۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷
فتنه پتروشیمی با شایعه گزارش های خلاف واقع! | نیروگاه ها هفته بعد جذاب می شوند؟
عقب نشینی از قله در آخر هفته

فتنه پتروشیمی با شایعه گزارش های خلاف واقع! | نیروگاه ها هفته بعد جذاب می شوند؟

بالا رفتن شاخص به دلیل فرمول نادرست در آن، همراه با بالا رفتن پرتفوی سهامدارن نیست

سمیه شوریابی؛ بازار: جواد فلاحیان کارشناس بازار سرمایه در خصوص تحلیل بازار امروز ۲۸ اردیبهشت بیان کرد: در روز گذشته شاخص از مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی عبور کرد و این خود یک مقاومت روانی برای بازار به حساب می آمد و انتظار می‌رفت در روز جاری فشار فروش در بازار زیاد باشد و شاهد این نیز بودیم و اکثر نمادها در روز جاری منفی بودند و باعث افت بیش از یازده هزار واحدی شاخص شد.

فلاحیان با اشاره به رشد شاخص و اینکه پرتفوی سهامدارن به آن صورت رشدی نداشته افزود: دلیل عمده آن به خاطر به کار رفتن فرمول نادرست شاخص می‌باشد و این واقعیت بازار را به ما نشان نمی‌دهد.

در روز گذشته بیش از ۶۰ درصد بازار منفی بود ولی شاخص رشد ۲۲ هزار واحدی داشت و همین عامل باعث شد شاخص از مقاومت عبور کند.

وی گفت: شاید مهمترین اقدامی که باید در بازار صورت بگیرد اصلاح فرمول شاخص است چون این موضوع به تنهایی باعث رفتار های هیجانی در بازار می‌شود یعنی افراد با تحلیل شاخصی که دیتاهای اشتباه وارد می‌کند دست به خرید و فروش های هیجانی می‌زنند.

این مدرس بازار سرمایه با توجه به اصلاحات سهام بزرگ در ادامه گفت: روند بازار از شنبه متعادل تر می شود، توجه داشته باشید که نگاه بازار همواره به گروه خودرویی است و تا زمانی که این گروه تحرک آنچنانی نداشته باشد نمی‌توانیم انتظار رشد های مناسبی را در بقیه گروه ها داشته باشیم.

فتنه در پالایشی ها

فلاحیان گزارش های مربوط به گروه پالایشی را شایعه دانست و گفت: امروز فشار فروش در گروه پالایشگاهی به شدت بالا بود و دلیل عمده آن هم، اخبار مبتنی بر گزارش های بد در صورت های مالی این شرکت خوب بود. با توجه به داده ها انتظار نمی‌رود که گزارش های بدی در قیاس با نفت صد دلاری و کرک اسپردی که در گروه پالایشگاهی در نقاط بالایی قرار دارد بخواهد از این گروه خارج شود و بیشتر شبیه شایعه ای بوده و همین باعث فشار فروش این گروه در بازار امروز بود.

وی یاد آور شد: گروه های غذایی، دارویی و زراعتی در ماه های گذشته رشد نسبتاً خوبی را داشته اند و انتظار استراحت در این نواحی می‌رود؛ با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ و تاثیر بسیار مهمی که بر روی این صنایع می‌گذارد انتظار می‌رفت که رشد برای این گروه ها ادامه دار باشد ولی با توجه به رشد خوبی که در این گروه ها شاهد بودیم، نیاز به اصلاح لازم و بعد از آن انتظار می‌رود دوباره به رشد خود ادامه دهند.

وی افزود: برخی از گروها ها مانند فراکابی ها، پتروشیمی ها و بانکی ها در ماه های گذشته رشدهای خوبی را داشته اند و از یک ماه گذشته در یک روند اصلاحی قرار گرفته اند و دارند به پایان اصلاحشون نزدیک می‌شوند و انتظار می‌رود در هفته آینده روند رو به رشدی را داشته باشند.

گروه سیمانی نیز با توجه به افزایش تقاضایی که دارند و همچنین اقدامی که در اواخر سال گذشته صورت گرفت و باعث ورود آنها به بورس کالا شد نیز می‌توانند سودهای خوبی را شناسایی کنند و همین هم باعث شد در روزهای گذشته با اقبال همراه باشند.

شناسایی نیروگاه های سود ساز

فلاحیان گفت:به صورت کلی اکثر سهم ها در موقعیت مناسبی از نظر بنیادی و تکنیکالی قرار دارند. یکی از صنایعی که می‌تواند تا پایان سال سودهای نسبتاً خوبی را شناسایی کند، صنعت نیروگاهی است. با توجه به رقابتی شدن قیمت برق و همچنین افزایش قیمت پلکانی این صنعت که دولت تصمیم‌گیری در این رابطه انجام داده است ممکن است سودسازی در این صنایع هم بیشتر شود.

سخن آخر

این تحلیلگر بازار سرمایه در انتها با اشاره به اینکه سهامدارن از رفتارهای هیجانی دوری کنند، توصیه کرد: بالا رفتن شاخص کل همراه با بالا رفتن پرتفوی سهامدارن نیست اما وقتی که می‌بینیم شاخص به مقاومت می رسد بسیاری از افراد شروع به فروش سهام خود می‌کنند در صورتی که شاید سهامشان رشد آنچنانی نکرده باشد و حتی از روند شاخص هم عقبتر باشد. بسیاری از سهام موجود در بازار از بازدهی شاخص عقب تر هستن و هر سری با یک صنعت شاخص رشد کرده است.

فلاحیان در انتها خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود برای هفته آینده بازار یک روند نسبتاً متعادل رو به مثبتی را داشته باشد. اصلاح شاخص تقریباً به پایان رسیده و ممکن است مقداری با توجه به هیجانات اصلاح ادامه دار شود، ولی در هفته آینده فشار فروشی که در روز جاری بود کاهش پیدا می کند و بازار معاملات متعادل تری را دنبال می‌کند.

سهام هایی که در یک ماه گذشته اصلاح های نسبتاً خوبی را تجربه کرده اند به روند صعودی خود ادامه می دهند و یکی از بهترین و کاملترین اصلاح ها در صنعت خودروسازی بوده است که می‌تواند این گروه نیز مورد توجه قرار بگیرد.

گفتنی است امروز ۳۴۷ میلیارد تومان از جانب حقیقی ها از بازار خارج شد و نماد های وافر و مدیریت بیشترین ورود پول از جانب حقیقی ها و نمادهای فملی و ومعادن با بیشترین حمایت حقوقی ها همراه بودند.

کد خبر: ۱۵۱٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      0 0
      یعنی باز گرو گان گرفتن بورس توسط خودرویی های یا اشغال سهام بخرید و ضرر کنید یا کل باز منفی می مونه و اتلاف وقت در بورس این خودرویی کلا اقتصاد و گرو گان گرفتن