۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷
سازوکار نامشخص نوسانات بازار آهن

سازوکار نامشخص نوسانات بازار آهن

با نزدیک شدن به پایان هفته شاهد کاهش قیمت روز آهن آلات در عمده مبادی فروش بودیم.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، با نزدیک شدن به پایان هفته شاهد کاهش قیمت روز آهن آلات در عمده مبادی فروش بودیم، به طوری که پس از افزایش ناگهانی قیمت آهن، روز گذشته اصلاح قیمت‌ها در بازه ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نرخ اهن الات مشهود بود اگرچه بخش زیادی از مبادی فروش تمایل بیشتری به ثبات قیمت‌ها داشتند.

قیمت دلار نیز تقریبا روز آرامی را سپری کرد به طوری که در همان کانال ۳۰ هزار تومانی در نوسان بود و کمی نیز عقب‌نشینی کرد و نهایتا پایان روز گذشته در بازار آزاد ۳۰ هزار و ۲۵۰ تومان مبادله شد.

تحلیل قیمت روز اهن الات
به دنبال اصلاح قیمتی که روز گذشته در بازار آهن و فولاد رخ داد شاهد کاهش قیمت میلگرد آجدار در اکثر مبادی فروش بودیم که به طور میانگین حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان ثبت شد، اما قیمت روز نبشی و ناودانی عمدتا ثابت اعلام شد.

جز نوسانات مختصری که در نرخ تیراهن مشاهده شد، قیمت این محصول در بخش کیلوفروشی تقریبا ثابت بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز در کنار کاهش جزئی در برخی شاخه‌ها، غالبا قیمت‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت پروفیل و قیمت لوله مانیسمان، داربستی و... در برخی شرکت‌ها ثابت بود اما بخش زیادی از مبادی فروش کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را تجربه کردند. قیمت ورق استیل، ورق سیاه و... نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان اعلام قیمت شد اما قیمت ورق گالوانیزه ثابت بود.

روز گذشته پس از عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، میزان معاملات شمش ضعیف ارزیابی شد. قیمت نهایی شمش روز گذشته در بورس کالا به ۱۵ هزار و ۱۴ تومان رسید که بیانگر افزایش ۰/۰۷ درصدی نرخ این محصول در مقایسه با آخرین عرضه بود.

امروز نیز حدود ۲۶۰ هزار تن محصول فولادی عرضه می‌شود که شامل محصولاتی از جمله میلگرد، ناودانی، تیرآهن، نبشی و ورق گرم است. نرخ پایه میلگرد در عرضه امروز ۱۶ هزار و ۲۷۲ تومان در نظر گرفته شده است که در مقایسه با عرضه پیشین ۰/۳ درصد کاهش داشته است. گویا طبق آمار اغلب محصولات با کاهش قیمت نسبی عرضه می‌شوند و تنها تیرآهن افزایش ۱/۶ درصدی داشته است.

اساسی‌ترین پارامترها که سازوکار بازار آهن را تعیین می‌کند، نرخ صادراتی فولاد ایران ۵۹۰ دلار/تن فوب و قیمت حواله دلار نیمایی حدود ۲۵ هزار تومان، است؛ اما چیزی که این روزها مشاهده می‌کنیم مهندسی بازار و دستکاری قیمت‌ها برای تأمین منافع شخصی است که برخلاف جهت بازار عمل می‌شود.

خروج بازار آهن از ریل تنظیمات
برخی نوسانات ناگهانی بازار آهن را به نرخ دلار نسبت می‌هند، برخی علت آن را نرخ تورم می‌دانند، یکی از قطعی برق و کمبود آن سخن می‌گوید و مسائلی از این دست که وضعیت بازار را متشنج کرده و به هم می‌ریزد.

اینکه بازار از چه الگویی پیروی می‌کند امری مشخص است، اما ظاهرا نرخ تورم تعیین‌کننده روند اصلی سازوکار بازر در این روزها می‌باشد و کاهش قیمت صادراتی شمش و دلار نیمایی، در قیمت‌های کاذب بازار چندان اثرگذار نیستند.

در همین زمینه محمود اصفهانی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد قزوین اظهار کرد: برای حفظ آرامش و ساماندهی بازار آهن و فولاد، بورس کالا موظف به رعایت دستورالعمل‌های ستاد تنظیم بازار است.

وی در ادامه بیان کرد: اگر چه فولاد با دلار نیمایی قیمت‌گذاری می‌شود اما در چند روز اخیر با افزایش قیمت دلار و نرخ تورم، هیجاناتی در بازار ایجاد شد که نرخ هرات را نیز به ۳۰ هزار تومان رسانید و حاصل این مسائل خارج شدن بازار از روند اصولی و منطقی بود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد قزوین در ادامه تصریح کرد: بخش اعظمی از معاملات در مرز کشور به دلیل تحریم‌ها با دلار انجام می‌شود و طبیعتا با افزایش قیمت دلار این افراد سود بیشتری کسب می‌کنند، در نتیجه آنها چون دلار را با قیمت بالاتری می‌گیرند، انتظارشان ار بازارهای داخلی نیز بالا می‌رود.

وی همچنین اضافه کرد: مردم به آنچه در بازار رخ می‌دهد و اینکه تحت چه شرایطی و براساس چه اصولی بازار دچار تغییر می‌شود؛ به صورت تخصصی علم و آگاهی ندارند، بنابراین با افزایش قیمت دلار نگرانی از افزایش نرخ محصولات به تأثیر از نرخ دلار، برای تأمین و ذخیره‌سازی محصولات فولادی مورد نیاز خود اقدام به پیش‌خرید می‌کنند.

وی گفت: با این روندی که در بازار شکل می‌گیرد به طور موقت تقاضا نیز افزایش می‌یابد، اگرچه برخی فروش‌های نقدی و تحویل فوری نیز در افزایش قیمت مقاطع فولادی چندان بی‌تأثیر نیستند. مجموع این عوامل تولیدکننده را برای کسب سود بیشتر به افزایش قیمت‌ها ترغیب می‌کند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن بیان کرد: اگرچه در حال حاضر قیمت‌های جهانی رو به کاهش است و ستاد تنظیم بازار نیز سقف مجاز قیمت پایه محصولات فولادی را مشخص کرده است، اما برای اثرگذاری قیمت‌ها در بورس کالا زمان لازم است. اگر بورس کالا دستورالعمل‌های ستاد تنظیم بازار را اجرا کند، قیمت‌ها در بورس کالا کاهش می‌یابد، اما آنچه در این مدت در بازار مشاهده کردیم، این تصور القا شده است که تورم و گرانی‌ها بر همه برنامه‌ها غالب است.

اصفهانی در پایان بیان کرد: در شرایط فعلی بازار می‌توان گفت که در صورت رعایت دستورالعمل‌های ستاد تنظیم بازار، ثبات نرخ دلار نیمایی و عدم عرضه مهندسی شده...، قیمت‌ها اصلاح می‌شود و بازار اهن آرامش نسبی را تجربه می‌کند.

کد خبر: ۱۵۱٬۴۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha