۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مرغ‌های تخم‌گذار بلاتکلیف‌اند| یک بام و دوهوای تولید تخم‌مرغ
بازار گزارش می‌دهد؛

مرغ‌های تخم‌گذار بلاتکلیف‌اند| یک بام و دوهوای تولید تخم‌مرغ

مشهد- حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت مواد پروتئینی نه‌تنها به تولیدکنندگان کمکی نکرده است بلکه به دلیل کاهش تقاضا و بن‌بست‌های صادراتی تولید این محصول با سردرگمی همراه شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تولیدکنندگان تخم‌مرغ در طی دو سال گذشته با مشکلات بسیاری ازجمله تأمین نهاده‌های طیور؛ تأثیر قیمت ارز؛ مشکلات حمل‌ونقل و توزیع دست‌وپنجه نرم کرده و حالا نیز به‌گونه‌ای دیگر برای فروش این محصول دغدغه دارند.

مرغ و تخم‌مرغ به‌عنوان دو محصول پرمصرف خانواده‌ها همواره در طی یک سال و گذشته با فراز و نشیب‌های قیمتی بسیاری همراه بوده و حال باوجوداینکه به نظر می‌رسد مشکل مرغ حل‌شده اما تولیدکنندگان تخم‌مرغ خواهان توجه دولت برای حل مشکلات هستند.

اگرچه حذف ارز ترجیحی یکی از خواسته‌های تولیدکنندگان برای ورود به بازار رقابتی و تأمین کسری هزینه تولید بود اما متأسفانه کاهش تقاضا و هم‌چنین بسته شدن درهای صادرات موجب شده تا تولیدکنندگان این محصول زانوی غم بغل بگیرند.

به گزارش خبرنگار بازار درحالی‌که قیمت مصوب این محصول توسط دولتی‌ها به ازای هر کیلو به میزان ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده است اما عملاً این قیمت در بازار مشتری نداشته و به قیمت‌های پائین تری عرضه می‌شود.

در حال حاضر قیمت تخم‌مرغ با کاهش قابل‌توجه در فروشگاه‌های سطح شهر مشهد به کیلویی ۳۲ هزار تومان رسیده است.

می‌توان گفت کاهش تقاضا برای خرید این محصول و از طرفی دغدغه صادرات در حال حاضر به یکی از کابوس‌های تولیدکنندگان تبدیل‌شده است.

مرغ‌های تخم‌گذار بلاتکلیف‌اند| یک بام و دوهوای تولید تخم‌مرغ

این موضوع موجب شده است تا فعالان صنعت مرغ تخم‌گذار خواستار حمایت و سیاست‌گذاری دولتی‌ها برای جلوگیری از زیان و هم‌چنین پیشگیری از نابودی این صنعت باشند.

مکاتبات بی‌پاسخ
رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی در این رابطه در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: مطابق قانون وقتی محصولی قیمتش از قیمت مصوب دولت کمتر است، دولت باید خرید تضمینی کند تا در ماه‌های آینده بتواند از افزایش قیمت محصول جلوگیری کند.

سید حسین موسوی نژاد بابیان این‌که در طی دو سال گذشته نیز تولیدکنندگان تخم‌مرغ همواره برای صادرات و فروش تولید مازاد با مشکلات بسیاری روبرو بودند افزود: در طی دو سال گذشته مکاتبات بسیاری و در زمان‌های مختلف با دولتمردان انجام دادیم تا تخم‌مرغ را تضمینی بخرند و در سردخانه نگهداری کنند تا در شرایط بحرانی از این محصول برای تأمین نیاز بخش صنعتی استفاده شود ولی متأسفانه دولتی‌ها همیشه در پاسخ مکاتبات این اتحادیه و رفع این مشکل نبود بودجه را بهانه کردند.

وی ادامه داد: ابتدای سال ۱۳۹۹ نیز ما با بحران جدی برای تأمین خوراک دام روبرو شدیم و این موضوع را بارها و بارها به اطلاع مسئولان محترم رساندیم که مرغداران برای تأمین خوراک موردنیاز مرغ‌های خود با مشکل مواجه هستند ، چند ماه بعد یعنی در ماه مبارک رمضان سال ۹۹ ما شاهد کاهش شدید قیمت تخم‌مرغ را داشتیم و این موضوع را نیز اطلاع‌رسانی کردیم و اجازه صادرات خواستیم تا لااقل تولید و اشتغال کشور در این حوزه دچار مشکل نشود اما متأسفانه این مشکلات هیچ‌وقت به یک‌راه حل قطعی و مطمئن نرسید.

مشکلات جدی گرفته نمی‌شود
رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که متأسفانه مشکلات مطرح‌شده از سوی ما تشکل‌ها هیچ‌وقت جدی گرفته نشد و همواره برای تأمین نهاده‌های طیور در این سال‌ها با مشکل مواجه بودیم بیان کرد: کاهش قیمت تخم‌مرغ و از سوی دیگر مشکل تأمین خوراک باعث شد ما تمام مرغداری‌هایی که به نحوی غیرمجاز فعالیت می‌کردند تولیدشان از بین برود.

وی بابیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان در طی دو سال گذشته مرغ‌های خود را به کشتارگاه روانه کردند اظهار کرد: متأسفانه بخش زیادی از مرغ‌های مولد از چرخه تولید حذف و تولید کاهش‌یافته است.

صادرات محصول مازاد بر تولید دغدغه جدید تولیدکنندگان
رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی بابیان اینکه در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت در بازار با کاهش خرید مردم روبرو هستیم بیان کرد: همه‌ساله با فرارسیدن فصل تابستان به‌طور طبیعی مصرف این محصول رو به کاهش می‌گذارد اما مشکلی که این روزها بیش از هر مسئله‌ای فکر تولیدکنندگان را به خود مشغول کرده است همین تولید مازاد بر مصرف است که برای آن باید چاره‌اندیشی کرد.

مرغ‌های تخم‌گذار بلاتکلیف‌اند| یک بام و دوهوای تولید تخم‌مرغ

وی بابیان اینکه در هفت الی ۱۰ روز آینده با مازاد تخم‌مرغ در استان مواجه خواهیم شد، افزود: دولت باید این تخم‌مرغ‌ها را صادر کند که البته صادرات با این قیمت مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

موسوی نژاد بابیان اینکه البته باید توجه داشت پیش‌ازاین بازار کشورهای عراق و افغانستان برای صادرات تخم‌مرغ به‌عنوان بازار هدف ایران به‌حساب می‌آمد، افزود: هم‌اکنون مجلس عراق واردات تخم‌مرغ را ممنوع کرده و افغانستان هم تخم‌مرغ خود را از پاکستان وارد می‌کند. به همین جهت صادرت تخم‌مرغ نیازمند این است که دولت مشوق‌های صادراتی برای تولیدکنندگان فراهم کند. نکته دیگر مربوط به مجموعه پشتیبانی امور دام است که باید طبق وظیفه ذاتی خود اقدام به خرید تولیدات تولیدکنندگان کند وگرنه با کشتار گله‌های مرغ تخم‌گذار مواجه خواهیم شد.

موسوی نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش قیمت و حذف ارز ترجیحی توانسته کمکی به تأمین و توزیع نهاده‌ها بکند یا خیر نیز بیان کرد: به‌طور حتم توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد زیادی را ایجاد کرده بود اما امروز تولیدکننده به گونه دیگری در حال ستیز با مشکلات است.

موسوی نژاد می‌گوید: انتظار تولیدکنندگان این بود که قیمت تخم‌مرغ برای تولیدکننده کیلویی ۴۵ هزار تومان نرخ‌گذاری شود تا برای تولیدکننده صرفه اقتصادی داشته باشد.

رئیس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار پیرامون این موضوع اظهار کرد: متأسفانه با حذف ارز ترجیحی لذا قیمت نهاده نیز به ۵ برابر قیمت قبلی رسیده و لذا قیمت‌گذاری دولت هنوز هم برای تولیدکننده ضرر به همراه دارد.

سید حسین موسوی نژاد در این رابطه اذعان کرد: برآورد قیمتی ما برای یک کیلو تخم‌مرغ به میزان ۴۵ هزار تومان بود اما در حال حاضر قیمت مصوب برای مصرف‌کننده ۳۹ هزار و ۸۰۰ اعلام‌شده که البته تولیدکننده تنها ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان از این رقم را در مرغداری دریافت می‌کند.

کد خبر: ۱۵۱٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha