۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
چرا قیمت کالاهای اساسی با شروع جنگ اوکراین بالا رفت؟
بازار گزارش می دهد؛

چرا قیمت کالاهای اساسی با شروع جنگ اوکراین بالا رفت؟

قیمت محصولات کشاورزی، فلزات اساسی و حتی کالاهای صنعتی با سرعت در حال افزایش است. سوال اینجاست که دلیل این رشد قیمت چیست؟

بازار؛ گروه بین الملل: از شروع درگیری های روسیه و اوکراین قیمت کالاهای اساسی در دنیا افزایش یافت و هر روز در خبرها در مورد افزایش قیمت کالاهای صنعتی، محصولات کشاورزی و فلزات صحبت می شود. خبرهایی که می تواند نشان دهنده تداوم درگیری های اقتصادی در آینده نزدیک و تشدید بحران های مالی باشد.

از یک طرف درگیری بین دو کشوری که در بازار کالاهای اساسی نقش مهم دارند باعث نگرانی در مورد اختلال در عرضه و افزایش قیمت ها شده است و ازطرف دیگر تحریم های وضع شده علیه روسیه چالشهای اقتصادی زیادی را ایجاد کرده است.

در نتیجه تحریم های اقتصادی وضع شده علیه روسیه دسترسی این کشور به منابع مالی در خارج از روسیه محدود شده است و خرید نفت و گاز روسیه هم توسط کشورهای اروپایی کاهش یافته است. این سیاستها باعث شد تا قیمت انرژی در بازار جهانی رشد کند و بعد از افزایش قیمت انرژی، قیمت تمامی کالاهای اساسی که در تولید آنها از فراورده های انرژی استفاده می شد یا برای انتقال انها به بازار مصرف از فراورده های انرژی استفاده می شد، رشد کرد.

فایننشال تایمز در گزارشی با تاکید بر این نکته که سرعت افزایش قیمت کالاهای اساسی بسیار نگران کننده است و می تواند اقتصاد دنیا را با چالشهای مالی روبرو کند نوشت: «با وجود اینکه افزایش قیمت محصولاتی که روسیه و اوکراین در تولید آنها نقش داشته اند منطقی به نظر می رسد ولی یافتن پاسخ این سوال که چرا قیمت کالاهایی که این دو کشور در تولید آنها دخیل نیستند افزایش یافته است اهمیت زیادی دارد و می تواند وضعیت کنونی حاکم بر اقتصاد دنیا را بهتر به تصویر بکشد. پاسخ این سوال می تواند تصویری درست از سازو کار اقتصادی دنیا نشان دهد.»

صندوق بین المللی پول بر این باور است تغییر معادلات تجاری در دنیا یک عامل مهم در بر هم خوردن نظم در بازارهای کالا است و این بی نظمی زمینه را برای رشد قیمتها فراهم کرده است.

این سازمان اخیرا مطالعه ای در مورد تاثیر تحریم های غرب علیه روسیه روی بازارهای کالایی انجام داد و نوشت: «از یک طرف سیستم مالی روسیه تحریم شده است و این کشور امکان دسترسی به منابع مالی خود و حتی درآمد حاصل از صادرات محصولات مختلف را ندارد و از طرف دیگر کشورهای غربی خرید نفت و گاز را از روسیه تحریم کرده اند. روسیه در پاسخ به این شرایط صادرات بخشی از کالاهای کشاورزی و کودهای شیمیایی را محدود کرد. تمامی این محدودیتها سبب شد تا کشورهایی که قبلا خریدار محصولات تولیدی در روسیه بودند، حال به کشورهای دیگر روی بیاورند. کشورهایی که اغلب از نظر جغرافیایی با آنها فاصله زیادی دارند و برای انتقال تولیدات آنها به کشور مقصد باید هزینه بالاتری برای حمل بپردازند. همین مساله باعث می شود تا هزینه تمام شده تمامی کالاهای اساسی در بازارهای مصرفی افزایش یابد و حتی کالاهایی که در دو کشور روسیه و اوکراین تولید نمی شوند هم افزایش قیمت را تجربه کنند. از طرف دیگر افزایش قیمت کالاهای نفت و گاز طبیعی هم مساله ای جدی است که موجب افزایش هزینه حمل کالاها می شود.»

در ادامه این گزارش آمده است: «این درگیری ها تاثیری بلندمدت و ماندگار روی اقتصاد دنیا برجای می گذارد و بحران های مالی تازه ای را به همراه می آورد. این بحران ها در روزهایی که اقتصاد دنیا در تلاش است بحران های اقتصادی دوره کرونا را مدیریت کند بسیار جدی است.»

کد خبر: ۱۵۱٬۱۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha