۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
 بازپرداخت‌ها به صندوق توسعه ملی باید به صورت ارزی باشد
رئیس کل بانک مرکزی:

بازپرداخت‌ها به صندوق توسعه ملی باید به صورت ارزی باشد

بانک‌ها و صندوق توسعه ملی مشترکا و در کنار هم باید تلاش کنند تا بازپرداخت‌ها به صندوق به صورت ارزی باشد تا منابع ارزی صندوق بازگردد و مجددا صرف اعطای تسهیلات جدید به پروژه‌های آتی شود.

به گزارش بازار، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز (سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) در همایش صندوق ثروت ملی وعدالت بین انسانی با اشاره به اهمیت صندوق توسعه ملی در اقتصاد کشور گفت: منابع ارزی صندوق باید صرف پروژه‌هایی شود که از بازده مناسب و توجیه پذیری لازم و همچنین از هزینه‌های ارزی برخوردار باشد. برخی مواقع منابع ارزی را برای پروژه‌هایی هزینه می‌کنیم که تولید داخل دارد که به‌ نظر بنده توجیهی ندارد.

وی با بیان اینکه پروژه‌های مهمی توسط صندوق توسعه ملی تامین مالی شده‌است، تصریح کرد: منابع صندوق باید حتی‌المقدور درآمدهای ارزی هم داشته باشد تا به صورت ارزی هم به صندوق برگردد و بتواند برای پروژه‌های بعدی هم تخصیص پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه تقویت و حفظ صندوق بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: پروژه‌هایی توسط صندوق تامین مالی شده‌اند که در حال حاضر به مرحله پرداخت اقساط رسیده‌اند که علی‌الاصول باید ارزی باشد و نباید با تصور تجربه گذشته از حساب ذخیره ارزی به این موضوع نگاه کنیم. در همین میان همکاری صندوق و بانک‌های عامل در وصول مطالبات بسیار مهم و مفید است.

صالح آبادی تصریح کرد: ممکن است برخی طرح‌ها نیز به‌دلیل شرایط اقتصادی دچار مشکلاتی باشند که در این زمینه قطعا دوستان مساعدت لازم را خواهند داشت و ملاحظه شرایط را می‌کنند.

وی تاکید کرد: بانک‌ها و صندوق توسعه ملی مشترکا و در کنار هم باید تلاش کنند تا بازپرداخت‌ها به صندوق به صورت ارزی باشد تا منابع ارزی صندوق بازگردد و مجددا صرف اعطای تسهیلات جدید به پروژه‌های آتی شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: عمده فعالیت‌های صندوق توسعه از سال ۹۰ به‌ بعد بوده و با توجه به تشدید محدودیت‌های بین‌المللی در این سال‌ها نقش صندوق بسیار مهم و موثر و مفید بوده است. بار مالی بسیاری از پروژه‌ها و طرح‌های سرمایه‌گذاری را صندوق توسعه ملی برعهده داشته است.

وی افزود: هر پروژه سرمایه گذاری نیازمند منابع ارزی و ریالی و عمدتا ارزی هستند که نقش صندوق در تامین مالی ارزی پروژه ها بسیار حائز اهمیت است.

کد خبر: ۱۵۱٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha