۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
اما و اگرهای اعطای دامدار کارت با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی
بازار گزارش می دهد؛

اما و اگرهای اعطای دامدار کارت با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی

در حالیکه قرار است به دامداران سنتی دامدار کارتهایی با ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار و سود ۱۱درصد داده شود، کارشناسان معتقدند در شرایط بحرانی که دامداران قرار دارند زمان شارژ شدن این کارتها حائز اهمیت است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که صنعت دامداری کشور در شرایط خوبی به سر نمی برد و از یک طرف با کاهش مصرف و از سوی دیگر با مازاد دام و همچنین خشکسالی مواجه است با حذف ارز دولتی واردات نهاده های دامی شاهد جهش قیمتی انواع نهاده های مصرفی در این صنعت هستیم.

با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده های دامی، قیمتها ۶ برابر شده است
به طوری که به گفته فعالان این صنعت قیمت «جو» که پیش از آزاد سازی قیمت ۱۸۰۰ تومان بوده حال به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت ذرت از هزار و ۹۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان جهش یافته و است و کنجاله سویا نیز به عنوان دیگر نهاده مصرفی در صنعت دامداری و مرغداری از ۳۷۰۰ تومان به ۱۷ هزار تومان افزایش یافته است. بنابراین طی روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر اعظای دامدار کارت با اعتباری تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به دامداری های سنتی از سوی مسئولان منتشر شده است. به طوری که ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی با اعلام برنامه های دولت برای آماده سازی شرایط اصلاح اجرای یارانه ها در بخش کشاورزی گفت: با بانک کشاورزی توافق کردیم تا تامین مالی سرمایه در گردش دامداران برای خرید نهاده و دیگر نیاز ها را فراهم کند و علاوه بر آن به دامداران «دامدار کارت» تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با تسهیلات ارزان قیمت در استانها و شهرستانها داده می شود.

بر اساس این گزارش و به گفته فعالان بخش، مصوب شده است که در استانها سازمان های جهاد کشاورزی متقاضیان دامدار کارت را بخش های مربوطه معرفی میکنند و در صورت تایید و بدهکار نبودن به بانکها، می توانند متناسب با ظرفیت تولیدی خود تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار از طریق دامدار کارت دریافت کنند. گفتنی است نرخ سود این تسهیلات در قابل دامدار کارت ۱۱ درصد بوده و در راستای بالا بردن توان دامداران سنتی برای خرید علوفه با نرخ آزاد است.

برای دامداران سنتی که ظرفیت محدودی دارند اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی دامدار کارت تنخواه خوبی محسوب می شود و در حفظ تولید این دامداری ها کمک کننده است

اعطای دامدار کارت با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی می تواند در حفظ تولید دامداری های سنتی موثر باشد
حسین نعمتی؛ عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری دامداران کشور در خصوص روند اعظای دامدار کارت به دامداران به خبرنگار بازار می گوید: همانطور که می دانید سال گذشته دامدار کارتی را تعریف کردند و آن را از ۱۰میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان برای دامداران سنتی شارژ کردند و حال بعد از آزاد سازی قیمتها این دامدار کارت را تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان باز هم برای دامداران سنتی افزایش داده اند.

نعمتی در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت نرخ سود ۱۱درصدی برای دامداران موثر است یا خیر نیز می گوید: نرخ بالایی نیست به هر حال الان سود بانکی در کشور روی ۱۸ درصد است و ۱۱ درصد بهره مناسبتری است و برای دامداران مناسب است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اعطای دامدار کارت تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به دامداران می تواند در افزایش تولید یا حفظ تولید کمک کننده باشد، اظهار می دارد: بله قطعا کمک می کند چون به عنوان تنخواه دست دامدار می ماند و می تواند کمک کننده باشد. به خصوص اینکه بر خلاف دامدارهای صنعتی که متناسب با ظرفیت گله هایی که دارند ماهانه چند میلیارد تومان خرید دارند، برای دامداران سنتی که ظرفیت محدودی دارند این ۲۰۰ میلیون تومان تنخواه خوبی محسوب می شود.

با ۶ برابر شدن قیمت نهاده های دامی، امروز قیمت تمام شده هر کیلوگرم گوشت دام زنده سنگین برای دامدار ۱۰۵ هزار تومان است

قیمت تمام شده هر کیلوگرم دام زنده سنگین برای دامدار ۱۰۵ هزار تومان است
بر اساس این گزارش اگرچه دامدار کارت طرح خوبی برای صنعت دامداری است اما منحصر به دامداری های سنتی است و در این میان دامداران صنعتی نیز با چالش ها و مشکلات بسیاری بخصوص در ارتباط با افزایش قیمت نهاده های دامی مواجه هستند. به همین دلیل شنیده ها حاکی است دولت برای دامداران صنعتی نیز تسهیلاتی در نظر گرفته است. به طوری که سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران

با تاکید بر اینکه دامدار کارت مربوط به دامداران کوچک و خرده پا است و به دامداران صنعتی دامدار کارتی داده نمی شود، به بازار می گوید: با توجه به اینکه ما دامداران صنعتی نیز مشکل داریم لذا قرار است به صنعتی ها نیز تسهیلات بانکی برای تامین نقدینگی بدهند.

مقدسی خاطر نشان می کند: امروز قیمت جو، ذرت و سویا ۶ برابر شده است بنابراین یک دامداری صنعتی نیز برای تامین نهاده مورد نیاز خود نقدینگی ندارد لذا قرار شده برای دامداران صنعتی از طریق بانک مرکزی تسهیلات بدهند که چون خود این تسهیلات یک بهره ای دارد به تبع قیمت تمام شده را بالا می برد.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر قیمت جو و ذرت در بازار ۱۲ هزار تومان شده، سویا به ۱۷ هزار تومان رسیده می گوید: همانطور که می دانید قیمت گوشت تابع عرضه و تقاضا است و طبیعتا وقتی نهاده دولتی قطع شده و از بازار آزاد تامین می کنیم قیمت تمام شده هم بالا می رود. لذا امروز قیمت تمام شده هر کیلوگرم گوشت دام زنده سنگین برای دامدار ۱۰۵ هزار تومان است.

در بحث اعطای دامدار کارت ۲۰۰ میلیون تومانی زمان و نحوه اجرا مهم است
منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور نیز از دیگر فعالان صنعت دامداری است که اعطای دامدار کارت را به دامداری های سنتی مثبت ارزیابی می مند. با این وجود به خبرنگار بازار می گوید: درست است که دادن دامدار کارت یا تسهیلات نقدینگی به دامداری ها جنبه مثبت است منتها اینکه چه زمانی و چگونه اجرا می شود مهم است و دیگر اینه الان این اقدام جزو ضرورتها و اولویت های صنعت نیست.

پوریان می افزاید: در حال حاضر صنعت دامپروی اصلا شرایط خوبی ندارد. به خصوص اینکه ما در نیمه اول سال همیشه با کاهش مصرف گوشت و مازاد جمعیت دام روبرو هستیم. از سوی دیگر این صنعت با خشکسالی، نبود مرتع و از همه مهمتر کم آبی مواجه است که نتیجه ای جز ضعیف شدن دام ها ندارد.

کد خبر: ۱۵۱٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      0 0
      قبل از اینکه ارز حذف بشه ما دامداران همینارو قیمت الان میخریدم فقط دست دلال کوتاه شده و ما دامداران بدبخت تر
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      2 0
      دامدار کارت به من دامدار نمیدن هزارتا سنگ میندازن جلو پام ولی آدمایی هستن که سراغ دارم شغلشون دام داری نیست ولی به راحتی اینو دریافت میکنن مثل همون وام های قبل که برا گاوداري..... میدادن کسی هست بداد دامدار برسه یا نننننننننههههه بخدا خسته شدیم
    • دامدار IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      0 0
      دریغ از یه ذره نظارت به خاطر ضمانت بانکی آخه دامداران کجا کارمند یا‌ بازاری بیاره بی انصافا رسیدگی کنید‌ ..ده میلیون قبلی ندادن
    • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      0 0
      آخه این شد راهکار یک وام بدین باسود ۱۱درصد همش خوراک بشه توشکم گاو ها اونم بدون سود واسه دامداربمونه قسط پرداخت کردن نهاده دولتی میزانش ببرین بالا یا یارانه به دامدار پرداخت کنین
    • حمید IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      0 0
      سلام چرا سایت سیتا نمیشه ثبت نام کرد
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      0 0
      با سلام اشخاصی که دامدار کارت گرفتن ودام خود را فروختن و کنسانتره دولتی رو به قیمت ازاد میفروشن