۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
بازگشت ۱۰.۸ میلیون مترمربع واگذاری غیر قانونی زمین به مناطق آزاد
دبیر شورای عالی مناطق آزاد خبر داد

بازگشت ۱۰.۸ میلیون مترمربع واگذاری غیر قانونی زمین به مناطق آزاد

محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت:۱۰.۸ میلیون مترمربع از اراضی که به صورت غیرقانونی واگذار شده بود به دبیرخانه بازگردانده و ارزش این زمین ها ۸۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود.

بازار، گروه راه و مسکن:سعید محمد مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت:در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶۳ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صورت گرفته که ۱۴۸ میلیون دلار آن مربوط به مناطق آزاد و ۱۵ میلیون دلار دیگر مربوط به مناطق ویژه اقتصادی بوده است.

واگذاری های مشکوک در مناطق آزاد

او همچنین با اشاره به واگذاری های مشکوک و پر ابهام زمین های مناطق آزاد در سال های گذشته گفت: بعد از انجام بررسی های لازم در معاونت حقوقی دبیرخانه بیش از ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع از اراضی مترمربع به ارزش ۸۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به دبیرخانه بازگردانده شده است. برای بزرگی این عدد باید بدانید که این رقم تقریبا معادل بودجه عمرانی کشور است.

او همچنین درمورد دیگر واگذاری های پر ابهام در منطقه آزاد گفت:در یک مورد واگذاری ۲۳۰ هکتار از بهترین نقطه جزیره کیش به نام گل نصب به یک ایرانی مقیم خارج به ثمن‌ بخس(متری ۱۶ هزار تومان) واگذار شد. قرار بود که در این زمین یک مجتمع فرهنگی تفریحی ساخته شده و بعد از اتمام قرارداد طی مدت ۳۶ ماه این رقم بازگردانده شود.

او ادامه داد: حدود ۱۰ الی ۱۲ سال است که از مدت زمان اجرای این قرارداد سپری می شود اما تنها خاک برداری این منطقه انجام شده است. که خود این خاک برداری هم برای جزیره مشکلات زیادی کرده است.

مشاور رئیس جمهور گفت: این قرارداد ۱۵۰ هزار میلیارد که به نوعی تنظیم شده بود که در صورتی که در روند اجرای قرارداد مشکلی پیش بیاد امکان بررسی آن در دادگاه های کشور وجود ندارد و باید در دادگاه فرانسه مورد بررسی قرار گیرد.

محمد ادامه‌ داد : به دنبال شکایتی که طرف این قرارداد از ایران کرد، ادعا شده بود که عدم همکاری کیش باید عدم النفع ۵۰۰ میلیون دلاری از طرف دبیرخانه به طرف شاکی پرداخت شود. به ما می گفتند که ۱۵۰ میلیون دلار به این فرد بدهید تا دست از شکایت بردارد. اما ما حاضر به این کار نشدیم و وکیل گرفتیم. هنوز رای قطعی در خصوص این پرونده صادر نشده و رای بدوی صادر شده به نفع ما بوده است.

محمد با بیان اینکه طی ۲ ماه آینده تمامی مناطق دارای سند تک برگ می شوند، گفت:امیدواریم که با صدور تک برگ در تمامی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بحث های مربوط فساد و رانت مربوط به زمین ها از بین برود.

منتظر تدوین شیوه نامه واردات خودرو هستیم

مشاور رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود درباره واردات ۲ هزار دستگاه خودرو به کیش و قشم گفت: این پیشنهاد ما در دستور کار هیئت دولت قرار گرفت و واردات خودروهای برقی مورد تایید قرار گرفت. بر این اساس قرار است که تا سقف ۲۰ هزار دلار امکان واردات خودرو فراهم شود.

او ادامه داد: منتظر تدوین شیوه نامه واردات خودرو از سوی وزارت صمت است.

افزایش ۳۰ درصدی گردشگری

محمد از جذب ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر در نوروز امسال خبر داد و گفت: این میزان جذب گردشگر نسبت به سال قبل از کرونا یعنی نوروز ۸۸ حدود ۳۰ درصد بیشتر بوده است.

به دنبال ایجاد بانک آفشور هستیم

دبیر شورای عالی مناطق آزاد همچنین از صدور مجوز لازم برای ایجاد بانک آفشور طی ۵ ماه گذشته خبر داد و گفت :امیدوارم که در سال ۱۴۰۱ مقدمات لازم برای تاسیس بانک ایجاد شود.

کد خبر: ۱۵۱٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha