۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
پیشنهاد جدید مجلسی ها به وزیر راه؛ افزایش سهم مهندسان تهرانی در شورای مرکزی
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با بازار؛

پیشنهاد جدید مجلسی ها به وزیر راه؛ افزایش سهم مهندسان تهرانی در شورای مرکزی

شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از اینکه چرا تاکنون برای تعیین سهم مهندسان تهرانی در شورای مرکزی قانونی وضع نشده گفت: باید در اصلاح این قانون نسخه مکتوبی ارائه شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: منتخبین شورای مرکزی دوره نهم نظام مهندسی ساختمان این روزها منتظر هستند تا توسط رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی تعیین و معرفی شوند.

اما نکته ای که این روزها به یک چالش اساسی برای سازمان نظام مهندسی کشور و به خصوص سازمان نظام مهندسی تهران تبدیل شده است بحث تعیین سهم اعضای نظام مهندسی ساختمان تهران در شورای مرکزی است. موضوعی که به نظر به واقعیت و حق نیز نزدیک است.

این روزها و همانطور که بحث آن مطرح شده و ظاهرا هم جدی است تعیین یک نفر از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و معرفی و انتخاب آن از سوی وزیر راه و شهرسازی در شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان است.

اما کمی برگردیم به عقب یعنی روزی که انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد. آنطور که در نتیجه رای گیری مجازی ۲۲ اردیبهشت ماه امسال به دست آمد این بود که از ۹۵ داوطلب حاضر در انتخابات، ۶۴ نفر انتخاب شدند و بر مبنای قانون این ۶۴ نفر به وزیر راه و شهرسازی معرفی شدند تا از بین آنها ۲۵ عضو اصلی و ۷ عضو علی البدل به عنوان اعضای نهمین شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برای مدت سه سال انتخاب شوند.

اما آنطور که در خبرها آمده و مورد تایید برخی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان رسیده است این است که شکل گیری ترکیب ۳۲ نفره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان باید به نحوی باشد که تجلی پارلمان مهندسان ساختمان کشور باشد.

همان طور که قانونگذار در ماده ۱۲ نص صریح قانون نظام مهندسی ساختمان مصوب مجلس تاکید کرده تعداد اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان ها بین ۵ تا ۲۵ نفر متناسب با تعداد اعضا به تفکیک هر استان خواهد بود.

البته استان تهران به علت برخورداری از یک چهارم اعضای مهندسان ساختمان کشور یعنی ۱۳۰ هزار عضو از ترکیب ۲۵ عضو هیات مدیره برخوردار است.

نکته ای که مهم است این است که در ۸ دوره اخیر شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان همواره ۳ تا ۴ عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان از استان تهران بوده است اما این بار ظاهرا قرار بر این است که از هر استان یک‌ نماینده به نمایندگی از هر استانی در شورای مرکزی حضور داشته باشد و این بدین معنا است که انتخاب و تعیین اعضای شورای مرکزی بر مبنای جمعیت ، تعداد دارای عضو (در تهران ۱۳۰ هزار عضو رتبه نخست در کشور) و حتی حجم ساخت و سازها نخواهد بود.

در این زمینه که چرا مجلس به این موضوع ورود نمی کند خبرنگار « بازار» با «اقبال شاکری» عضو کمیسیون عمران و عضو ناظر انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفتگویی انجام داده است که با هم می خوانیم:

در ۸ دوره انتخابات شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور همواره ۳ تا ۴ عضو شورای مرکزی از نظام مهندسی ساختمان استان تهران بودند . به هر حال یک چهارم ساخت و ساز کشور در تهران صورت می گیرد. اما می بینیم که از تهران یک نماینده در شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان حضور خواهد داشت. در حالیکه اصل ۶۴ قانون اساسی خوذ نمایندگان مجلس هم بر اساس جمعیت بیشتر، در مجلس حضور دارند؟
در مجلس برای این موضوع جمعیت قانون داریم. یعنی برای هر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ، یک نماینده. اما انتخاب ۲۵ عضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان متاسفانه هیچ دستورالعملی در خصوص جمعیت لحاظ نشده است.

آیا به عنوان نماینده مجلس از این موضوع حمایت می کنید که باید بحث جمعیت عضو در نظام مهندسی در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان لحاظ و قانونی شود؟
نه نمی توانیم دخالت کنیم. چون قانون گفته است که دو برابر منتخبین را به وزیر راه معرفی کنید و وزیر راه ۲۵ نفر را انتخاب و معرفی کند. وزیر می تواند برای خود ضابطه ای در این خصوص داشته باشد. اما ما نمایندگان مجلس می توانیم راهنمایی کنیم و پیشنهاداتی ارائه کنیم. اما قانون به وزیر راه اختیار داده است از این جهت است که به طور کل همه انتخاب شدن این ۲۵ نفر در اختیار وزیر است. دوره قبل هم همینطور بود و وزیر دو سه بار تغییر داد.

اگر بخواهید به وزیر راه و شهرسازی به طور مشخص پیشنهادی در این خصوص بدهید چه پیشنهادی ارائه خواهید کرد؟
اگر بخواهیم پیشنهادی ارائه کنیم می گوییم به گونه ای انتخاب کند که بشود از آن دفاع کرد و به نفع سازمان نظام مهندسی ساختمان باشد. االبته اگر وارد ملاک بالا بودن تعداد جمعیت عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان شویم ، برخی اعلام می کنند که چون ما ۵ نماینده داشتیم پس باید پنج بیست و پنجم نماینده داشته باشیم. یعنی سه تا از اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان باید برای آنها باشد.

به هر حال ۱۳۰ هزار نفر از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران است و باید ۳ تا ۴ در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور باشند؟
بله درست است. در قانون هایی که اصلاح شده همین معیارهایی که برای تعداد حضور ۳ تا ۴ نفر از تهران در شورای مرکزی می فرمایید دیده شده است. در انتخاب اعضای هیات مدیره به همین موضوع اشاره شده است. به همین دلیل است که برای تهران ۲۵ عضو است و برخی استان ها ۵ و برخی استان ها ۷ نفر است.

به هر حال وقتی تعداد اعضای نظام مهندسی ساختمان استان تهران زیاد است باید تعداد اعضای حاضر در شورای مرکزی ۳ تا ۴ نفر باشد؟
بله این مطلب شما صحیح است. به نکته خوبی اشاره کردید. باید در اصلاح قانون به این نکته دقت کنیم و اگر این موضوع به صورت مکتوب و متن در اختیار مجلس قرار بگیرد حتما در مورد آن ورود می کنیم. ما هر چقدر بتوانیم تصمیم گیریها را در هر موردی که بیشتر می شود ضابطه مند کنیم ، حجم تصمیم گیریها بالا می رود و این اقدام به نفع اعضای آن سازمان است. چرا که اگر همه موارد بر عهده یک نفر گذاشته شود معمولا دچار مشکل می شویم.

اینکه می فرمایید یک متن مکتوب ارائه کنید منظورتان چه متنی است؟
پیشنهاد کنید که من چگونه قانون را در انتخاب و تعداد اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در شورای مرکزی اصلاح کنم .

حتی خود اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان هم می توانند در این خصوص پیشنهاداتی بدهند. اما سوال من این است که چرا تاکنون اقدامی نکرده اند؟
اینکه چرا تاکنون پیشنهادی نداده اند نکته بسیار خوبی است. پس اگر متن اصلاحی و پیشنهادی در اختیار ما گذاشته شود قطعا به نفع سازمان نظام مهندسی ساختمان خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۱٬۴۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha