۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
تلاش برای رفع موانع صادراتی محصولات دانش بنیان در اصفهان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

تلاش برای رفع موانع صادراتی محصولات دانش بنیان در اصفهان

اصفهان-خسروی؛ مسئول «همت» اقتصاد دانش بنیان اتاق اصفهان گفت: عدم اجازه صادرات به دلیل وجود نیاز داخلی و یا واردات یک محصول به کشور از مهمترین مشکلات فعالان این بخش است که در تلاش برای رفع آنها هستیم.

به گزارش خبرنگار بازار، نشستی با موضوع اقتصاد دانش بنیان با حضور اعضای همت (هسته مرکزی تخصصی) اقتصاد دانش بنیان شورای مطالعات استراتژیک اتاق اصفهان، رایزنان اقتصادی ایران در کشورهای عراق، آذربایجان و فعالان اقتصادی ایرانی مقیم خارج از کشور، فعالان اقتصادی دانش بنیان و اعضای دو شرکت فناور و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط برگزار شد.

از جمله مباحث مطرح دراین جلسه اهمیت تولید و صادرات بذر به ویژه «هیبرید» به عنوان بنیادی‌ترین نهاده در دنیای کشاورزی، تجربه صادرات به برخی کشورهای همسایه، بازارهای احتمالی صدور این محصولات در جهان و سهم اندک ایران در این بازارها بود که توسط شرکت «به رویش» مطرح شد.

در این نشست، برخی فعالان و رایزنان اقتصادی ایران در کشورهای همسایه تجربیات خود در ارتباط با نحوه تعامل اقتصادی با کشورهای همسایه به ویژه عراق، افغانستان، پاکستان، مالزی و غیره را در این نشست در میان گذاشتند.

رفع موانع صادراتی پیش روی فعالان اقتصادی دانش بنیان
مسئول «همت» اقتصاد دانش بنیان اتاق بازرگانی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار هدف از برگزاری این جلسات را بررسی چالش‌های صادرات محصولات دانش بنیان عنوان کرد و گفت: عدم اجازه صادرات به دلیل وجود نیاز داخلی و یا واردات یک محصول به کشور و عدم حمایت از تولید همان محصول و توسعه بازارهای داخلی در داخل کشور از مشکلات مطرح شده توسط فعالان این بخش است.

کوروش خسروی افزود: ما در همت اقتصاد دانش بنیان به دنبال ارائه راه حل و پیشنهاد موثر برای برون رفت از این چالشها هستیم و پیشنهاد من این است که موانعی که بر سر راه صادرات به بهانه های مختلف ایجاد می شود، توسط فعالان این بخش در جلسه شورای گفت و گوی استان مطرح شود.

همچنین عبدالامیر ربیهاوی رایزن اقتصادی ایران در عراق نیز در حاشیه این نشست در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: محصولات مطرح شده در این جلسه به ویژه در زمینه کشاورزی، بسیار مورد نیاز کشورهای همسایه از جمله عراق است چراکه این کشور با مشکلات عدیده ای در زمینه خاک، خشکسالی، کم آبی روبرو است.

عراق مقصد صادراتی مناسب برای محصولات کشاورزی و فناورانه
ربیهاوی بیان کرد: در بحث کشاورزی و دیگر محصولات و خدمات فناور، کشورهایی مانند عراق بسیار با اهمیت هستند و میتوانند مقصد صادراتی مناسبی باشند. ایشان بر حضور این شرکتها در نمایشگاه‌های بین المللی و یا حضور در کشورهای مهم در قالب هیات های تجاری و با مشارکت اتحادیه های کشورهای مقصد تاکید کردند.

ربیهاوی با اشاره به برگزاری نمایشگاه محصولات و فناوریهای نوین در خردادماه که پاویون جمهوری اسلامی ایران نیز در این نمایشگاه برقرار خواهد بود، گفت: در نمایشگاه بین المللی بغداد مباحث فناوری بسیار مورد استقبال خواهد بود، ما آماده همکاری با همه دوستانی هستیم که در زمینه فناورهای نوین می توانند خدماتی ارائه کنند اما حضور در عراق و مذاکرات مستقیم تخصصی جوابگوتر از انتقال تجربیات و اطلاعات توسط یک واسطه خواهد بود.

عقب افتادن از رقابت صادراتی با کشور همسایه شمالی عراق
وی تاکید کرد: در حال حاضر ما ۱۲ تا ۱۵ درصد از مجموع سبد مصرفی عراق را تامین می کنیم اما کشور همسایه شمالی عراق، بیش از ۲۰ درصد تامین را برعهده دارد، و این در حالی است که امکانات مزایای ایران بسیار بیشتر از سایر کشورهای همسایه عراق است.

در این جلسه مصطفی صفایی مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت به رویش که در زمینه تولید بذر هیبریدی و کود آلی فعال است چالش‌های صادراتی این شرکت را ممنوعیت‌های قدیمی صادرات بذر دانست و ابراز امیدواری کرد حمایت دولت برای برقراری ارتباط با کشورهای خارجی صورت گیرد.

همچنین مجید حاج رسولیها مدیر عامل نانو صنعت پرشیا خدمات شرکت خود را معرفی نمود. این شرکت که در حوزه اصلاح آب، خاک ، هوا، کشاورزی و محیط زیست فعالیت می‌کند و در سالهای قبل تجربه انتقال دانش به کشور کره جنوبی را داشته است و مدیر عامل این مجموعه اظهار داشت خدمات این شرکت میتواند نجات دهنده خاک کشور باشد.

کد خبر: ۱۵۱٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha