۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹
بازار سهام آمریکا همچنان در روند نزولی

بازار سهام آمریکا همچنان در روند نزولی

اقتصاددان ارشد موسسه مودی با اعلام خطر رو به تشدید رکود اقتصادی از احتمال ۳۳ درصدی رکود در ۱۲ ماه آینده، و احتمال نزدیک به ۵۰ درصدی در ۲۴ ماه آینده سخن گفت.

به گزارش بازار، پایگاه اینترنتی نشریه فوربز در مقاله‌ای نوشت: با هشدار شمار فزاینده‌ای از کارشناسان وال استریت درباره خطر رو به تشدید رکود اقتصادی در آمریکا بازار سهام همچنان روند نزولی دارد.

برابر این گزارش، با ادامه سقوط ارزش بازار سهام در شش هفته گذشته در میان نگرانی‌های فزاینده درباره رکود اقتصادی و اقدام بانک مرکزی آمریکا به بالا بردن نرخ بهره بانکی برای مقابله با تورم، شماری فزاینده‌ای از کارشناسان وال استریت هشدار می‌دهند که اکنون خطر رکود به میزان بالایی وجود دارد و رایزنی‌های فزاینده‌ای درباره روند نزولی در دو سال آینده وجود دارد.

ارزش شاخص بازار سهام در آمریکا روز دوشنبه بار دیگر کاهش یافت، و علت آن، تلاش‌ها برای جلوگیری از روند مرگبار فروش در ماه‌های گذشته است که سبب شده است ارزش بازار سهام شرکت‌های فنی، سقوط مرگباری داشته باشد.

در همین حال ارزش سهام شاخص اس اند پی ۵۰۰، به لبه پرتگاه حوزه بازار رسیده است.

شرکت گلدمن ساکس آخرین شرکت بزرگی است که دورنمای بازار مالی را در روز دوشنبه کاهش داد و علت آن، نرخ بالای بهره بانکی و پایین آمدن رشد اقتصادی به میزان کمتر از پیش بینی‌های قبلی است. هرچند این احتمال وجود دارد که بازار مالی در پایان امسال، احیا شود.

دیوید کاستین، اقتصاددان ارشد گلدمن، قیمت پایان سال هدف گذاری شده برای سهام اس اند پی ۵۰۰ را از ۴۷۰۰ به ۴۳۰۰ کاهش داد. این رقم از میزان کنونی ارزش این شاخص که نزدیک به ۴۰۰۰ است، ۷ درصد بالاتر است، اما از میزان سال ۲۰۲۱ میلادی، ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در حالی که برخی پیش بینی‌ها تاکید دارند که رکود مطرح نیست، شمار فزاینده‌ای از اقتصاددانان درباره در راه بودن رکود هشدار می‌دهند.

مارک زندی، اقتصاددان ارشد بخش تحلیلی موسسه مودی در یادداشتی تازه می‌نویسد: خطرها در این زمینه به طور نامطلوبی بالا و فزاینده است.

وی می‌افزاید: در حالی که اقتصاد (آمریکا) درصدد مقابله با تورم بالا و دردناک است که سبب شده است تا بانک مرکزی به ناچار، به حال آماده باش درآید، از احتمال ۳۳ درصدی رکود در ۱۲ ماه آینده، و احتمال نزدیک به ۵۰ درصدی در ۲۴ ماه آینده سخن گفت.

لوید بلنکفین، رئیس اجرایی سابق گلدمن، روز یکشنبه در گفتگو با شبکه سی بی اس گفت که احتمال رکود، یک عامل خطر بسیار بسیار بالاست و راه باریکی به شرایط ایمن دارد. او پیش بینی کرد که برخی فشارهای تورمی همچنان فعال بمانند.
زندی تاکید کرد که روند اخیر فروش سهام در بازار، هراس از رکود را افزایش داده است. از جنبه تاریخی، وقتی تورم بالاست و بانک مرکزی تلاش فراوانی برای مهار آن صورت می‌دهد، در بیشتر وقت ها، رکود اتفاق می‌افتد.

گروه سرمایه گذاری بسبوک نیز در یادداشتی نوشت: با وجود وضع انقباضی اقتصاد در سه ماهه نخست (سال کنونی میلادی) بیشتر اقتصاددانان و الگوهای اقتصادی در حال حاضر پیش بینی نمی‌کنند که رکود در راه باشد.

کد خبر: ۱۵۱٬۲۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha