاد اینچه برون انجام شده است

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی آمده و بازدیدهای داشتند و بعد از اعلام رسمی شروع به کار منطقه آزاد، اعلام خواهد شد، افزود: حمایت ملی برای پروژه لازم است چرا که منطقه ما از مناطق هشتگانه که همزمان مصوب شدند جلوتر است.

تاخیر در اجرایی شدن مصوبه منطقه آزاد اینچه برون خسارت‌های زیادی را به استان تحمیل خواهد کرد زیرا در شرایطی که استان‌های پیرامونی در تلاش هستند تا با استفاده از مزیت های خود تعاملات با کشورهای همسایه را تقویت کنند تعلل و بی‌تفاوتی به ایجاد زیرساخت ها این منطقه سبب می شود تا اقتصاد استان از رشد مطلوب عقب بماند. گلستانی ها امیدوار هستند هر چه سریع تر شاهد آغاز عملیات اجرایی در منطقه اینچه برون بوده تا بخش از دغدغه‌های اقتصادی مرزنشینان و اهالی استان برطرف شود.

کد خبر: ۱۵۱٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha