۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
۴.۲ میلیون تن موجودی کالای اساسی در بنادر و گمرک
سخنگوی گمرک ایران اعلام کرد

۴.۲ میلیون تن موجودی کالای اساسی در بنادر و گمرک

سخنگوی گمرک گفت: بیش از چهار میلیون و ۲۷۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات به عنوان ذخایر استراتژیک در حال تخلیه یا ترخیص هستند.

به گزارش بازار، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک با بیان اینکه میزان ورود کالای اساسی به کشور مناسب است و ترخیص آن به سرعت در حال انجام است، گفت: از چهار میلیون و ۲۷۰ هزار تن کالای اساسی که موجود در بنادر و یا در حال تخلیه هستند سه میلیون و ۱۰۷ هزار تن کالا در اماکن بندری و گمرکی هستند و تشریفات ترخیص آن در حال انجام است و ۱۷ شناور با ۳۵۰ هزار و ۶۲۶ تن کالا در حال تخلیه کالاهای خود در بنادر هستند و ۸۱۱ هزار و ۶۴۶ تن کالا نیز در ۱۶ شناور در صف تخلیه کالاهای اساسی قرار دارند.

وی افزود: روزانه بیش از پنجاه هزار تن کالای اساسی با بیش از دوهزار دستگاه کامیون و ۱۵۰ واگن از گمرکات اجرایی در حال ترخیص بوده و به شبکه توزیع و تولید ارسال می‌شود.

سخنگوی گمرک در خصوص کالاهای اساسی موجود در اماکن بندری و گمرکی توضیح داد: ذرت با دو میلیون و ۴۶ هزار و ۶۶۵ تن در صدر کالاهای موجود است که یک میلیون و ۸۲۶ هزار و ۸۲۶ هزار و ۶۳۸ تن آن در جریان اقدامات مرتبط با ترخیص است و ۷۲ هزار و ۹۵۶ تن نیز در حال تخلیه از شناورها و ۱۴۷ هزار و ۷۱ تن نیز در صف تخلیه شناورها قرار دارد.

لطیفی گفت: گندم با ۸۲۳ هزار و ۹۰۸ تن دومین کالای اساسی از نظر میزان موجودی است که در حال ورود و توزیع به کشور بوده که ۲۹۷ هزار و ۷۴ تن آن در اماکن بندری و در حال مقدمات ترخیص، ۱۱،
۸ هزار و ۹۶۷ تن در حال تخلیه و ۴۰۷ هزار و ۸۶۷ تن نیز در شناورها منتظر تخلیه هستند.

وی افزود: بعد از ذرت و گندم، دانه‌های روغنی و روغن خام بیشترین موجودی و ذخایر را در بین کالاهای اساسی در بنادر کشور به خود اختصاص داده است، دانه‌های روغنی و سویا با ۵۹۲ هزار و ۷۴۳ تن که ۳۵۴ هزار و ۱۰ تن آن در اماکن بندری در حال انجام اقدامات ترخیص و مابقی در حال تخلیه و یا در صف تخلیه از شناورها هستند، و ۳۵۰ هزار و ۸۶۵ تن روغن خام در اماکن بندری در حال ورود به کشور و توزیع در چرخه تامین و کارخانه‌ها هستند.

سخنگوی گمرک در خصوص سایر کالاهای اساسی موجود و در حال ترخیص در گمرکات و بنادر گفت: جو با ۲۰۳ هزار و ۶۳۴ تن که ۱۹۵ هزار و ۳۳۱ تن آن در اماکن بندری در حال اقدام برای ترخیص است و مابقی در حال تخلیه از شناورها، برنج با ۱۱۱ هزار و ۸۲۲ تن که ۸۰ هزار و ۲۴۰ تن آن در حال انجام تشریفات ترخیص بوده و ۳۱ هزار و ۵۸۲ تن آن در حال تخلیه از شناورها است و ۷۶ هزار و ۸۶۷ تن شکر خام که سه هزار و ۳۶۷ تن آن در حال انجام تشریفات ترخیص بوده و ۷۳ هزار و ۵۰۰ تن آن نیز در شناورها منتظر تخلیه هستند.

لطیفی تأکید کرد: گمرکات مرتبط با ورود کالاهای اساسی بدون تعطیلی و به صورت ۲۴ ساعته حتی در بدترین شرایط آب و هوایی مشغول به خدمت رسانی هستند.

کد خبر: ۱۵۱٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha