۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱
آخرین اخبار از روند توافق هسته‌ای| کاهش انتظارات تورمی در فضای مثبت مذاکرات احیای برجام
پژوهشکده پولی و بانکی بررسی کرد؛

آخرین اخبار از روند توافق هسته‌ای| کاهش انتظارات تورمی در فضای مثبت مذاکرات احیای برجام

به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.

در این میان؛ در روزهای اخیر هم زمان با سیگنال های مثبت از فضای مذاکرات ایران و کشورهای اروپایی پیرامون احیای برجام، رفتار کلان اقتصادی و مالی، سمت و سوی مبتنی بر کاهش انتظارات تورمی دارد. به عنوان نمونه، بهای دلار آمریکا در بازار غیررسمی که تا محدود ۳۱ هزار تومان نیز پیش روی کرده بود، با عقب گرد همراه شده است و در بازار رسمی نیز کاهش تقاضا در برابر افزایش عرضه اسکناس و حواله نیمایی، مشهود است.

امروز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران در این باره اظهار داشت: در ادامه، تماس‌ها بین ایران و هماهنگ کننده مذاکرات وین انجام می‌شد، امیرعبداللهیان و بورل توافق کردند تماس‌ها به صورت حضوری انجام شود و مورا به تهران آمد و مذاکرات بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران برگزار شد و چند دور گفت‌وگوهای طولانی با باقری داشت. برخی راه‌حل‌هایی که پیشنهاد شد، قرار شد طرف آمریکایی اگر پاسخ دهد ما می‌توانیم در موقعیتی قرار بگیریم که همه طرف‌ها به وین برگردند. اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را اعلام کند می‌توانیم گام مهمی در این زمینه برداریم.

توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است
ایران و اتحادیه اروپا معتقدند که جلسات برگزار شده، فرصت مجددی را حاصل کرد تا دو طرف روی ابتکارات برای حل موضوعات باقی‌مانده مذاکرات وین متمرکز شوند.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان نیز روز جمعه گذشته در حساب کاربری خود در توئیتر در خصوص سفر هماهنگ کننده مذاکرات وین به تهران نوشت: "در توافق با جوزف بورل، سفر انریکه مورا به تهران و گفت وگوهایش با همکارم علی باقری، فرصت مجددی بود تا بر ابتکارات برای حل موضوعات باقی‌مانده مذاکرات وین متمرکز شویم. توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد. تماس‌ها ادامه دارد. "

متن توافق هسته ای ایران کاملا آماده شده است

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز روز دوشنبه گفت که متن توافق هسته ای ایران کاملا آماده شده است اما مسائل سیاسی همچنان باقی است. وی با بیان اینکه روسیه از متن موجود مرتبط با توافق یاد شده رضایت دارد، تصریح کرد: در صورت اتخاذ تصمیمات سیاسی، این طرح می تواند در چند روز آینده بازسازی شود.

گفتگوی بلینکن با مقامات تروئیکا در مورد برجام
وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: آنتونی بلینکن در سفر به برلین با آنالنا باربوک وزیر امور خارجه آلمان، الیزابت تراس وزیر خارجه بریتانیا و فیلیپ اررا مدیر کل امور سیاسی و امنیتی فرانسه دیدار و درباره پاسخ مستمر متحدان و شرکا به جنگ روسیه با اوکراین گفت و گو کردند. مقامات آمریکا و سه کشور تروئیکا همچنین در مورد مذاکرات جاری با ایران و تلاش‌ها برای دستیابی به توافقی در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام بحث کردند.

جمع‌بندی
در مجموع؛ روند چند روز اخیر در خصوص بحث ها و صحبت های صورت گرفته بین طرف های ایرانی و اروپایی و گفتگوی وزیر امور خارجه آمریکا با مقامات آلمان، انگلیس و فرانسه، باعث شده تا فضای اقتصادی به سمت کاهش انتظارات تورمی حرکت کند؛ اتفاقی که در مرحله نخست به افت نسبی شاخص ارزی منجر شده است.
این در حالی است که بانک مرکزی کشورمان نیز به عنوان بازارساز ارزی، همواره رصد هوشمندانه ای در سمت عرضه و تقاضای ارزی در بازار دارد و به خوبی توانسته است در کنار پاسخ به نیاز ارزی متفاضیان خرد اسکناس، تامین ارزی برای واردکنندگان در بستر سامانه نیما را هم بهتر از گذشته فراهم کند. از سوی دیگر، با توجه به رویکرد کارشناسی و مثبت دولت در جهت عادلانه سازی نظام پرداخت یارانه ها در بین مردم و حذف سیاست ارز ترجیحی، چشم انداز تامین ارز در سال جاری به گونه است که دست بانک مرکزی برای این منظور بسیار بازتر و اثرگذارتر خواهد بود. اتفاقی که به گفته کارشناسان ارزی، به ثبات و پیش بینی پذیری بازار ارز کمک شایانی خواهد کرد و در نهایت به رشد و بالندگی اقتصاد کشورمان منجر خواهد شد.

کد خبر: ۱۵۰٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha