۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
افزایش ارزش دلار تهدیدی برای اقتصاد دنیا است
بازار گزارش می دهد؛

افزایش ارزش دلار تهدیدی برای اقتصاد دنیا است

از ابتدای سال جاری تا کنون ارزش دلار بالغ بر ۷ درصد رشد کرده است. این مساله اقتصاد دنیا را با چالشهای زیادی مواجه کرده است و نگرانی در مررد احتمال رکود را بیشتر کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: با افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا، ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای دنیا رشد کرد. موضوعی که شاید برای اقتصاد امریکا مثبت ارزیابی شود ولی برای اقتصاد دنیا به معنای افزایش هزینه های وارداتی و کاهش بیشتر قدرت خرید مردم است.

آمارها نشان می دهد ارزش دلار در بازار جهانی نسبت به ژانویه سال جاری ۷ درصد رشد کرده است. این بالاترین ارزش ثبت شده برای این ارز طی دو سال اخیر است که موجب افزیش نوسان در بازارهای مالی شد.

فایننشال ریویو در گزارش اخیر خود نوشت: «با افزایش نرخ تورم در امریکا، فدرال رزرو طرح افزایش نرخ بهره بانکی برای مقابله با بحران تورم فزاینده را اجرا کرد. طرحی که تنها برای مقابله با تورم اجرا شده بود ولی این پیام را به بازارها داد که شرایط اقتصادی امریکا وخیم است و سرمایه گذاران برای حفظ ارزش دارایی های خود اقدام به خرید دلار کردند. افزایش تقاضا برای دلار باعث شد تا ارزش آن در مقابل دیگر ارزها افزایش یابد و هزینه های فعالیتهای اقتصادی را بیشتر کرد.»

این شرایط می تواند در روند بازسازی اقتصاد دنیا اختلال ایجاد کند زیرا تامین هزینه های جاری به خصوص برای کشورهای در حال توسعه سخت تر می شود و هزینه اجرای طرح های توسعه ای در تمامی دنیا بیشتر خواهد شد.

این رسانه با اشاره به سیاستهایی که کشورهای در حال توسعه در مقابل این وضعیت می توانند اجرا کنند نوشت: «کشورهای در حال توسعه دو راه بیشتر در پیش ندارند. یک راه حل این است که کشورهای در حال توسعه همسو با امریکا اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی کنند تا تاثیر افزایش نرخ بهره بانکی امریکا در اقتصاد خود را خنثی کنند. راه دوم این است که به پول ملی خود اجازه تضعیف بدهند و در واقع شاهد کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار باشند. این سیاست به اقتصاد داخلی آسیب بیشتری وارد می کند زیرا حتی خرید کالاهای داخلی هم برای مردم سخت خواهد شد.»

افزایش ارزش دلار نه تنها روی بازار ارز کشورهای در حال توسعه بلکه روی ارزش پول کشورهای صنعتی هم تاثیر منفی داشته است. آمارها نشان می دهد طی یک هفته گذشته ارزش یورو در مقابل دلار به پایین ترین سطح طی ۵ سال اخیر رسیده است و ارزش فرانک سوییس در مقابل دلار امریکا در کمترین سطح از سال ۲۰۱۹ تا کنون قرار گرفته است. در این هفته ارزش ین ژاپن هم به سرعت کاهش یافته است و در تمامی خبرها در مورد ضرورت اجرای سیاست افزایش نرخ بهره بانکی در کشورهای صنعتی صحبت می شود.

شماری از کشورهای در حال توسعه در این زمینه پیشگام هستند. به عنوان مثال هند اخیرا اعلام کرد نرخ بهره بانکی را افزایش می دهد تا بازار را به وضعیت ثبات بازگرداند. در مالزی هم سیاست مشابهی در حال اجرا است که می تواند از تشدید مشکلات اقتصادی در کشور جلوگیری کند.

حال نگرانی اصلی این است که این نوسانات ارزش پول باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی یا تشدید روند ورود به رکود در اقتصاد دنیا شود. مرکز مطالعات اقتصادی امریکا در این مورد نوشت: «افزایش ارزش دلار و افت ارزش پول کشورهای در حال توسعه به معنای تشدید فشار اقتصادی به دنیا است. کشورهای در حال توسعه توان رشد را بیش از پیش از دست می دهند و بحران های مالی تازه ای را شاهد خواهند بود. این مساله می تواند احتمال رکود اقتصادی دنیا و کاهش سرعت بازسازی اقتصادی را افزایش دهد.»

کد خبر: ۱۵۰٬۸۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha