۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۷
طرح‌های ساماندهی بازار خودرو در حذف قرعه کشی موثر است
نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

طرح‌های ساماندهی بازار خودرو در حذف قرعه کشی موثر است

نائب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: افزایش تولید، کاهش خوردروهای در پارکینگ، واردات و واقعی سازی قیمت خودرو در حذف قرعه کشی موثر است.

به گزارش بازار، سید جواد حسینی کیا در خصوص حذف قرعه کشی خودرو هم به قول وزیر صنعت، معدن و تجارت برای برچیدن قرعه کشی تا پایان سال اشاره کرد و گفت: آنچه مهم است تولید به نسبت قبل افزایش پیدا کرده و خودروهایی که در پارکینگ است در مقایسه با قبل خیلی کاهش پیدا کرده، تجاری سازی و به مشتریان تحویل داده شده است این گام بلندی برای تنظیم بخشی از بازار است.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعادل عرضه و تقاضا و آزاد سازی واردات خودرو از دیگر عواملی است که می‌تواند بر کاهش قیمت خودرو تاثیرگذار باشد افزود: با توجه به اینکه همه مردم می‌توانند واردات خودرو انجام دهند هم التهابات بازار خودرو را کنترل می‌کند و هم دست مافیا را خواهد بست.

حسینی کیا یکی دیگر از راه‌های حذف قرعه کشی خودرو را نزدیک کردن قیمت بازار به تولید عنوان کرد و گفت: اگر این امر اتفاق بیفتد دیگر قرعه کشی معنا نخواهد داشت چرا که سرمایه گذاری در عرصه خودرو سود آنچنانی نخواهد داشت.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به سود ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دلالان خودرو طی ۳ سال گذشته گفت: اگر قرار است از یک سمت خودروسازی ضرر کند و دلالان سود کنند بهتر است قیمت به سمت واقعی شدن برود.

حسینی کیا افزود: با واقعی شدن قیمت خودرو هر چند مشتری واقعی مقداری بیشتر پرداخت می‌کند، اما هم قرعه کشی حذف می‌شود و هم نقدینگی جامعه از خودرو رخت می‌بندد و به سمت تولید و اشتغال می‌رود.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در بحث کارشناسی نگاه بر این است که خودروهایی که در محدوده قیمتی بین ۷ هزار دلار تا ۲۰ هزار دلار مطرح است و هنوز نهایی نشده گفت: مبدا خودروهایی با این قیمت تقریبا چین است و خودروسازان دیگر از ترس اخم آمریکا حاضر نمی‌شوند به ما خودرو بفروشند.

حسینی کیا با توجه به این تجربه گفت: باید به سمتی برویم که دانش فنی اش را منتقل کنیم و یک بخشی اش را بومی سازی و ۲۰ الی ۳۰ درصد قطعاتش را در داخل تولید کنیم که بتوانیم آرام آرام به سمت داخلی سازی ببریم، این هم اشتغال ایجاد می‌کند و هم همه اش هم وابستگی نیست.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ظرفیت خودروسازان را برای مونتاژ بیشتر ناکافی دانست و افزود: کل ظرفیت کشور اگر سه نوبت هم کار کند و همه پای کار بیایند و مشکل نقدینگی هم نداشته باشند باز هم کفایت نیاز داخل را نمی‌کند بنابراین اتفاق جدید واردات کامل خودرو است.

کد خبر: ۱۵۱٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha