۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷
سفر رئیسی به عمان ضامن تداوم فضای مثبت میان دو کشور است| توافقات امضا شده باید اجرا شوند
عضو شورای روابط خارجی آمریکا در گفتگو با بازار:

سفر رئیسی به عمان ضامن تداوم فضای مثبت میان دو کشور است| توافقات امضا شده باید اجرا شوند

پروفسور «شیرین هانتر» معتقد است سفر ابراهیم رئیسی به عمان برای تداوم فضای مثبت میان دو کشور مفید خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت هیثم بن طارق سلطان عمان فرمان امضای توافق همکاری در زمینه حمل و نقل دریایی با جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد.

پیشتر قیس محمد یوسف اللواتی، وزیر صنعت و تجارت عمان در نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و عمان بر تقویت ارتباطات و تجارت دریایی ایران و عمان از طریق بندر چابهار و استفاده از زیرساخت‌های این بندر اقیانوسی تأکید کرده بود.

گفتنی است، در آستانه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عمان، علیرضا پیمان‌پاک معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در رأس هیأتی بلندپایه تجاری متشکل از ۳۰ شرکت خصوصی، نمایندگان سازمان بنادر و صندوق ضمانت صادرات روز دوشنبه وارد این کشور شد.

در خصوص سفر «ابراهیم رئیسی» به عمان و اهمیت این سفر خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «شیرین هانتر» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

هانتر متخصص مسائل سیاسی ایران، خاورمیانه و اسلام سیاسی است. تا پیش از انقلاب ۵۷ ایران، هانتر عضو وزارت امور خارجه ایران بوده‌است و پس از آن به ایالات متحده مهاجرت نمود. وی به زبان‌های فارسی، انگلیسی، فرانسه و ترکی مسلط است. وی همچنین عضو شورای روابط خارجی امریکاست.کتاب «روابط ایرانی-عربی، فرایندهای تنش و سازگاری» از جمله کتابهای متأخر هانتر است. این کتاب تلاشی برای فهم و درک بهتر تاثیرات رقابت‌های فرهنگی، مدرنیزاسیون (نوگرایی)، اختلافات قومی و مذهبی، دولت‌سازی، نقش قدرت‌های بزرگ و سیستم سیاسی بین‌المللی بر روابط ایرانیان و اعراب طی هفت دهۀ گذشته است.

از جمله آثار دیگر وی می توان به کتابهای «خدا در کنار ماست: دین و امور بین الملل»، «سیاست خارجی ایران در دوران بعد از شوروی»، «ایران متفرق: ریشه های تاریخی مناظرات ایرانیان درباره هویت »، «فرهنگ و حکومت در قرن بیست و یکم»، «اسلام در روسیه؛ سیاست هویت و امنیت»، «آینده اسلام و غرب؛ برخورد تمدنها یا همزیستی مسالمت آمیز»، «صدای اسلام از جناح اصلاح طلب»، «اسلام و حقوق بشر»، «مدرنیزاسیون، دموکراسی و اسلام» و «اسلام: دین دوم اروپا» اشاره کرد.

*ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران قرار است سفری به عمان داشته باشد. ارزیابی شما از این سفر و اهمیت آن چیست؟
سفر آقای رئیسی به عمان در سنت دیدارهای دوره ای سران ایران و عمان است. چنین دیدارهایی برای حفظ فضای مثبت بین دو کشور مفید است. با این حال، نمی توانم ببینم که این دیدار خاص چه تفاوتی با سفرهای قبلی رهبران ایران دارد. عمان به دلایل جغرافیایی و دلایل دیگر همواره خواهان برقراری روابط معقول با ایران بوده است. به جز تغییرات غیرمنتظره ژئوپلیتیک، این نگرش عمانی احتمالا در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

* پیش از سفر رئیسی، هیثم بن طارق سلطان عمان فرمان امضای توافق همکاری در زمینه حمل و نقل دریایی با جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد. پیشتر قیس محمد یوسف اللواتی، وزیر صنعت و تجارت عمان در نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و عمان بر تقویت ارتباطات و تجارت دریایی ایران و عمان از طریق بندر چابهار و استفاده از زیرساخت‌های این بندر اقیانوسی تأکید کرده بود. اهمیت این همکاری برای توسعه روابط دو کشور و توسعه بندر چابهای چیست؟
امضای قراردادها خیلی مهم نیست. این اجرای توافقات است که حائز اهمیت است. ایران و عمان طی سال‌ها و در زمان روسای جمهور مختلف، قراردادهای زیادی در زمینه حمل‌ونقل دریایی، همکاری‌های انرژی و غیره امضا کرده‌اند که به دلایل سیاسی و اقتصادی اکثر آنها اجرایی نشده‌اند. زمان نشان می دهد که آیا توافق اخیر چشم انداز بهتری برای موفقیت خواهد داشت یا خیر.

* با به قدرت رسیدن هیثم بن طارق، برخی ارزیابی می کردند گرایش هیثم به سمت عربستان خواهد بود و اولین سفر وی هم به عربستان بود و توافقات مهمی نیز بین دو کشور منعقد شد. بر این اساس برخی استدلال می کردند که عمان از سیاست سنتی بی طرفی در مسائل منطقه در دوره سلطان قابوس به سیاست نزدیکی با عربستان گراش خواهد یافت. آیا موافق این استدلال هستید؟
یکی از اصول سیاست خارجی عمان همواره حفظ روابط متوازن با بازیگران اصلی بین المللی و منطقه ای بوده است. دومی شامل عربستان سعودی می شود. علاوه بر این، تا حدی به دلیل نزدیکی جغرافیایی، عمان همواره خواهان برقراری روابط خوب با ایران بوده است. علاوه بر این، برخی اختلافات مذهبی بین عمان و عربستان سعودی وجود دارد که گاهی اوقات مانع از روابط نزدیک بین این دو شده است. دلیل گمانه زنی ها در مورد حرکت عمان به سمت عربستان، مشکلات اقتصادی چند سال پیش بود. من معتقدم که در آینده قابل پیش بینی، عمان روابط متعادل را با همسایگان خود حفظ خواهد کرد و بعید به نظر می رسد که به هیچ یک از آنها نزدیک شود.

*بهبود روابط ایران و عربستان چه تاثیری بر روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد داشت؟
روابط ایران با تک تک اعضای شورای همکاری خلیج فارس پویایی خاص خود را دارد و به وضعیت روابط عربستان سعودی و ایران وابسته نیست. در حال حاضر، مهمترین عامل مؤثر بر روابط ایران با اعضای شورای همکاری خلیج فارس و سایر همسایگان، ضعف اقتصادی کنونی و انزوای بین المللی آن است. در این شرایط، حتی بهبود روابط تهران-ریاض نیز بعید است که پویایی اساسی روابط ایران و شورای همکاری خلیج فارس را تغییر دهد. با این حال، می تواند به کاهش تنش های منطقه ای کمک کند.

کد خبر: ۱۵۱٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha