۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
 راه برای توسعه و بالندگی صنایع کوچک باز شود
در نشست فعالان اقتصادی با رایزنان اقتصادی مطرح شد

راه برای توسعه و بالندگی صنایع کوچک باز شود

فعالان اقتصادی استان مرکزی در دیدار با ۲۶ رایزن اقتصادی وزارت امور خارجه، از آنها خواستند به‌عنوان سفیران اقتصادی کشور، به بازاریابی کالاهای ایرانی کمک کنند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، ۲۶ رایزن اقتصادی وزارت امور خارجه ضمن حضور در استان مرکزی با توانمندی‌های اقتصادی، مشکلات و چالش‌های این استان از نزدیک آشنا شدند. دیدار با فعالان اقتصادی از برنامه‌های این سفر بود و در نشستی صمیمانه، دیدگاه‌ها، ظرفیت‌ها و مشکلات صاحبان صنعت و بنگاه‌های اقتصادی استان در زمینه مراودات تجاری با ۲۶ کشور مرتبط مطرح شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در این جلسه گفت: رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه که میهمان استان هستند در گام اول مأموریت خود، بازدید از پایتخت صنعت کشور را در اولویت قرار دادند تا جهت معرفی استان به کشورهای محل مأموریت خود، اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند.

ناصر بیکی افزود: بازدید از واحدهای تولیدی بزرگ نظیر شرکت پتروشیمی شازند، ماشین‌سازی اراک و چندین واحد تولیدی خصوصی از برنامه‌های این سفر بود.

او با اشاره به اینکه روان‌سازی تبادلات اقتصادی، صادراتی، تجاری و بازرگانی با کشورهای مختلف از برنامه‌های رایزنان در کشورهای محل مأموریتشان است، گفت: اتاق اراک با درک این مهم، زمینه‌های این سفر را فراهم ساخت تا اهداف مور نظر قابل‌دسترسی باشد.

بیکی نقش تبلیغات و شناساندن کالاها و خدمات تولیدی را در پیشبرد مقاصد توسعه اقتصادی بسیار اثرگذار خواند و اضافه کرد: باید جایگاه متمرکزی برای انجام تبلیغات و تولیدات محصولات تولیدی و صنعتی پیشرو استان داشته باشیم و سفره سیاست را باز بگذاریم تا توفیقات بیشتری در حوزه اقتصادی کشور کسب کنیم.

او گفت: تاکنون همیشه سیاست میهمان سفره اقتصاد بوده است اما امیدواریم ازاین‌پس اقتصاد میهمان سفره سیاست باشد و انشا الله سفر حاضر نشانه‌ای از همین روند داشته باشد.

نایب‌رئیس اتاق اراک نیز در این نشست گفت: استان مرکزی در بسیاری از صنایع و تولیدات، پیشگام و داعیه‌دار است به‌نحوی‌که هم‌اکنون سه هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی در استان فعال بوده و از آن میان؛ تعداد زیادی از صنایع در سطح کشور و حتی بین‌الملل شناخته شده و مطرح هستند.

عماد مردانی واحدهای فعال در زمینه صنایع ریلی، سولفات سدیم و ... را از مهم‌ترین این کارخانه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر این؛ وجود ایرالکو که صنعت مادر آلومینیوم است و همچنین ۶۰۰ واحد پایین‌دستی در این حوزه نیز از دیگر داشته‌های استان است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک، استان مرکزی را در حوزه عایق‌های رطوبتی نیز صاحب‌نام دانست و افزود: عایق‌های رطوبتی تولیدشده در دلیجان از جایگاه خوبی در سطح کشور برخوردار است. همچنین دکل‌های انتقال نیرو و انرژی، ساخت سازه‌های فلزی در صنعت نفت و پتروشیمی و موارد دیگر از ظرفیت‌های استان به شمار می‌رود.

مردانی در ارتباط با صادرات کشور و استان به خارج به‌ویژه همسایگان اظهار داشت: آمار و مستندات حکایت از این دارد که کشورهای هم‌جوار هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار در سال‌های گذشته کالا وارد کرده‌اند، اما ایران باوجود تمام ظرفیت‌های تولیدی تنها دو درصد از کل این سهم را به خود اختصاص داده است.

او توضیح داد: بدون شک تحریم‌های خارجی از یکسو و خودتحریمی‌ها از سوی دیگر به این سهم پایین دامن زده است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

نایب‌رئیس اتاق اراک تأکید کرد: البته به همان میزان که شناسایی و تصاحب بازارهای صادراتی حائز اهمیت است، توجه به واردات کالا، مواد اولیه، ماشین‌آلات و ادوات نیز باید مدنظر نمایندگان اقتصادی اعزامی باشد.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق اراک نیز در ادامه جلسه گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که خاک آن مانند طلا ارزشمند است و مردم آن نیز از هوش و ذکاوت قابل‌تحسینی برخوردارند و صنعتگرانی در این مرزوبوم فعالیت دارند که از هنرمندترین‌ها به شمار می‌روند.

سید سعید رضوانی افزود: استان مرکزی به‌عنوان پایتخت صنعت کشور، واحدهای تولیدی زیادی را در خود جای داده و در زمینه سنگ‌های تزئینی و ساختمانی، ایزوگام، گل و گیاه، ماشین‌سازی و... در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و نمونه است.

او اظهار کرد: توانمندی‌های صنعتی که در استان و کشور وجود دارد، بار مسئولیت سنگینی را بر عهده نمایندگان اقتصادی وزارتخانه قرار داده است و می‌طلبد این ظرفیت‌ها به‌گونه‌ای شایسته به کشورهای دیگر شناسانده شود.

رضوانی توضیح داد: این ظرفیت‌ها در تمامی نقاط استان پراکنده است به‌نحوی‌که نه‌تنها اراک، که شهرهای دیگر نیز پایه و ستون محکمی برای رشد صنعت و اقتصاد کشور هستند. به‌عنوان‌مثال شهر ساوه که شهرک صنعتی مهمی همچون کاوه را در خود جای داده است باید موردعنایت ویژه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق اراک مانع زدایی از ارتباط میان تولیدکنندگان داخلی با بازارهای کشورهای مختلف را از ضروریاتی دانست که اگر مغفول واقع شود و ارتقا نیابد ظلم بزرگی بر بخش خصوصی روا رفته است.

او صنایع کوچک را مهم‌ترین بخش صنعت کشور دانست که باید به آنها پروبال داده شود تا اوج گیرند.

او ادامه داد: این صنایع کوچک علیرغم ظرفیت‌های بزرگ ممکن است در زمینه بازاریابی با ضعف‌هایی روبرو باشند و به هر دلیل نتوانند به‌خوبی خود را به کشورهای دیگر معرفی کنند که در این راستا نقش اثربخش رایزنان اقتصادی وزارتخانه به‌خوبی نمایان است.

رضوانی تصریح کرد: تحریم‌ها نشان داد هرزمان که کشور با محدودیت و مشکلات در تأمین کالا و خدمات مواجه شد تولیدکنندگان از پا ننشستند و برای رفع آن در کنار دولت قرار گرفتند و نیاز کشور را تأمین کردند که البته منکر نواقصی در این زمینه نیستیم، زیرا تولیدات داخل به لحاظ کیفیت آن‌گونه که شایسته مصرف‌کنندگان بود نتوانست پاسخگو باشد اما از هیچ کوششی دریغ نکردیم و در صورت حمایت‌های دولتی به‌خوبی می‌توانیم بهتر از گذشته باشیم.

او از رایزنان اقتصادی وزارت امور خارجه خواست اهتمام خود را بکار گیرند تا صنعتگران را به وضع ایده آل نزدیک‌تر کنند.

سپس رئیس اداره اطلاعات اقتصادی و همکاری‌های توسعه‌ای وزارت امور خارجه با ابراز خرسندی از آشنایی با ظرفیت‌های تولیدی استان گفت: صنعتگران و تولیدکنندگان راهگشای مسیرهای حفظ و توسعه اقتصادی کشور هستند.

محمدجواد همت پناه افزود: دولت برای رفع مشکلات بخش خصوصی نیازمند یاری، مساعدت و پشتیبانی فعالان این حوزه است.

او تأکید کرد: اثرات نامطلوب تحریم‌های خارجی را نباید کتمان کرد اما از سوی دیگر سوء مدیریت‌ها و جابجایی قوانین را نیز باید در ایجاد مشکلات لحاظ کرد که برای گذار از این معضل و بهبود فضای کسب‌وکار، دولت نیازمند همدلی و کمک صاحبان صنعت و بنگاه‌های اقتصادی است.

او تصریح کرد: کارشناسان اقتصادی تصمیم‌گیرندگان امور نیستند اما برای انتقال و بیان مشکلات موجود به سیاست‌گذاران و تصمیم گیران دولتی از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

همت پناه با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ ابراز داشت: برای حمایت هرچه بیشتر از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان نیز زمینه‌ای فراهم شده تا در سامانه اقتصادی وزارت امور خارجه، توانمندی‌ها و تولیدات فعالان این بخش معرفی شده و فرصت‌های تجاری و صادراتی برای آنان ایجاد شود.

او گفت: بخش اقتصادی وب‌سایت وزارت امور خارجه اطلاعات مفیدی از پتانسیل‌ها و استعدادهای اقتصادی استان‌ها در دل خود جای داده و مطلوب است فعالان اقتصادی استان مرکزی نیز از این قافله عقب نمانند و اطلاعات و داده‌های خود را بارگذاری نمایند.

همت پناه از تلاش وزارت امور خارجه کشورمان جهت رفع مشکلات نقل‌وانتقال پولی و مالی خبر داد و افزود: امید می‌رود با تعاملات و رایزنی‌ها این چالش برطرف شود تا بر حمایت همه‌جانبه دولت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی صحه گذاریم.

رئیس اداره اطلاعات اقتصادی و همکاری‌های توسعه‌ای وزارت امور خارجه در ادامه در خصوص توانمندی‌ها و پتانسیل‌های صنعتی و تولیدی استان مرکزی ابراز داشت: با تمام تحریم‌ها و موانعی که از هر سو بخش‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده سرپا ماندن و حرکت روبه‌جلوی صنایع مستقر در استان حکایت از این دارد که واژه و شعار «ما می‌توانیم» در این خطه از سرزمین ایران تحقق یافته و به منصه ظهور رسیده است.

او خاطرنشان ساخت: عزم و کوشش فعالان اقتصادی استان جدیت ما را برای برداشتن قدم‌های مؤثر تا نیل به اهداف توسعه اقتصادی بیشتر کرده و امید می‌رود به‌زودی شاهد کاهش موانع و افزایش دلگرمی تولیدکنندگان استان و کشور باشیم.

در حاشیه این نشست معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک در شرح اهداف این سفر گفت: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته حضور ۲۶ رایزن اقتصادی وزارت امور خارجه برای سفر به استان مرکزی برنامه‌ریزی شد که مقرر است این افراد به‌عنوان وابسته اقتصادی سفارت ج. ا. ایران به کشورهای هدف اعزام گردند.

بیگ زاده اضافه کرد: هدف از این سفر معرفی ظرفیت‌های استان به این افراد است که بتوانند در زمان حضور در کشورهای محل مأموریتشان، ظرفیت‌های استان مرکزی را معرفی کرده و علاقه‌مندی لازم را در فعالان اقتصادی این کشورها نسبت به استفاده از ظرفیت‌های استان ایجاد کنند و همچنین زمینه‌ساز حضور شرکت‌های استان در بازار خارجی باشند.

سعید بیگ زاده بازدید از صنایع شهرهای استان، جلسه با فعالان اقتصادی و دیدار با استاندار مرکزی را از مهم‌ترین برنامه‌های این سفر دانست.

کد خبر: ۱۵۱٬۳۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha