۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۷
سرمایه‌گذاران مراقب سیگنال‌های فضای مجازی باشند
رییس هیأت مدیره سبدگردان «کارا» :

سرمایه‌گذاران مراقب سیگنال‌های فضای مجازی باشند

خسروشاهی، رییس هیأت مدیره سبدگردان «کارا» گفت: بعد از روند نزولی در ماه‌های پایانی سال ١٤٠٠، اکنون میزان تورم دوباره روند صعودی گرفته است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، رییس هیأت مدیره سبدگردان «کارا» و در بررسی بازار سرمایه نسبت به رشد بازارهای رقیب در سال جدید گفت: بعد از روند نزولی در ماه‌های پایانی سال ١٤٠٠، اکنون میزان تورم دوباره روند صعودی گرفته، به طوری که قیمت بسیاری از کالاها و خدمات به خصوص در بخش مصرفی با شتاب غافلگیرکننده‌ای افزایش یافته است.

علی خسروشاهی افزود: در سال ۱۴۰۱، بازارهای مختلف از جمله ارز، طلا و مسکن سریعتر از سال‌های گذشته، به این موضوع واکنش نشان دادند و حرکت صعودی قیمت‌ها را در دو ماه ابتدایی سال آغاز کردند. در این میان، بازار سرمایه هم از این روند عقب نماند و بعد از یک دوره طولانی رکود و بی اعتمادی، حرکت صعودی خود را آغاز کرد.

این کارشناس بازار سرمایه روند بورس را در سال جاری صعودی دانست و افزود: سال جاری بستر خوبی برای سرمایه‌گذاری است؛ البته سرمایه‌گذاران باید سهم خود را بر اساس تحلیل‌های بنیادی انتخاب کنند، سرمایه‌گذاران می توانند با کمک تحلیل تکنیکال نیز زمان خرید یا فروش سهم خود را تعیین کنند.

او در خصوص، جهت‌دهی برخی کانال‌های تلگرامی به سرمایه‌گذاران به سمت سهام با شناوری پایین و سهام بازار پایه گفت: سرمایه‌گذارانی که به توصیه‌هایی از این دست توجه کرده و به سمت بازار پایه و یا سهم‌های کوچک می‌روند، باید توجه کنند که ریسک خاص سرمایه‌گذاری در این نوع سهام را هم باید بپزیرند.

خسروشاهی با بیان اینکه سهم‌های کوچک از نقدشوندگی پایینی برخوردار هستند، تصریح کرد: قیمت این سهم‌ها با ورود نقدینگی، با سرعت بالایی افزایش می‌یابد؛ سیگنال‌دهندگان غالبا در این شرایط این سهم‌ها را با قیمت‌های پایینی خریداری می‌کنند و پس از تبلیغات در فضای مجازی و گروه‌های اجتماعی، این سهم‌ها را با قیمت بالاتری می‌فروشند و در نهایت این سهم‌ها روی دست خریداران بی‌اطلاع از شرایط بنیادی سهم می‌ماند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: این گروه از سهام، هرچند که ممکن است بازدهی بالاتری را به دست بیاورند. ولی نوسانات و ریسک‌هایی که متوجه این سهم ها است می‌تواند برای بسیاری از سرمایه‌گذاران قابل تحمل نباشد؛ بنابراین با توجه به اتفاقات طی دو سال گذشته، به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود، برای سرمایه‌گذاری موفق ابتدا سطح ریسک‌پذیری خود را مشخص کنند و بیشتر روی سهام شرکت‌های بنیادی و سودآور سرمایه‌گذاری کنند.

رییس هیأت مدیره سبدگردان «کارا» با اشاره به اینکه مبنای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران باید عوامل بنیادی یا فاندامنتال و سپس عوامل تکنیکال باشد، تأکید کرد: سرمایه‌گذاران باید سهم خود را بر اساس تحلیل‌های بنیادی انتخاب کنند و سپس تحلیل تکنیکال به سهامداران کمک می‌کند تا زمان خرید یا فروش سهم خود را تعیین کنند.

او برای افرادی که از آگاهی یا زمان کافی برای تحلیل سهم‌ها برخوردار نیستند، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را گزینه عاقلانه‌ای برشمرد و گفت: اگر سهامداران از اطلاعات کافی برخوردار نیستند، حتماً با گذراندن دوره‌های آموزشی مرتبط، با مطالعه و آگاهی کامل اقدام به خرید و فروش سهام کنند، در غیر این صورت کار معامله‌گری را به متخصصان این حوزه یعنی مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسپارند. ورود سرمایه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدهای سرمایه‌گذاری بهترین پیشنهاد برای این دسته از افراد است.

این فعال بازار سرمایه در پایان با اشاره به سبدگردانی غیررسمی توسط افراد بدون مجوز رسمی از سازمان بورس، عنوان کرد: متأسفانه برخی از سهامداران اقدام به واگذاری کد خود به فرد دیگری می‌کنند. این‌گونه خرید و فروش‌ها خارج از نظارت سازمان بورس است. نهادهای مالی مجوزدار، اجازه خرید یا فروش هر سهمی را ندارند و خرید و فروش‌ها بر اساس قرارداد شفاف صورت می‌پذیرد.

کد خبر: ۱۵۱٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha