۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
۷ درصد قاچاق کالا و سوخت کشور از مناطق آزاد
مشاور رییس جمهور در پاسخ به بازار اعلام کرد

۷ درصد قاچاق کالا و سوخت کشور از مناطق آزاد

محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: ۷ درصد قاچاق کالا و سوخت کشور از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صورت می گیرد که به نظر من یک درصد هم زیاد است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد و مشاور رییس جمهور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال بازار درباره میزان قاچاق گفت: بر اساس آماری که ستاد مبارزه با قاچاق کالا سال گذشته اعلام کرد، ۷ درصد قاچاق کشور از مناطق آزاد صورت می گیرد که البته به نظر من حتی یک درصد هم زیاد است.

او در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بسیاری از مسئولین درک درستی از مناطق آزاد ندارند، گفت: بسیاری مناطق آزاد را به عنوان سکوی واردات و قاچاق کالا در کشور می دانند.

محمد با انتقاد از قوانین خلق الساعه در اقتصاد ایران، گفت: مناطق آزاد قواعد خاص خود را دارند. به عنوان مثال در همه جای دنیا معافیت هایی برای مناطق آزاد قائل هستند. در امارات برای سرمایه گذاران تا ۵۰ سال معافیت مالیاتی قائل هستند. ضمن اینکه بر اساس اخباری که به تازگی منتشر شده این کشور برای جذب سرمایه گذار خارجی تا ۹۰ درصد سرمایه مورد نیاز را تسهیلات داده و اتفاقا زمین رایگان هم در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد.

به گفته او، فلسفه ایجاد مناطق آزاد در نظر گرفتن یک سری معافیت هاست تا شرکت های نوپا بتوانند در این مناطق شکل بگیرند، توسعه پیدا کنند و بتوانند به بازارهای صادراتی راه پیدا کنند. بر اساس آنچه در قانون کشور آمده در مناطق آزاد ۲۰ سال و در مناطق ویژه اقتصادی ۱۳ سال معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است. اما همین معافیت ها به دلی بی اطلاعی برخی از مسئولین مخدوش شده اند.

مشاور رییس جمهور افزود: به عنوان مثال در قانون بودجه سال گذشته مساله دریافت مالیات بر ارزش افزوده مطرح شده است. به دلیل ابهام قانونی در ۱۳ دی سال گذشته ابلاغ شده، در مناطق آزاد که معافیت مالیاتی وجود دارد، دو بار مالیات بر ارزش افزوده دریافت می شود.

او معتقد است، این قوانین می تواند موجب فرار سرمایه گذار به کشورهای منطقه شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متوسط متراژ مناطق آزاد در دنیا ۷ هزار هکتار است اما جالب است که بدانید منطقه آزاد ماکو در ایران به تنهایی خود ۴۰۰ هزار هکتار است. این منطقه بزرگترین منطقه آزاد دنیا محسوب می شود.

محمد ادامه داد: در گذشته رویکرد اشتباهی در کشور حاکم بود که بر مبنای آن برای محرومیت زدایی مناطق و شهرها را آزاد و ویژه اقتصادی معرفی می کردند. همین مساله موجب شده که مدیر منطقه آزاد به جای اینکه به مساله اقتصادی باشد ناچار است که فکر اداره کردن شهرها باشد. اما ما در ایجاد مناطق جدید به دنبال این هستیم که استانداردهای جهانی لحاظ شود.

به گفته او، در ماده ۶۵ شرایط احکتم دائم توسعه کشور، مسئول تمامی موضوعات غیر از مسائل امنیتی و سیاسی در مناطق آزاد با رییس منطقه است. اما این قانون در کشور ما رعایت نمی شود و اختلافات زیادی را با دستگاه های مختلف در این باره داریم.

مشاور رییس جمهور ادامه داد: بر همین اساس ما برنامه های راهبردی بر اساس ظرفیت‌های را برای مناطق تعیین کردیم. ضمن اینکه یک برنامه یک ساله، ۳ ساله و ۷ ساله را برای تحقق اهدافمان در نظر گرفتیم.

محمد در ادامه از وضعیت تجارت در مناطق آزاد و ویژه نیز خبر داد و گفت که بسیار به مناطق حمله کرده و می گویند محل واردات شده است در حالی که گزارش ها نشان می دهد در سال گذشته تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه مثبت ۱۱ میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: باید توجه داشت که اگر رقم واردات مناطق بالا است بخش زیادی به واردات سرزمین اصلی که از کانال مناطق آزاد انجام می شود برمی گردد.

کد خبر: ۱۵۱٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha