۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۷
بازارچه‌های مرزی ایران و افغانستان در آینده باز می‌شود| درباره چابهار به زودی گام جدی برداشته می‌شود
گفتگوی بازار با معاون وزارت اقتصاد افغانستان؛

بازارچه‌های مرزی ایران و افغانستان در آینده باز می‌شود| درباره چابهار به زودی گام جدی برداشته می‌شود

دکتر نظری می گوید: به منظور ارزیابی مجدد، نیاز سنجی و این مسئله که منافع هر دو کشور ایران و افغانستان با دقت و عالمانه مورد بررسی قرار گیرد، بازارچه های مرزی فعلا بسته خواهند ماند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: در اوایل ماه جاری خبری مبتنی بر بسته شدن مرز دوغارون به صورت موقتی در پی بروز اختلاف میان مرزبانان ایرانی با نیروهای طالبان در مرزهای شرقی ایران با افغانستان منتشر شد. ظاهرا این امر از اقدام طالبان برای جاده‌سازی در نزدیکی مرز آغاز شده بود.

در آن زمان، «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان اعلام کرد که طالبان اقدام به جاده سازی بدون هماهنگی قبلی در محدوده مرز دوغارون و نقض مرز کرد که مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مانع شد.

مرزبانی جمهوری اسلامی نیز در این رابطه گفت: در پی اختلاف به وجود آمده در مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در حوزه هنگ مرزی تایباد، نیروهای مرزی وابسته به طالبان به دلیل عدم اشراف به قوانین و مقررات مرزی با ابهاماتی روبه‌ رو شده بودند که با مذاکرات انجام شده بین مرزبانان طرفین مقرر شد به منظور شفاف‌سازی و حل ابهام پیش آمده، کارشناسان طرفین در حوزه مرز موضوع را بررسی کنند.

همچنین، از طرف گمرک ایران اعلام شد، محموله‌های مختلف اعم از کامیون‌های حامل مواد اشتعال‌زا که تشریفات گمرکی آنها تکمیل‌نشده بود با هدف حفظ امنیت و سلامت محموله‌ها، به پارکینگ‌ها با فاصله امن از مرز انتقال داده شد.

در همین راستا و با توجه به اهمیت این مسئله که فاصله نسبتاً کم مرز دوغارون با بازار هرات به‌عنوان یکی از کانون‌های مهم تجارت افغانستان، بستر بسیار مناسب برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی محسوب می شود، خبرنگار بازار گفتگویی را با «دکتر عبداللطیف نظری» معاون تخصصی وزارت اقتصاد افغانستان و رئیس هیات موسسان دانشگاه غرجستان ترتیب داده که در ادامه می خوانیم:

بازارچه‌های مرزی ایران و افغانستان در آینده باز می‌شود| درباره چابهار به زودی گام جدی برداشته می‌شود

* در اوایل ماه جاری در پی اقدامات نیروهای طالبان در مرزهای شمال شرقی ایران با افغانستان، مرز دوغارون موقتاً مسدود شد. بازارچه های مرزی چه زمانی باز می شود و چرا بازارچه بدخشان باز و سمت ایران بسته است؟
در ارتباط با بازارچه های مرزی، در حال حاضر در کابینه امارت اسلامی تصویب شده که بازارچه ها بسته بمانند، در حالی که هدف این است که یک استراتژی دقیق و هوشمندانه طراحی شود که منافع هر دو کشور افغانستان و ایران در نظر گرفته شود. با توجه به این مسائل و اینکه این بازارچه ها در شرایط کنونی فعالیتی ندارند، اما هدف این نیست که به طور کامل مسدود شوند، چرا که می توانند مرکز تبادلات اقتصادی دو کشور باشند و در واقع فضای همکاری میان طرفین را افزایش دهند.

به منظور ارزیابی مجدد و نیاز سنجی و این مسئله که منافع ایران و افغانستان با دقت و عالمانه مورد بررسی قرار گیرد، بازارچه های مرزی فعلا بسته خواهند ماند

بنابراین، به منظور ارزیابی مجدد و نیاز سنجی و این مسئله که منافع دو کشور با دقت و عالمانه مورد بررسی قرار گیرد، این بازارچه ها فعلا بسته خواهند ماند. اما، در آینده و در یک زمان مشخص و مناسبی باز خواهند شد و مجددا به عنوان مرکز همکاری های دوجانبه تجاری میان دو کشور عمل کنند. قطعا، این بازارچه ها هم موجب مراودات بیشتر میان ایران و افغانستان خواهد بود.

* کشاورزی مناسب در افغانستان، سبب کاهش مهاجرت مردم به دیگر کشورها می‌شود. دیدگاه شما در این باره چیست؟
بدون شک، کشاورزی خوب می تواند موجب رونق و جهش اقتصادی در افغانستان شود و قطعا در کاهش مهاجرت نقش مهمی خواهد داشت، چرا که بسیاری از شهروندان افغانستان صاحب شغل و کار خواهند شد و این مسئله تاثیرات مثبتی بر وضعیت اقتصادی افغانستان خواهد گذاشت.

تلاش وزارت اقتصاد افغانستان بر این است که کشاورزی در کشور مکانیزه و مدرن شود و با دانش روز مجهز گردد تا هم افغانستان بتواند به طرف خودکفایی اقتصادی حرکت کرده و هم زمینه ها و بسترهایی در داخل کشور فراهم شود تا جوانان مشغول به کار شده و نقش خود را در بازسازی و نوسازی اقتصادی افغانستان از جمله در بخش کشاورزی ایفا کنند

بنابراین، آن عده از مردم افغانستان که به خاطر مشکلات اقتصادی و نبود شغل مناسب، به مهاجرت روی آورده اند و برای زندگی به کشورهای همسایه رهسپار می شوند، با بهبود کشاورزی انگیزه بیشتر برای ماندن در کشور پیدا می کنند در حالی که می توانند نقش پررنگی در زراعت و کشاورزی ایفا نمایند.

تلاش وزارت اقتصاد افغانستان بر این است که کشاورزی در کشور مکانیزه و مدرن شود و با دانش روز مجهز گردد تا هم افغانستان بتواند به طرف خودکفایی اقتصادی حرکت کرده و هم زمینه ها و بسترهایی در داخل کشور فراهم شود تا جوانان مشغول به کار شده و نقش خود را در بازسازی و نوسازی اقتصادی افغانستان از جمله در بخش کشاورزی ایفا کنند. لذا، تلاش ما این است که کشاورزی افغانستان از طریق مکانیزم های مدرن رونق گیرد تا مهاجرت به میزان زیادی کاهش پیدا کند.

* در حال حاضر طالبان چه برنامه ای برای بندر چابهار و توسعه تجارت با ایران از طریق این بندر در نظر گرفته است؟

بندر چابهار فرصتی برای توسعه همکاری های اقتصادی و مبادلات تجاری میان ایران و افغانستان است. قطعا، برنامه خاصی برای ایجاد محدودیت میان بازرگانان دو کشور از طرف امارت اسلامی وجود ندارد.

هدف ما این است که از طریق این بندر بتوانیم مزایای اقتصادی را برای کشور کسب کنیم. بنابراین، با توجه به شرایط خاص و تحولاتی که در افغانستان ایجاد شد، در مدت زمان کوتاهی ممکن است شاهد کاهش همکاری ها باشیم اما به زودی در عرصه بندر چابهار ما برداشته شدن گامهای جدی را مشاهده خواهیم کرد.

توسعه و گسترش مراودات تجاری میان دو ایران و افغانستان به خصوص در حوزه بندر چابهار به زودی مورد توجه و دقت نظر قرار خواهد گرفت

در همین راستا، سیاست افغانستان و امارت اسلامی این است که با کشورهای همسایه به دلیل نزدیکی به لحاظ جغرافیایی، تجارت دوجانبه را گسترش دهد؛ در حالی که این تجارت البته برای افغانستان ارزان تمام می شود.

علاوه بر آن، کالاهایی که از کشورهای همسایه من جمله جمهوری اسلامی ایران به افغانستان وارد می شود، به دلیل آنکه با ذائقه و سلیقه شهروندان افغانستان تطابق بیشتری دارد، مورد استقبال بیشتری قرار می گیرد.

لذا، با توجه به این نکات، توسعه و گسترش مراودات تجاری میان دو کشور به خصوص در حوزه بندر چابهار به زودی مورد توجه و دقت نظر قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۵۰٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha